שנאה למכירה: איך אינסטגרם מסייעת לעשיית כסף ממוצרים אנטישמיים
חנויות מקוונות שמוכרות מוצרים עם מסרים גזעניים ואנטישמיים פורחות בחסות שינויים באלגוריתם של אינסטגרם • חשבונות שנסקרו בדוח ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה והמרכז למאבק בשנאה דיגיטלית הגיעו ל-1.5 מיליארד צפיות • בין המוצרים המשווקים: חולצות עם מסרים שמקדמים עלילות דם, קונספירציות על מעורבות יהודים בפיגועי 11 בספטמבר ומסרים שמהללים את היטלר והעבדות


האנטישמיות והגזענות הפכו לאמצעי קל לעשיית כסף - הודות לאלגוריתם של אינסטגרם: דוח חדש חושף כיצד הפכה הרשת החברתית בבעלות מארק צוקרברג לפלטפורמה שמשמשת לשיווק ומכירת מוצרים שמקדמים שנאת יהודים ושחורים. הדוח של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה והמרכז למאבק בשנאה דיגיטלית (CCDH), שעיקריו מובאים כאן לראשונה ב-N12, מצביע על שורה של חשבונות מפתח שלוקחים חלק בתופעה - ומביא דוגמאות למוצרים הפופולריים ביותר.
כך, חולצה מטרידה במיוחד הנושאת את הכיתוב "Brooklyn Tunnels – Underground Horrors" מהדהדת את עלילות הדם הישנות אודות יהודים שרוצחים תינוקות נוצרים ומשתמשים בדמם לצורכי פולחן. לצד הכיתוב מתנוססת קריקטורה אנטישמית של גבר יהודי ולצדו ילד צורח. הכיתוב על החולצה מתייחס לאירוע שארע בתחילת שנה שעברה, ושבמהלכו התגלתה מנהרה תחת בית הכנסת של חסידות חב"ד בברוקלין. החולצה נמכרה באתר Forbidden Clothes, שדיווח על הכנסות של יותר מ-840 אלף דולר מ-30 אלף הזמנות עבור החולצה ודומות לה.
זו לא החולצה היחידה שמככבת בדוח של ארגון הפדרציות היהודיות ו-CCDH. הדוח בדק 11 חשבונות שמוכרים מה שמכונה בו "סחורת שנאה" ומצא שהם הגיעו יחד ל-1.5 מיליארד צפיות, הודות לקידום שסיפק האלגוריתם של אינסטגרם. כל זאת על רקע העלייה הכללית בגילויי אנטישמיות ושנאה מאז אירועי 7 באוקטובר והמלחמה בעזה.
מחברי הדוח טוענים כי שינויי מדיניות שביצעה מטא - החברה שמפעילה את אינסטגרם, פייסבוק, וואטסאפ ות'רדס - החלישו את האכיפה נגד תוכני שנאה ואפשרו להם להגיע לקהל גדול בהרבה מבעבר. השינויים כללו הפסקת סריקה אוטומטית לתוכני שנאה, הקלה במדיניות נגד תוכן גזעני והפסקת הסרה של תכנים גבוליים.

"אינסטגרם מסייעת לקיצונים להרוויח כסף מאנטישמיות וגזענות", מסר מנכ"ל CCDH אימראן אחמד. "באמצעות הסרת מנגנוני הגנה חיוניים, מטא איפשרה לשנאה לשגשג".
לפי הדוח, ששת החשבונות הוותיקים ביותר מבין ה-11 שנבדקו בדוח השיגו כמעט פי 4 יותר צפיות אחרי השינוי: הם זינקו מ-220 מיליון צפיות בחצי השנה שלפניו ל-826 מיליון בחצי השנה שאחריו.
עשרות אלפי לקוחות מרוצים ומיליוני צפיות
התכנים בעמוד האינסטגרם של Forbidden Clothes צברו יותר מ-632 מיליון צפיות. לצד החולצה על עלילת הדם הדוח מתאר מוצרי שנאה נוספים ששווקו בה, ובהם חולצה שמאשימה את איש העסקים האמריקני-היהודי לארי סילברסטיין בארגון פיגועי 11 בספטמבר.
חנות פופולרית נוספת שמרוויחה ממכירת חולצות שנאה ומצוינת בדוח היא מפעילת דף האינסטגרם Clothing You Need. החנות טוענת ל-25 אלף לקוחות מרוצים והכנסות של כחצי מיליון דולר. עמוד האינסטגרם של החנות צבר כמעט 48 מיליון צפיות עבור מכירת חולצות כמו Back to the Field - חולצה עם תמונות של גברים שחורים שקוראת להשבת העבדות ושהפוסט שלה צבר כ-200 אלף לייקים באינסטגרם. חולצה אחרת שמשווקת החנות מציג את לוגו שלושת הקווים של אדידס כשהקווים מיוצגים בשלוש הצדעות נאציות במועל יד המלוות בכיתוב Adidolf.
עמודי אינסטגרם נוספים שנהנים מהשינוי של צוקרברג:
- העמוד Shop Trend Fits שצבר 335 מיליון צפיות ומשווק חולצה עם הכיתוב Adolf Lifter שמציגה את היטלר כדמות שרירית בחדר כושר.
- העמוד Dripy Tees בעל 48.5 מיליון צפיות שמשווק חולצה עם הכיתוב Start Wars שמלווה בדמויות בסגנון סרטי מלחמת הכוכבים עם כסף ומגן דוד.
- העמוד Bruh Tees בעל 236 מיליון צפיות שמשווק חולצה ובה פרודיה על הפוסטר של הסרט מלתעות (Jaws) עם הכיתוב Jews תוך החלפת דמות הכריש באף גדול והסירה בשטר כסף.

כל החנויות שמקודמות באינסטגרם פועלות בפלטפורמות מסחר אלקטרוני מוכרות ולגיטימיות - Shopify, Wix ו-Payhip – שלכולן מדיניות ברורה האוסרת מכירת מוצרי שנאה. הדוח מצא ששש מהחנויות שנבדקו משתמשות ב-Shopify, אף שהמדיניות שלה אוסרת במפורש מוצרים "המקדמים תוכן שנאה, אלימות או תוכן פוגעני". לאחר פניית החוקרים, Wix ו-Payhip הסירו את המוצרים שזוהו.
"אנחנו יודעים שלרשתות החברתיות יש תפקיד לא פרופורציונלי בהפצת תוכני שנאה ואנטישמיות", מסר אריק פינגרהוט, מנכ"ל ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. הדוח קורא למטא לאכוף את המדיניות שלה בצורה יעילה יותר, לפלטפורמות המסחר האלקטרוני לאכוף את האיסור על מוצרי שנאה, ולרגולטורים לדרוש שקיפות ופעולה.
