N12
פרסומת

זה בלתי נמנע: הצ'אטבוטים ירצו להרוויח מפרסומות

ממש כפי שעושות מטא וגוגל - בסוף חברות הטק רוצות להרוויח כסף והן עושות זאת דרך פרסומות. אבל מה יקרה כאשר הצ'אטבוטים, שמכירים אותנו לפעמים טוב מבני אדם, יפרסמו לנו משהו? האם נדע שזאת בכלל פרסומת?

פורסם: | עודכן:
הקישור הועתק

 

דרור גלוברמן, תמונת טור
דרור גלוברמן, תמונת טור | צילום: שלומי פרי

שונא שופינג

זה נשמע רעיון מעולה: למה שבינה מלאכותית לא תבחר בשבילי מוצרים ואפילו תקנה לי. מהמם!

אני שונא שופינג. אז אני מתבחבש ברשת בין אלפי דגמים של כבלים או ג'ינסים או סטנדים או קשקוש אחר. למה שהסוכן שלי לא יביא לי את המוצר המושלם בשבילי?

גם ChatGPT ופרפלקסיטי חושבים ככה. ברוכים הבאים לעולם של שופינג מבוסס AI. במקום לחפש בחנות - אתה מדבר עם המנוע. הוא שואל אותך מה חשוב לך, ומביא לך מוצרים שעומדים בקריטריונים. תמונה, פרטים, מחיר. 

מהניסיון שלי ב-ChatGPT, הרעיון יותר טוב מהחוויה עצמה. אבל זה ישתפר, ובסוף נגלה שזה הכי נוח. 

רד אלרט

גם אתם מרגישים שנכנסנו לאזור סכנה? 

זה פשוט. 

ברגע ששירות AI ממליץ על מוצרים ומפנה לקוחות לחנויות, הפיתוי להכניס את היד לשקית הכסף פשוט גדול מדי. ובפרט כשמדובר בביזנס שמפסיד טריליונים של השקעה. 

זה יתחיל מניסיון של החנויות להשפיע על התוצאות שה-AI מציג. ויעבור לגביית עמלה סטנדרטית של הפניית לקוחות על ידי מנועי ChatGPT ודומיו. וימשיך בעמלת הפנייה מועדפת למוצרים הנכונים, ויסתיים בפרסומות. למה? כי זה המודל העסקי שמניע את כל גוגל, מטא ו-90% מהעולם. 

מתוך הניוזלטר של דרור גלוברמן Skip Intro. עוד טורים כאן

זה ממש בסדר לפרסם. אבל כולם מבינים שפרסומות בתוך Gemini או ChatGPT זה עולם חדש. מה שנקרא, אנצ'ארטד טריטורי. 

יש המון שאלות פתוחות. למשל: האם התוכן שהמנוע מציג יושפע מזהות המפרסמים? האם הוא יודיע לנו על זה?

עד כמה אפקטיבי יהיה המנוע - שכזכור יודע להיות הרבה יותר משכנע מבני אדם - כשהוא בא לקדם מוצרים בפרסומת? איך הלקוחות יקבלו את זה? האם גם לקוחות משלמים יחשפו לפרסומות? גלויות או סמויות?

זה בלתי נמנע

איך אני יודע? כי עקרב הוא עקרב.

98% מההכנסות השנתיות של מטא - 165 מיליארד דולר - באות מפרסומות.  

75% מההכנסות השנתיות של גוגל - 350 מיליארד דולר - באות מפרסומות.

ככה החברות האלה יודעות להרוויח. לא מה-20 דולר העלובים של דמי המנוי שלי. ולכן OpenAI בחיים לא תהיה רווחית אם היא תמשיך להתבסס על עוד 20 דולר ועוד 20 דולר. 

מצד שני, היא מחזיקה ביד את מנוע השכנוע המותאם אישית הגדול ביותר בהיסטוריה. יש דרך למנוע את החיבור הזה בין החוט והמחט, הפירצה והגנב, המכחול והשפופרת? ברור שאין. 

כשגוגל דוחפת את הבינה המלאכותית שלה על חשבון החיפוש, היא עושה לעצמה קניבליזציה. רוב ההכנסות שלה מגיעות מפרסומות בתוך החיפוש של גוגל. ה-AI עדיין לא מציע הכנסות חליפיות. כך שכל גולש שעובר מחיפוש בגוגל לג'מיני - אמנם נשאר עדיין בגוגל, אבל ההכנסות שהיא רואה ממנו יורדות דרמטית.

ועדיין, זה הדבר החכם מבחינת גוגל לעשות. כי החוק השני בחדשנות זה - תהיה זה שעושה קניבליזציה לעצמך. אחרת אחרים יעשו את זה. 

אתה קודם

ופה נכנס משחק הצ'יקן של התעשייה. כולם בודקים, כולם מפלרטטים עם פרסומות. זו גם המטרה של שירותי הקניות. 

אף אחד לא רוצה להיות הראשון שעושה את זה וחוטף את האש. 

אבל ברגע שאחד ייכנס, ייכנסו כולם. 

אם חייבים להמר, הייתי הולך על X של גרוק. לא משום סיבה אחרת אלא בגלל האישיות של זה שעומד בראשה. מה אכפת לו. אחריו כבר יבואו כולם. 

ואנחנו נצטרך להתפלל שהעלות של המנוי שאינו מושפע מפרסומות תהיה הגיונית, כדי לקבל מוח שמשרת אותנו ורק אותנו.