מה אתם באמת קונים במאות שקלים שעשוי להשפיע דרמטית הבריאות שלכם?
שוק תוספי התזונה בישראל חצה את רף המיליארד שקלים בשנה, אבל עד היום הצרכנים קנו "בעיניים עצומות" בלי לדעת מה באמת מתאים להם. כעת, רפורמה דרמטית של משרד הבריאות מבטיחה לשים סוף לבלבול – ולהכניס סדר, שקיפות ואמון


שוק תוספי התזונה בישראל שווה כיום מעל מיליארד שקלים בשנה ונחשב לאחד הענפים הצומחים ביותר במשק. עד לפני זמן קצר, מיליוני ישראלים רכשו תוספים כמעט בעיוורון – בלי לדעת באמת לאיזו מטרה רפואית הם מיועדים או האם הם מתאימים לצרכים האישיים שלהם. כעת, עם כניסתה לתוקף של רפורמת ההתוויות החדשה של משרד הבריאות, כללי המשחק משתנים – והמשתמשים צפויים ליהנות מעידן חדש של שקיפות, בהירות והגנה צרכנית. הנה מדריך קצר שיעזור לכם לבחור יותר טוב ולא לשלם סתם עוד כסף בקופה
מה היה כאן עד עכשיו?
במשך שנים, האריזות של תוספי התזונה בישראל סיפקו מידע חלקי בלבד. כך למשל, צרכן שרכש ויטמין D לא יכול היה לדעת האם הוא מיועד בעיקר לחיזוק העצמות, לשיפור מערכת החיסון או למטרה אחרת. העמימות הזו הותירה את הצרכנים תלויים בייעוץ של רוקחים, מוכרים בחנויות טבע, פרסומות או מידע לא תמיד אמין ברשתות החברתיות. רבים נטלו תוספים שלא התאימו להם, לעיתים בכמויות לא נכונות, ולעיתים כלל לא ידעו האם המוצר עונה באמת על הצורך הבריאותי שלהם.
מה השתנה עכשיו?
הרפורמה, שאושרה בינואר האחרון בוועדת הבריאות בכנסת, מבוססת על תקינה אירופית מתקדמת ומחייבת סימון ברור ושקוף על כל מוצר. מעתה, על גבי האריזה יופיעו התוויות מדויקות שיבהירו את מטרת התוסף, המינון היומי המומלץ, משך השימוש, ריכוז החומרים הפעילים ואחוזם מתוך המנה היומית המומלצת.
לצד השקיפות לצרכן, הוקם גם פורטל דיגיטלי חדש עבור יבואנים "נאותים" – חברות שעומדות בתקני משרד הבריאות ומקבלות הכרה רשמית כמומחים מקצועיים בתחום. הפורטל נועד לפשט את תהליך האישור, להאיץ את זמני הטיפול ולצמצם בירוקרטיה, תוך שמירה הדוקה על בטיחות ואיכות המוצר.
חברת ecosupp הייתה בין הראשונות להצטרף לשינוי. "זו מהפכה צרכנית אמיתית", אומרת אור ביבה, יזמית ומייסדת החברה. "סוף סוף מותר לנו לציין בצורה ברורה על האריזה מה היתרונות של כל תוסף. הצרכן מקבל מידע אמין שמאפשר לו לבחור בצורה מושכלת".
במקביל, משרד הבריאות מדגיש כי הרפורמה אינה רק לטובת הצרכן אלא גם כלי לפיקוח הדוק יותר. פנינה אורן שנידור, ראש מערך רגולציה מזון ותמרוקים במשרד, מסבירה: "התקנות יחזקו את שמירת בריאות הציבור, יטילו אחריות מקצועית מוגברת על היבואנים, ויעבירו את המערכת ממודל בירוקרטי מיושן למודל מודרני המבוסס על ניהול סיכונים וכלים דיגיטליים".
התוויות לפני השינוי
התוויות לאחר השינוי
איך זה ייראה בחנויות?
בפועל, הצרכנים ירגישו את ההבדל כבר מהרגע שיגיעו לבית המרקחת או לחנות הטבע. התוויות החדשות יהיו ברורות ופשוטות להבנה – למשל, על גבי מוצר אומגה 3 יופיע כי הוא "תורם לתפקוד תקין של הלב", ועל גבי מגנזיום ייכתב שהוא "תורם לתפקוד תקין של השרירים". המידע לא יהיה תוצאה של ניסוח חופשי מצד היבואן אלא משפטים מדויקים שאושרו על ידי משרד הבריאות.
מעבר לכך, הדרישה לסימון מדויק של אחוז החומר הפעיל תאפשר לראשונה לבצע השוואה אמיתית בין מוצרים – גם מבחינת איכות וגם מבחינת מחיר – ולבחור את התוסף שהכי מתאים לצורך ולכיס.
חשוב לציין כי רפורמת ההתוויות אינה עומדת בפני עצמה. היא חלק מתוכנית ממשלתית כוללת להתאים את הרגולציה הישראלית לסטנדרטים האירופיים. המשמעות היא שכל מוצר שאושר באיחוד האירופי יוכל להיכנס לשוק הישראלי ביתר קלות, אך תוך שמירה על דרישות סימון מחמירות. הגישה הזו מבוססת על עקרונות מודרניים של רגולציה: ניהול סיכונים, העמקת אחריות מקצועית של יבואנים, פישוט הליכי ייבוא והגברת אכיפה.
מה זה אומר עבור הצרכן?
המשתמש הישראלי צפוי ליהנות ממידע נגיש וברור שיאפשר לו לבצע בחירה מושכלת יותר. עם זאת, משרד הבריאות מדגיש כי התוויות אינן מחליפות ייעוץ רפואי – ובמיוחד אנשים הנוטלים תרופות, נשים בהיריון, קשישים או חולים כרוניים צריכים להמשיך ולהתייעץ עם רופא לפני התחלת שימוש בתוספים חדשים.
בנוסף, המהלך עשוי לעודד תחרות, להגביר אמון במוצרים ולהביא להורדת מחירים. עבור אוכלוסיות פגיעות, כמו קשישים או נשים הרות, השקיפות הזו עשויה להיות ההבדל בין בחירה בטוחה לבין סיכון מיותר.
רפורמת ההתוויות של תוספי התזונה מסמנת נקודת מפנה בשוק הישראלי. לראשונה, הצרכנים מקבלים הזדמנות לדעת בדיוק מה הם רוכשים ולמה המוצר נועד, מבלי להסתמך על ניחושים, פרסומות או המלצות חלקיות. השינוי צפוי להפוך את חוויית הצריכה לפשוטה, שקופה ובטוחה הרבה יותר – ובעיקר להעניק לציבור הישראלי את מה שהיה חסר עד כה: ביטחון ואמון אמיתי במוצרי התזונה שהוא בוחר להכניס לגוף.