N12
פרסומת

וואטסאפ עומדת להכניס הגבלת הודעות ספאם ולהעיף את הצ'אטבוטים הפופולריים

המלחמה בספאם לא נגמרת: אפליקציית המסרים עומדת להכניס מכסת הודעות שאפשר לשלוח ללא מענה. למרות שלא מסרה מה המספר המדויק, היא כן תעדכן אתכם כשאתם מתקרבים אליה, כשלטענתה רוב המשתמשים לא ירגישו בכלל בהבדל. בנוסף, מטא מתכננת להעיף מוואטסאפ את הצ'אטבוטים הפופולריים כמו ChatGPT ופרפלקסיטי כדי שתשתמשו רק ב-Meta AI

דיגיטל
mako
פורסם: | עודכן:
וואטסאפ
וואטסאפ | צילום: Proxima Studio, shutterstock
הקישור הועתק

וואטסאפ עושה עוד צעדים כדי לפתור את בעיית הספאם שלה, הפעם היא מתכננת להגביל את מספר ההודעות שמשתמשים ועסקים יכולים לשלוח למספרים שהם לא מכירים, מבלי לקבל מהם תגובה -  כך על פי דיווח באתר TechCrunch.

אפליקציית המסרים הפכה עם הזמן למורכבת הרבה יותר מרק צ'אטים והוסיפה קבוצות, קהילות, ערוצים ועסקים. יחד עם החידושים האלה, המשתמשים החלו לקבל יותר הודעות מאי פעם כאשר חלקן הן ספאם או הונאות.

לפי השינוי החדש, כל הודעה שמשתמש או עסק שולחים תיספר במכסה החודשית, אלא אם יקבלו תגובה מהצד השני. לדוגמה, אם תרצו לשלוח הודעה למישהי שרק הכרתם ברחוב והיא לא עונה לכם, זה ייכנס לתוך המכסה, אז אולי כדאי לכם לתמצת את כל הטקסט להודעה אחת.

וואטסאפ לא חשפה כמה הודעות ייחשבו למכסה המקסימלית, אך כשמשתמש או עסק יתקרבו לגבול, תופיע לו אזהרה עם ספירת ההודעות כדי שיוכלו להימנע מחסימה זמנית. החברה מסרה ל-TechCrunch שהניסוי יעלה לאוויר בכמה מדינות בשבועות הקרובים, והוסיפה שרוב המשתמשים הרגילים לא יושפעו מהשינוי בכלל. המטרה היא להילחם ביוזרים ועסקים שמפציצים משתמשים בהודעות ספאם.

במהלך השנה האחרונה וואטסאפ ניסתה לרסן התנהגות כזו באמצעות כלים ומגבלות שונות. ביולי 2024 היא החלה לבדוק מגבלות על מספר הודעות שיווקיות שעסקים יכולים לשלוח בחודש, ובמהלך השנה פתחה אפשרות למשתמשים לבטל קבלת הודעות שיווקיות, מבלי לאבד את התמיכה או העדכונים מהעסק. בנוסף, מוקדם יותר השנה היא הגבילה גם את מספר הודעות הברודקאסט, בעברית "רשימת תפוצה", שמשתמשים ועסקים יכולים לשלוח, והרחיבה את הניסוי ליותר מתריסר מדינות, כולל הודו, שם יש יותר מ-500 מיליון משתמשים.

מדיניות חדשה: איסור על צ'אטבוטים כלליים

אבל זה לא השינוי היחיד שמתקרב, TechCrunch מדווח גם כי וואטסאפ עומדת להנחית עלינו הגבלה די מעצבנת. האפליקציה עדכנה השבוע את מדיניות ה-API העסקי שלה (ממשק תכנות יישומים - ערכה שעוזרת למתכנתים להשתמש במידע של היישום שממנו הם רוצים להשתמש לטובת היישום שלהם). וואטסאפ גם אסרה על שימוש בצ'אטבוטים כלליים, מהלך שישפיע על חברות כמו OpenAI, Perplexity ועוד.

פרסומת

במדיניות החדשה, שתיכנס לתוקף ב-15 בינואר 2026, נכתב שמטא לא תאפשר למפתחי מודלים בינה מלאכותית להפיץ את העוזרים שלהם דרך וואטסאפ. לפי ההנחיות: "ספקים ומפתחים של טכנולוגיות בינה מלאכותית או למידת מכונה - לרבות מודלי שפה גדולים, פלטפורמות גנרטיביות, עוזרים כלליים או טכנולוגיות דומות - מנועים מלהשתמש בפתרון העסקי של וואטסאפ כדי לספק או להציע שירותים אלה כאשר הם מהווים את הפונקציה המרכזית של המוצר".

מטא אישרה את המהלך ל-TechCrunch והבהירה שזה לא אמור משפיע על עסקים שמשתמשים בבינה מלאכותית לצורך שירות לקוחות. כלומר, אם חברה מפעילה בוט שירות לקוחות - היא לא תיחסם.

לפי מטא, ה-API של וואטסאפ נועד לעזור לעסקים לתקשר עם לקוחות, לא להפוך לפלטפורמת הפצה לצ'אטבוטים. החברה טוענת שהשימוש החדש בצ'אטבוטים כלליים יצר עומס על השרתים והצריך תמיכה טכנית שונה מזו שתוכננה. לכן, היא אוסרת שימושים שאינם תואמים את "המטרה והחזון האסטרטגי" של ה-API.

המשמעות בפועל היא שוואטסאפ לא תשמש עוד כפלטפורמה להפצת עוזרים דיגיטליים, וצ'אט Meta AI יהיה היחיד שיישאר נגיש באפליקציה, נזכיר שוב שהוא עדיין לא הגיע לישראל ולמדינות אחרות. למרות שהסיבה הרשמית על "יצירת עומס על השרתים" יכולה להישמע הגיונית - קשה לא לחשוד שמטא פשוט רוצה שמשתמשים יישארו בתוך פלטפורמת ה-AI שלה ולא יפנו לערוצי הוואטסאפ של ChatGPT או פרפלקסיטי הפופולריים יותר.

פרסומת

מטא נתקלה גם בבעיה עסקית: ה-API של וואטסאפ הוא אחד ממקורות ההכנסה המרכזיים שלה, המבוסס על גביית תשלום מעסקים לפי סוגי הודעות (שיווק, אימות, שירות וכו'). מכיוון שהצ’אטבוטים לא נכללו במודל הזה - וואטסאפ לא יכלה לגבות מהם כסף.

וואטסאפ אייפון
וואטסאפ אייפון | צילום: DenPhotos/shutterstock

בשנה שעברה OpenAI השיקה גרסה של ChatGPT בתוך וואטסאפ, ובתחילת השנה גם Perplexity הצטרפה למהלך. שני הבוטים יכלו לענות על שאלות, להבין קבצי מדיה, להשיב להודעות קוליות וליצור תמונות - מה שהגדיל משמעותית את נפח ההודעות באפליקציה.

פרסומת

במהלך שיחת הדוחות לרבעון הראשון של 2025, מארק צוקרברג שם דגש על תחום המסרים העסקיים וטען שהוא "הבסיס הבא של החברה": "נכון לעכשיו, עיקר העסק שלנו מבוסס על פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם. אבל לוואטסאפ יש כבר מעל 3 מיליארד משתמשים פעילים בחודש, ו-100 מיליון מהם בארה"ב. תחום המסרים העסקיים צריך להיות מנוע הצמיחה הבא שלנו". נזכיר שוואטסאפ טרם הכניסה פרסומות לאפליקציה החינמית שלה, אבל כן עובדת על הכנסת מודל עסקי של פרסומות בתוך לשונית הערוצים ופיצ'ר הסטטוס שלה.