N12
פרסומת

פייסבוק לא מאפשרת להשבית את פיצ'ר הכינויים האנונימיים בקבוצות – ומנהלי קהילות זועמים

פייסבוק השיקה פיצ'ר חדש, שמאפשר לחברי הקבוצות ברשת החברתית לפרסם ולכתוב, וכן להגיב, תחת כינויים באופן אנונימי – והציפה מחדש את הדיון על פרטיות מול אותנטיות. אלא שהפעם הבחירה אם לאפשר את השימוש בפיצ'ר החדש הופקעה מידיהם של מנהלי הקבוצות, שרבים מהם מתנגדים להחלטה: "הכינויים לא רק מייצרים תחושה של ריחוק, הם גם פוגעים באמינות ומאפשרים יד קלה על המקלדת"

מיכל דובינסקי
mako
פורסם: | עודכן:
מנהלות Urban Moms Tel-Aviv
שירן עמיר ומאור אמיתי פסס, מנהלות Urban Moms Tel-Aviv, והפיצ'ר החדש | צילום: פרטי
הקישור הועתק

אם אתם חברים באחת מקבוצות הפייסבוק, בטח יצא לכם לתהות מיהם כריש סגלגל (VioletShark), שעועית מקסימה (DelightfulPeapod), אפרסמון נדיב (KindPersimmon) ולובסטר אמיתי (GenuineLobster). מאחורי הדמויות המשונות שצצות לאחרונה ברשת החברתית עומד פיצ'ר חדש שהשיקה פייסבוק בסוף נובמבר, שמאפשר לגולשים לכתוב ולהגיב בקבוצות תחת כינויים אנונימיים, מבלי שהתכנים שהם מפרסמים יהיו מקושרים לפרופיל שלהם או לזהותם האמיתית.

לדברי מטא, מטרת הפיצ'ר החדש היא לאפשר לגולשים להיחשף בצורה אישית יותר מצד אחד, ומצד שני ליצור עקביות בזהות שבאמצעותה הם פועלים בקבוצה, תוך שמירה על פרטיותם – בדיוק כפי שמתאפשר בפורומים שונים ברשת.

לאורך שנים ארוכות פייסבוק התעקשה על שימוש בשמות אמיתיים, שכן היא התבססה בעיקר על קשרים בין-אישיים עם משפחה וחברים. אך מאז הרשת שינתה מיקוד, הקבוצות הלכו וצברו תאוצה, וכעת הגולשים יוצרים בהן אינטראקציה עם הרבה יותר גולשים שאינם מכירים – וגם הצורך להגן על פרטיותם עולה.

בעת יצירת פוסט חדש בקבוצה, מופיעה האפשרות לקבוע כינוי שישמש את המשתמשים באותה קבוצה בלבד. הם יכולים לבחור את הכינוי בעצמם או לקבל את אחת ההצעות האוטומטיות של פייסבוק, שמספקת להם גם תמונת פרופיל תואמת. לאחר מכן, המשתמשים יכולים לפרסם ולהגיב תחת הכינוי שבחרו ולהסתיר את זהותם מיתר חברי הקבוצה, אבל היא עדיין תישאר חשופה למנהלי הקבוצה ולפייסבוק עצמה. חברי הקבוצה יוכלו לצפות גם בכל היסטוריית הפעילות של המשתמש תחת הכינוי בשבעת הימים האחרונים.

"זה פוגע באותנטיות ובתחושה שיש נשים אמיתיות בצד השני"

אלא שעם השקת פיצ'ר הכינויים, גילו מנהלי קבוצות רבים בישראל ובעולם שפייסבוק כופה את אפשרות השימוש בו בקבוצות שלהם, ולא מאפשרת להם להשבית אותו. בעוד שהדעות בקרב הגולשים לגבי הפיצ'ר החדש חלוקות, רבים ממנהלי הקבוצות לא מרוצים מההחלטה.

פרסומת

עד היום, אפשרו חלק ממנהלי הקבוצות למשתמשים לשמור על פרטיותם בכתיבת פוסטים ותגובות בעזרת פיצ'ר הפרסום האנונימי, אבל רבים בחרו לאסור את השימוש בו בקבוצות שלהם מראש. מכיוון שאת הפיצ'ר החדש לא ניתן להסיר, בחלק מהקבוצות הודיעו המנהלים שלא ייאשרו או ימחקו פוסטים שיתפרסמו תחת כינויים, ואף ביקשו מחברי קבוצתם לדווח להם עליהם.

"הפיצ'ר הזה הופיע יום בהיר אחד בלי שום הכנה למנהלות או לחברות בקהילה", מתארות שירן עמיר ומאור אמיתי פסס, מנהלות קבוצת האימהות Urban Moms Tel-Aviv, "אנחנו עדיין בודקות אם הוא מתאים לאופי של הקהילה. מצד אחד הוא מאפשר מקום לשאלות רגישות ואינטימיות שלא תמיד נוח לשאול בשם מלא, אבל מצד שני הוא מתנהל באופן בעייתי מאוד. הקהילה שלנו נבנית כבר שנים על אמון הדדי ופתיחות, ויש חשיבות ליכולת של נשים לדבר בה גם על נושאים רגישים כמו זוגיות, גירושים, קושי רגשי, התמודדות עם הילדים וכו'.

"הבעיה היא שהפיצ'ר לא מבחין בין סוגי השאלות. שאלות אישיות ומורכבות מופיעות באותו אופן כמו שאלות לוגיסטיות קלילות, וזה הופך את הקהילה למקום שיפוטי שבו לכל חברה יש דעה שונה בשאלה האם פוסט מסוים מתאים לאנונימיות. זה נהיה ממש ביקורתי ולא נעים".

פרסומת

"עוד דבר מאתגר הוא שגם תגובות יכולות להופיע באנונימיות. המשמעות היא שהשיח לפעמים פחות אחראי ומרגיש פחות בטוח", הן מוסיפות.

מירב כהן מור, מנהלת בקבוצת הנשים יפו-תלאביביות, מסכימה: "הקהילה שלנו בנויה על שיח פתוח וחברי בין נשים שסומכות אחת על השנייה. הכינויים לא רק מייצרים תחושה של ריחוק, הם גם פוגעים באמינות ומאפשרים יד קלה על המקלדת, שעלולה להוביל לשיח רעיל שאין לו מקום אצלנו". לכן, גם בקבוצה של כהן מור הוחלט שלא לאשר פוסטים שנכתבים תחת כינויים.

מירב מור כהן, מנהלת קהילת יפו-תל אביביות
מירב מור כהן, מנהלת קהילת יפו-תל אביביות | צילום: סיגל סבן

לדברי עמיר ואמיתי פסס, גם הנראות שנלווית לכינויים החדשים לא תמיד מתאימה לתוכן. "עצם העובדה ששאלות כל כך אישיות מופיעות תחת שם אקראי ותמונה של דמות מצוירת במקום פנים ושמות אמיתיים, יוצרת תחושת בלבול וזרות. קשה להרגיש חיבור ושייכות בשיח שמתחיל מנקודה כל כך מוזרה. זה פוגע באותנטיות ובתחושה שיש נשים אמיתיות בצד השני", הן אומרות.

מנהלות קבוצת "אורבן מאמס" בוחנות בימים אלו את הפיצ'ר החדש, ועדיין לא יודעות אם יישאר חלק מהקהילה. "אנחנו בוחנות את ההשפעה שלו על הדינמיקה. לאפשר אנונימיות זה חשוב, אבל רק אם היא מתקיימת בתוך מרחב שמרגיש אנושי, בטוח ושייך. אם נראה שהפיצ'ר מפרק את תחושת הקהילה, נוותר עליו".

פרסומת

עד לא מזמן אותם מנהלים ומנהלות מצאו את עצמם מתמודדים עם דילמות דומות מול הפיצ'ר של הפוסטים האנונימיים. בחלקן מאשרים את כל הפוסטים או רק את אלו שמצדיקים את האנונימיות, באחרות לא מאשרים אותם באופן גורף, ויש גם קבוצות שמוצאות פתרונות יצירתיים יותר – למשל, לאשר פוסטים אנונימיים רק בשעות ובימים מסוימים, כדי להתמודד עם כמות הפניות הענקית.

"אם לא הייתה האפשרות הזו, אנשים היו נשארים עם הדילמות"

בחלק מהקבוצות האחרות דווקא מקבלים בהבנה את פיצ'ר הכינויים – אבל מציבים תנאים ברורים. "אני מאשר פוסטים אנונימיים וגם כאלו עם כינויים, כי הקבוצה עוסקת בכסף וזה מאוד אישי, על גבול הטאבו", מסביר דב נודל, מנהל קבוצת "חתול פיננסי", אבל מדגיש שלא כל פוסט יאושר: "הפרסום האנונימי הוא לא אוטומטי, ומאושר רק אם השאלה היא אישית. פוסטים כמו 'מה דעתכם על...' לא יעלו, וגם לא פוסטים עם שאלות בהקשרים פוליטיים שמיד מדרדרים את השיח. גם המלצות או דיס המלצות לא יעלו, כי לצערי יש ברשת קמפיינים של כל מיני גופים שמטרתם להשמיץ גופים אחרים, ולכן ביקורת אנונימית לא תפורסם".

נודל בהחלט רואה את היתרון בפוסטים האנונימיים. "הוא מאפשר לשאול ולשמור על צנעת הפרט. לא כולם רוצים לשתף שהם במינוס 50 אלף שקל ולשאול איפה אפשר למצוא הלוואה זולה, וגם כאלה ששפר עליהם מזלם וקיבלו ירושה של מיליון שקל שלא רוצים לחלוק את זה עם כל העולם", הוא מסביר, "זה נושא סופר רגיש ולכן הרבה אנשים מתביישים לשאול. אם לא הייתה האפשרות הזו הם לא היו שואלים בכלל ונשארים עם הדילמות האלו".

פרסומת

בעיניו, החיסרון המהותי הוא לא בפוסטים עצמם, אלא דווקא בתגובות. "זה מאפשר לגולשים להיות בריוני מקלדת ולכתוב דברים פוגעניים", הוא אומר, "אחד הדברים המשמעותיים שאני עושה ביחד עם המודרטורים בקבוצה זה סדר וניקיון – אנחנו עוברים באופן קבוע על התגובות ומוחקים כאלה שהן לא מכבדות. לא אאפשר אצלי שיח פוגעני ומוריד, עד כדי הרחקת משתתפים מהקבוצה".

דב נודל, מנהלת קהילת חתול פיננסי
דב נודל, מנהלת קהילת חתול פיננסי | צילום: פרטי

על אף ההתנגדות של מנהלים רבים למהלך של פייסבוק, לא מעט מהם גם ספקנים לגבי זה שהוא כאן לטווח הארוך: "כמו שאני מכיר את הפלטפורמה הזאת, מתישהו זה פשוט ייעלם", אומר מנהל באחת מקבוצות הפייסבוק הגדולות בישראל. כהן מור מקווה שהוא צודק: "אני מקווה שפייסבוק יקלטו שכל מנהלי הקהילות מתנגדים לפיצ'ר הזה ויבטלו אותו".