N12
פרסומת

סם אלטמן מודה במייל פנימי לעובדים: "נצטרך לסגור את הפער מול גוגל"

ימים ספורים לאחר השקת מודל ג'מיני 3 של גוגל, אשר כובש את טבלאות הביצועים, מכתב פנימי ששלח מנכ"ל OpenAI חושף את התחושות בחברה בעקבות הצלחת המתחרה. בהודעה הוא כותב שיצטרכו להדביק את הפער. בנוסף, ראש תשתיות הבינה המלאכותית של גוגל חושף שהחברה חייבת להכפיל את הקיבולת שלה כל 6 חודשים מרוב ביקוש

דיגיטל
mako
פורסם: | עודכן:
סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI
סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI | צילום: JOEL SAGET/AFP via Getty Images
הקישור הועתק

ימים ספורים לאחר עליית ג'מיני 3 של גוגל, נראה שהמתחרה בלחץ. מנכ"ל OpenAI סם אלטמן הודה שהחברה מתמודדת עם "אווירה קשה" ו"אתגרים כלכליים", ימים ספורים לאחר שגוגל חזרה לעלות לראש טבלת הביצועים ב-AI. לפי האתר The Information, מזכר פנימי שדלף מהחודש שעבר מציג תמונה הפוכה לחלוטין מהצהרותיו הפומביות של אלטמן על שווי של טריליון דולר - ובו הוא מזהיר שהצמיחה בהכנסות עלולה לצנוח לאחוזים חד-ספרתיים עד 2026.

אלטמן הודה בפני עובדי OpenAI ש"גוגל עושה עבודה מצוינת לאחרונה בכל היבט", במיוחד בשלב ה-pre-training, תהליך שבו מודל לומד על בסיס נתונים רחב ומגוון לפני שהוא מותאם למשימה ספציפית. במזכר הפנימי הזהיר אלטמן מפני ההתקדמות של גוגל והודה שהיא עשויה להשפיע על החברה, אך הדגיש שהוא בטוח ש-OpenAI "תדביק את הפער במהירות".

חשוב לציין שהמזכר של אלטמן נכתב לפני השקת ג'מיני 3 אך פורסם בתקשורת רק לאחר מכן, שאותה מגדירה גוגל כמודל ה-AI המתקדם ביותר שלה עד כה. מפתחים אומרים שהמערכת החדשה מספקת תוצאות חזקות מאוד בתחומים כמו בניית אתרים אוטומטית, עיצוב מוצרים וקוד - תחומים שמייצרים הכנסות משמעותיות ל-OpenAI ולמתחרות כמו אנת'רופיק.

אלטמן הודה ש-OpenAI נמצאת כעת בעמדה של "להדביק מהר את הפער" וצריכה להתמקד ב"הימורים שאפתניים מאוד". הוא כתב שחייבים "להישאר מרוכזים למרות הלחץ התחרותי", והוסיף שזה קריטי שרוב צוות המחקר יישאר ממוקד בהשגת ה-AGI, בינה מלאכותית כללית, המיוחלת.

פרסומת

אחת הסיבות להצלחה הגדולה של גוגל מול OpenAI היא העובדה שיש לה את כל "השלבים בסולם". גוגל מייצרת לעצמה את השבבים, לא מסתמכת על אנבידיה, יש לה ענן משלה, את כל הדאטה בעולם ומספר רב של כלים כדאי לאמן את הבינה שלה - זאת בנוסף לתזרים מזומנים מהגדולים בעולם.

רוחות של בועה

שאלות על האטת התנופה של החברה עלו כבר בתחילת הקיץ. בשיחת המשקיעים האחרונה, ה-CFO שרה פריאר הודתה שהמעורבות של המשתמשים ב-ChatGPT נחלשה מעט, אף שהביצועים הכספיים הכוללים נותרו חזקים. 

במקביל, ראש תשתיות הבינה המלאכותית של גוגל אמר לעובדים שהחברה צריכה להכפיל את קיבולת השירות שלה כל שישה חודשים כדי לעמוד בביקוש לשירותי בינה מלאכותית. בישיבה כלל מערכתית ב-6 בנובמבר, אמין והדאת, סגן נשיא בגוגל קלאוד, הציג מצגת שכותרתה "AI Infrastructure", שהגיעה גם לרשת CNBC. אחת השקופיות, בנושא "AI compute demand", טענה כי החברה חייבת להכפיל את הקיבולת כל 6 חודשים ולהגיע לכפול 1,000 נוספים בתוך 4-5 שנים.

"התחרות על תשתיות ה-AI היא הקריטית ביותר וגם החלק היקר ביותר במרוץ ה-AI", אמר והדאת בפגישה בה השתתפו גם מנכ"ל אלפבית, סונדר פיצ'אי, וסמנכ"לית הכספים הישראלית ענת אשכנזי.

המצגת הגיעה שבוע לאחר שאלפבית פרסמה תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השלישי, והעלתה שוב את תחזית ההשקעות ההוניות שלה, הפעם ל-91 עד 93 מיליארד דולר, עם הבטחה לעלייה משמעותית נוספת ב-2026. מיקרוסופט, אמזון ומטא גם העלו את תחזיות ההשקעות שלהן, וארבע הענקיות יחד צפויות להוציא למעלה מ-380 מיליארד דולר השנה.

פרסומת

"העבודה שלנו היא כמובן לבנות את התשתית - אבל לא בהכרח להוציא הכי הרבה כסף", אמר והדאת. "אנחנו הולכים להשקיע הרבה, אבל המטרה האמיתית היא לספק תשתית אמינה יותר, מהירה יותר וניתנת להרחבה יותר מכל מה שקיים כיום".

בנוסף לבניית מרכזי מחשוב, והדאת אמר שגוגל מגבירה את הקיבולת באמצעות מודלים יעילים יותר ושבבים ייעודיים. בשבוע שעבר הכריזה החברה על השקה ציבורית של הגרסה השביעית של שבבי ה-TPU, הדור שנקרא Ironwood, שלטענתה יעיל כמעט פי 30 מה-TPU הראשון מ-2018.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל | צילום: CAMILLE COHEN/AFP via Getty Images

והדאת ציין שלגוגל יש יתרון משמעותי בזכות DeepMind, שמבצעת מחקר על איך ייראו מודלי ה-AI בשנים הקרובות. פיצ’אי אמר לעובדים ששנת 2026 תהיה אינטנסיבית, במיוחד בשל התחרות ב-AI והצורך לעמוד בביקוש למחשוב ולענן. בתשובה לשאלה על בועת AI אפשרית, נושא שחוזר לאחרונה בסיליקון ואלי ובוול סטריט, הוא הודה שקיימת דאגה אמיתית: "זו שאלה מצוינת. בהחלט מרגישים שזה באוויר", אמר פיצ’אי.

פרסומת

הוא חזר על מה שכבר אמר בעבר: הסיכון הגדול הוא דווקא בלא להשקיע מספיק. הוא ציין שעסקי הענן של גוגל, שהציגו צמיחה שנתית של 34% למעל 15 מיליארד דולר, היו יכולים להיות אף חזקים יותר לו היה יותר מחשוב זמין.