פיתחו תוסף לכרום שתורם לעמותות על כל פתיחת טאב חדש: "זה כסף מכלום"
אביחי טננבאום וחן ברקת, שניהם מגיעים מעולמות האימפקט החברתי, פיתחו בהתנדבות כפרויקט צד את AdUP, תוסף לגוגל כרום, שמעביר כסף לעמותות על כל פתיחת טאב חדש, שבו מופיעות גם מודעות. המטרה: לסייע לעמותות שזקוקות לכספים באופן מידי, באופן שלא יצריך דבר מהמשתמש - גם לא מתן פרטי אשראי. "50 אלף משתמשים ייצרו כ-85 אלף שקל בחודש, שזה מעל מיליון שקל בשנה", אומר ברקת ל-mako


משתמשים פותחים בממוצע ביום 20 טאבים חדשים בדפדפן שלהם. עכשיו, באמצעות תוסף חדש לגוגל כרום, תוכלו לתרום כסף לעמותה ישראלית, לפי בחירתכם, בכל פעם שאתם פותחים טאב חדש.
הרעיון פשוט: במקום לפתוח עמוד טאב חדש שבו תראו את שורת החיפוש של גוגל, ואז להיכנס לאתר שאתם רוצים, תפתחו עמוד שבו יופיעו לכם מודעות של מפרסמים, לצד פיצ'רים נחמדים כמו השעה, ציטוט מעורר השראה ועובדה של "היום בהיסטוריה".
התוסף שנקרא AdUP, מבוסס על שילוב מודעות קיימות של מפרסמים, כאשר המפרסם הוא הגורם המשלם עבור החשיפה הפרסומית, והתוסף מנתב את ההכנסות לחשבון הייעודי של העמותות, בהתאם לבחירת המשתמש.
"זה כמו שאם את פותחת אתר חדשות ורואה בו פרסומות - אז האתר מרוויח כסף מהמודעות המוצגות שהולכות לתפעול האתר. אז אנחנו מחליפים את האתר בעצם - מקבלים את הכסף, אבל מעבירים אותו ישירות עבור עמותה שהמשתמשים בוחרים", מסביר ל-mako חן ברקת, אחד מיוזמי הפרויקט.
איך זה עובד? לאחר שתורידו את התוסף, תצטרכו להתחבר דרך חשבון הגוגל שלכם או דרך שם משתמש וסיסמה. למי שחושש, לא תצטרכו להכניס את פרטי האשראי שלכם, אלא רק לבחור לאן אתם רוצים להעביר את הכסף שנכנס לארנק הדיגיטלי שלכם. בטאבים החדשים שתפתחו תוכלו לראות גם כמה כסף צברתם.
מאחורי הפרויקט עומדים חן ברקת, בן 38, יזם אימפקט חברתי כבר 12 שנה, מייסד ומנכ"ל Better Be Good, המתמחה בליווי משרדי ממשלה, ארגונים חברתיים וסטארטאפים. בנוסף, הוא מייסד-שותף של Multi for All, סטארטאפ שפיתח מערכת המזהה בעיות בהתפתחויות בשפה אצל הגיל הרך דרך משחק בטאבלט, שעובד כבר עם 11 רשויות ברחבי הארץ.
אדאפ הוא פרויקט שאותו הוא מגדיר כ"פרויקט צד", שעליו הוא עובד יחד עם אביחי טננבאום, בן 30, איש שיווק וצמיחה, שהיה מנהל השיווק הראשון של הפלטפורמה לגיוס כספים Jgive, וכיום עובד על המיזם העסקי הבא שלו.

"ישבנו שנינו, וחשבנו מה הבעיות הכי גדולות בעולם החברתי, והבעיה הכי גדולה היא כסף", מספר ברקת. "עשינו פגישות עם מנכ"לים והם אמרו שזאת הבעיה הכי גדולה שלהם, לא שצריך להיות חכמים גדולים כדי להבין את זה. העמותות בקריסה בשנים האחרונות, וזה התחיל בתקופה של הקורונה, כשכל עמותה רביעית נסגרה. רק השבוע פורסמו נתונים על זה ש-71% מהעמותות מדווחות על קשיים כלכליים ופיננסיים.
"הדבר הראשון שהחלטנו להתחיל ממנו – הוא איך אפשר לקחת כסף מפרסום, כי מפרסמים רוצים לפרסם, ולהעביר אותו למטרות חברתיות. חיפשנו באיזה שטח פרסום אפשר להשתמש, והבנו שהמקום הכי טוב להתחיל ממנו זה פתיחת טאב חדש, אזור מבוזבז, תחנת מעבר שאין בה כלום היום".

בימים האחרונים הם התחילו בהפצה של התוסף – בהתחלה במעגלים סגורים על מנת לקבל ביקורות, ויש כבר כמה עמותות מוכרות בישראל, שמשתפות איתם פעולה.
כמה כסף אפשר להרוויח מזה?
"המטרה היא להציב יעדים קטנים וישימים", אומר ברקת. "על כל טאב שנפתח עם מודעות, המפרסם משלם בין חצי אגורה לאגורה. אלף משתמשים ייצרו כ-1,750 שקל בחודש. 50 אלף משתמשים ייצרו כ-85 אלף שקל בחודש, שזה מעל מיליון שקל בשנה. זה כסף שמגיע מכלום".
השניים כאמור עוסקים בימים אלו בהפצת התוסף וחושבים על דרכים נוספות ויצירתיות לגיוס כספים לעמותות: "אנחנו רוצים להניע את הגלגלים", אומר ברקת.
"עמותות לא אמורות להיאבק על כל שקל. ראינו הזדמנות לקחת תקציבי פרסום קיימים, ולהפוך אותם למנגנון תמיכה קבוע בארגונים חברתיים", מוסיף טננבאום. "המשתמש לא משלם, לא נדרש לשנות הרגלים, ובכל זאת מייצר תרומה מצטברת שמגיעה למקומות הנכונים".
ומה עושים אם יש לנו חוסם פרסומות?
ברקת: "זה לא חד ערכי. יש תוספים שלא יחסמו ויש כאלו שכן. תמיד גם אפשר להחריג נקודתית את המודעות ב-adup".