דוח חדש מספק הצצה אל מאחורי הקלעים של מאמצי ההשפעה של חמאס להפיץ את הנראטיב שלו על טבח ה-7 באוקטובר לקהל המערבי. הדוח שחיברה חברת אקטיבפנס (ActiveFence) הישראלית מתמקד בספר המסרים שפרסם ארגון הטרור ערב הדיונים במשפט שניהלה דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין בהאג. בארגון הקפידו לנקות את המסרים ממונחים טעונים לאוזניים מערביות כג'יהאד ומלחמת קודש והקפידו להשתמש במילים שנעימות יותר לאוזני המאזינים, הגולשים והמשתמשים המערביים.

הספרון שכותרתו "הנרטיב שלנו: מבצע שיטפון אל-אקצה" - הכינוי של ארגון הטרור למתקפת 7 באוקטובר - הופץ בחשבונות הרשמיים של חמאס באנגלית ובערבית בפלטפורמות כטלגרם, אתרי האינטרנט שלו ומשתמשים ברשת החברתית. הדוח של אקטיבפנס ניתח איך חמאס ניסה להפיץ את הספרון לכמה שיותר משתמשים תוך שימוש ברשתות החברתיות, אימוג'יז והאשטאגים (מחרוזות טקסט שמשמשות לקטלוג נושאים ברשתות חברתיות ומתחילות בסימן #).

תוכן הספרון מציג גרסה אלטרנטיבית לטבח וחושף את האופן שבו חמאס מספר על מעשיו המחרידים לקהל המערבי. שפת הספרון נקייה ממונחים של קנאות דתית כג'יהאד שהוחלפו במילים כמו "התנגדות". הספרון אף חוזר שוב ושוב על המסר שיש לבחון את המעשים המבחילים שביצעו פעיליו ב-7 באוקטובר במסגרת "קונטקסט" וטוען כי הם לא התחוללו "בחלל ריק".

קיבוץ ניר עוז אחרי מתקפת 7 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, Flash90)
קיבוץ ניר עוז אחרי מתקפת חמאס | צילום: חיים גולדברג, Flash90

בנוסף, בחלק של הספרון שמסביר מהו חמאס נטען בין היתר כי "חמאס דוחה את הרדיפה של בני אדם או את הערעור של זכויותיהם על רקע לאומי, דתי או עדתי". עוד נכתב כי "חמאס מאשר כי הקונפליקט שלו הוא עם הפרויקט הציוני ולא עם יהודים על רקע היותם יהודים".

"האשטגים שמציפים את הרשת"

"אנחנו רואים בספרון הזה הרבה מסרים שכבר ראינו בעבר, פשוט מאוגדים ביחד בצורה קלה ובשפה שתהיה מאוד נוחה למערב", אומר נמרוד זגגי, ראש תחום טרור באקטיבפנס, שמנטרת תוכן זדוני ברשת באמצעות טכנולוגיית AI. "הם מדברים למשל על עזה בתור בית הכלא הפתוח הגדול בעולם - מסר שבחמאס מפמפמים כבר זמן רב. בנוסף הספרון מציג שקרים של חמאס על המתקפה עצמה, כמו מיקוד בפגיעה בחיילים ולא באזרחים וטענה שהארגון לא הציב לו למטרה להרוג אזרחים - דבר שאנחנו יודעים שהוא שקר מוחלט גם לפי עדויות וראיות מצולמות שהארגון עצמו יצר והפיץ ב-7 באוקטובר".

לדברי זגגי, המעניין בספרון הוא האופן שאפשר להתחקות אחר ההפצה הרחבה שלו: "רואים איך מרגע שהוא עובר בקבוצה אחת חמאס, תוך דקות הוא כבר מופץ בקבוצה אחרת. ראינו איך האשטגים שמופיעים בספרון מתחילים להציף את הרשתות החברתיות".

באקטיבפנס זיהו גולשים משתמשים בהאשטג ھذه_روایتنا# (זה הנרטיב שלנו) או لماذا_طوفان_الأقصى# (למה שיטפון אל- אקצה) כדי לסמן את מסרי הספרון ולהפיץ אותו בין תומכי חמאס. זאת במטרה להפיץ את הגרסה המרוככת של טענות ארגון הטרור לאוזניים מערביות, וככל הנראה גם לאוזניים ערביות שחשו פחות בנוח עם הגרסה הרצחנית של האירועים. לפי הדוח, 56% מהפרסומים שהשתמשו בהאשטג ھذه_روایتنا# זוהו כבעלי יחס חיובי או ניטרלי והתייחסו לתעמולה של חמאס כדיווח אמין.

נמרוד זגגי, ActiveFence (צילום: אקטיבפנס)
נמרוד זגגי מ-ActiveFence | צילום: אקטיבפנס

לפי אקטיבפנס, המסרים עברו וחלחלו ברשת מחשבונות שמזוהים באופן רשמי עם החמאס לחשבונות של מתנגדים לישראל או אקטיביסטים פרו-פלסטינים. אלו אימצו את המסרים ולעתים גם את השימוש בסמלים ואימוג'יז שרתם חמאס, ובהם המשולש האדום ההפוך .

"אנחנו רואים את חמאס מפיץ מסרים באינטרנט בצורה טובה ויעילה יותר משמעותית ממה שהיה בעבר. התופעה של ארגון טרור שמצליח לתקשר את עצמו בצורה כזו למערב דרך הרשת היא תופעה יחסית חדשה שתופסת תאוצה", אומר זגגי. "בספרון רואים איך חמאס ידע לנקות את השפה שלו כך שהמסרים שלו יוכלו להדהד גם במערב; איך הם משתשים במילים ספציפים והאשטגים כדי להפיץ את המסרים - ונראה שהם מגיעים רחוק יותר משהצליחו בעבר".

"במלחמה אנחנו רואים את החמאס מפיץ מסרים באינטרנט בצורה טובה ויעילה יותר, משמעותית יותר ממה שראינו בעבר. התופעה הזאת, של ארגון טרור שמצליח לתקשר את עצמו ככה למערב דרך הרשת, היא תופעה חדשה יחסית שתופסת תאוצה" אומר נמרוד. "בספרון הזה רואים כיצד החמאס ידע לנקות את השפה שלו בצורה כזאת שהמסרים שלו יוכלו להדהד גם במערב. כיצד הם עושים שימוש במילים מסוימות או בהאשטגים מסוימים בשביל להפיץ את המסרים שלהם, ונראה שהם מגיעים רחוק יותר ממה שהם הגיעו בעבר".