אנחנו מנצחים את האויב באוויר, בים, ביבשה, במודיעין ובסייבר, אך בהסברה, למרות התמורות האחרונות ובעקבות המלחמה, חמאס עדיין מנצח - משהו שהגיע הזמן לשנות גם בחזית הזאת. שנים על גבי שנים ההסברה הישראלית נוהלה על ידי גורמים שאינם בקיאים בתחום או בשיווק, שצמחו מתוך פוליטיקה במקום מעולמות התוכן והשיווק במגזר הפרטי. אלא שכעת חשוב שכל אחד מאיתנו יירתם למאמץ ההסברתי. אבל איך עושים זאת?  

ראשית, עליכם להבין שהמטרה שלכם היא לשכנע את מי שמתלבט או מתנגד לישראל מתוך חוסר ידע. לכן, אין סיבה לנסות לשכנע מוסלמים קיצונים או אנטישמים מובהקים. עם זאת, אתם תגלו שרוב תומכי הפלסטינים במערב, עושים זאת מתוך בורות. כך שבשלב הבא, עליכם להכיר את העובדות. מי שרוצה קורס מזורז בנתונים סביב הקונפליקט הישראלי-פלסטיני, ותשובות לטיעונים העיקריים של הפלסטינים, מוזמן לצפות בהרצאה של מדריך הטיולים אורן חננוביץ', שהגיעה ל-4 מיליון צפיות תוך שבועיים, ושינתה לחלוטין את דעתם של רבים שהתנגדו לישראל קודם לכן. 

אומנם בהסברה לא משתמשים רק בעובדות, אלא גם במגוון רחב של רגשות ודימויים, אך חשוב לזכור שכולם מנסים להלביש את טיעוניהם על עובדות. המסרים הרשמיים של מערך ההסברה הישראלי מתמקדים בכך שחמאס הוא דאעש; חמאס והפלסטינים מצהירים בגלוי על רצונם להשמיד את כל היהודים בישראל (מה שמופיע לפחות 8 פעמים במצע של חמאס), הפלסטינים מכריזים חדשות לבקרים על רצונם לשחרר את פלסטין "מהנהר ועד הים" (כלומר, את כל ישראל, ולא רק עד קווי 67') וכי מי שתומך בפלסטינים, תומך בפועל בהשמדת כל היהודים במזרח התיכון, מפני שרובם תומכים בחמאס. כאשר אתם נתקלים בהתנגדות לאמירות אלו, אחת האפשרויות, היא לשאול את המתנגדים "מה אתם הייתם עושים במקום ישראל?". תנו לצד השני להציע פתרונות. כך תמחישו לו שאף פתרון שיש לו לא באמת עובד.

לשם כך התכנסנו

מטרת ההסברה היא להציל חיי ישראלים. הסברה טובה מאפשרת לצה"ל להגן עלינו בצורה טובה יותר ולהביס את האויב בשדה הקרב - עם מינימום נפגעים. כמו כן היא תורמת לתדמית ולכלכלה של ישראל, שמתבטאות בתיירות ובשיתופי פעולה עסקיים. אבל איך?

1. חפשו פוסטים בעד ישראל או קבוצות הסברה ישראליות, שבהם משתפים מידע בוואטסאפ, בפייסבוק או בטוויטר (כמו זאת). תכנים הסברתיים לטובת ישראל ניתן למצוא במגוון מקומות, ביניהם קבוצת הטלגרם "האמת על הקונפליקט הישראלי פלסטיני", שמציגה תכני הסברה מעולים, הרצאות פרו ישראל וטקסטים שניתן להעתיק. אם תגללו מעלה תמצאו גם הוכחות דרך סרטונים ותמונות קשות (אל חשש, הם מוסתרים עם אזהרת צפייה מראש). באתר של louder-israel ישנם סרטוני הסברה טובים שמתעדכנים כל כמה זמן. בתיקייה זאת ישנם קישורים לחומרי הסברה בשפות רבות שהכינו מתנדבים במשרד ההסברה. ובקישור זה סרטוני הסברה במגוון שפות סביב סוגיית החטופים. גם בתיקייה זו תוכלו להיחשף לחומר הסברתי איכותי.

2. הגיבו לפוסטים בעד ישראל, ובעיקר הגיבו למי שמגיב להם ומתלבט איזה צד לקחת. כדאי להימנע מלהגיב לפוסטים נגד ישראל, משום שתגובות כאלו רק מסייעות לחשיפתם. 

3. ניתן לדווח על פוסטים נגד ישראל לפלטפורמה שאתם מזהים. בנוסף, כדאי לדווח עליהם לבוט בטלגרם שמסייע בהסרתם. הפלטפורמות מסירות המון תוכן נגד ישראל, ושווה להתמיד - אם לא תדווחו, לא יסירו. אם לחלופין נתקלתם בפרויקטים טובים למען ישראל, פשוט הפיצו אותם; עשו להם לייק, הגיבו, שתפו וצפו בהם עד הסוף. כל אחת מהפעולות הללו עוזרת לקדם את התוכן. כמו כן רצוי גם להירשם לערוץ שמפרסם את אותם תכנים, משום שהרשמה לערוץ בזכות תוכן ספציפי, מקדמת את התוכן.

כיצד תייצרו תוכן משלכם?

הדרך הטובה ביותר להתחדד בהסברה, היא לנהל מספר דיונים (או ויכוחים, אם תרצו) עם אנשים המתנגדים לישראל. ברגע שתרגישו שאתם שוחים בחומר ויודעים להשיב בצורה טובה, תוכלו לצלם גם סרטונים באנגלית או לכתוב פוסטים משלכם על מה שאקטואלי כעת. אם כולם מדברים על נושא מסוים, אנשים יחפשו עליו מידע נוסף. נסו לספק זווית חדשה שעדיין לא ניתנה, או לחלופין להציגה בצורה טובה יותר ממקור מידע אחר שאליו נחשפתם. כתבו על סיפורים אישיים של ישראלים שנפגעו מזוועות חמאס. אלו מהדהדים בחוזקה במדיה החברתית משום שלאנשים קל להזדהות עם "הגיבור". לכן, גם אם אתם כותבים על נושא כללי, נסו לקשר אותו לסיפור אישי של מישהו.

בנוסף, כתבו תגובות נגד מול טענות שקריות - ושתפו סרטונים או פוסטים שמגיבים לסלבס המבקרים את ישראל. לא רק כי אנשים אוהבים קונפליקטים ומעוניינים לראות כיצד "קוטלים" מישהו שאומר דברים לא נכונים ו"חושפים" את האמת. נסו להביא עובדות היסטוריות או דוגמאות ונתונים חדשים שלא הוצגו מספיק עד כה. אנשים אוהבים ללמוד דברים חדשים. מידע חדש המשולב עם רגש, הופך לזיכרון ארוך טווח. זהו כלל בסיסי בשיווק שנכון לא רק להסברה.

אם אתם מעוניינים למצוא אנשים להתווכח איתם, ניתן לאתר אותם בתגובות לפוסטים הקשורים בישראל כאמור. בין אם בדפים של מנהיגי מדינות המתדיינים בנושא, או אפילו מובילי דעת קהל בחו"ל. בתגובות תמיד אפשר למצוא עם מי לדבר, אך עדיף לעשות זאת בפוסטים בעדנו - כדי להעלות עבורם את החשיפה. אולם חשוב לא להתלהם או לקלל; כל פעם שהצד השני מקלל אתכם, הגיבו בסגנון "הנה, תראו איזו רמת שיח יש להם". זכרו כי המטרה שלכם בהסברה אינה לשכנע רק את מי שאתם מדברים איתו - אלא את אותם אנשים שקוראים את הוויכוח מהצד. לכן, לשימוש בשפה מכבדת יש משמעות גדולה במיוחד.

סניה ולדברג
סניה ולדברג

סניה ולדברג הוא ממייסדי חיל ההסברה האזרחי שהוקם במלחמה, מומחה לשיווק ופעיל חברתי