"אלך לעבוד אפילו בסופר": המציאות החדשה של מפוטרי ההייטק
מתחילת השנה פוטרו 10,000 איש מענף ההייטק המקומי, והתחרות על מציאת משרה חדשה עזה במיוחד • הסיבות לגל: הצניחה בדולר שמייקרת את העובדים הישראלים - והחלפת עובדים אנושיים בכלי AI • לא מדובר רק בבעיה של צעירים: "רוב האנשים כאן הם בגיל 45-40, עם עשר שנות ניסיון ויותר", אומרת דניאל כהן קליסקי מ-Navina, שארגנה אירוע לשידוך בין מחפשי עבודה למעסיקים

החדשות בקצרה:
- כ-10,000 עובדי הייטק בישראל פוטרו מתחילת השנה הנוכחית.
- המפוטרים מדווחים על תחרות קשה של מאות מועמדים על כל משרה.
- גל הפיטורים הנוכחי פוגע גם בעובדים ותיקים ומנוסים בניי 40 ומעלה.
- הפיטורים נובעים מצניחת הדולר ומעבר תקציבי ענק לכלי AI.
"אשתי היא המפרנסת היחידה בבית. אני בצומת דרכים וצריך להביא כסף הביתה. אלך לעבוד אפילו בסופר אם צריך, אין ברירה", אומר דניאל הולנדר, מפתח שפוטר לפני כחודשיים מחברת Xyte, אחד מבין 10,000 עובדי הייטק ישראלים שמצאו את עצמם מתחילת השנה ללא עבודה.
שתי סיבות מרכזיות מניעות את הגל בענף הטכנולוגיה הישראלי: הראשונה היא הצניחה בשער הדולר, שייקרה משמעותית את עלות העסקתם של העובדים הישראלים עבור חברות שמגייסות הון במטבע זר. השנייה היא מהפכת הבינה המלאכותית (AI): חלק מהחברות מסיטות תקציבי עתק לאימוץ כלי AI על חשבון כוח האדם הקיים, ואחרות פשוט מחליפות עובדים במכונות.

"המנהלת שלי שלחה לי הודעה - 'אנחנו צריכות להיפגש'. עניתי שיש לי פגישה, והיא אמרה לבטל ולהגיע. אז ידעתי", מתארת אביטל וייזינגר את הרגע שבו הבינה שפוטרה מוויקס (Wix) אחרי חמש שנות עבודה. חברת ההייטק הוותיקה הודיעה לפני כחודש על פיטורי ענק של קרוב לאלף עובדים - 20% מכוח האדם בחברה - במסגרת הליך התייעלות נרחב.
גם תומר שוורץ, שפוטר מחברת Prismaphotonics, מתקשה להשלים עם ההיגיון שמאחורי הפיטורים. "ה-AI יכול להחליף הרבה דברים", הוא מודה, "אבל מישהו שמשתמש במערכת וחש אותה כל היום - אותו הוא לא יכול להחליף. אני רואה וחש בדיוק מה המשתמש הבא יחוש".
אבל ברבות מחברות ההייטק ככל הנראה סבורים אחרת. "אנחנו עדים לשינוי המשמעותי ביותר באופן שבו חברות נבנות מאז המצאת שפות התכנות המודרניות בשנות ה-70", כתב על מהפכת ה-AI מייסד ומנכ"ל וויקס אבישי אברהמי במייל לעובדים שבו הודיע להם רשמית על גל הקיצוצים. "חברות שיאמצו את השינוי הזה לא רק יבנו מהר יותר - הן יבנו דברים שהדור הקודם פשוט לא יכול היה לדמיין".

הכמות הגדולה של העובדים שנפלטו לשוק במקביל מקשה באופן טבעי על איתור העבודה הבאה. "השוק מאוד מאוד קשה", אומר הולנדר. "אני מתחרה מול מאות ואפילו אלפי אנשים. על כל משרה שאני מגיש בלינקדאין יש בין 500 לאלף מועמדים".
"זה מטורף, לא ראינו את זה באף גל קודם"
בענף ההייטק יש מי שמנסים למצוא דרכים לסייע למפוטרים החדשים להתמודד עם התחרות האדירה על משרה חדשה. חברת טכנולוגיות הבריאות נבינה (Navina) ארגנה אירוע ספיד דייטינג ששידך בין מחפשי עבודה לחברות בתעשייה שמחפשות לגייס עובדים חדשים.
"רוב האנשים כאן הם בגיל 45-40, עם עשר שנות ניסיון ויותר", אומרת על ציבור מחפשי העבודה דניאל כהן קליסקי, מנהלת מיתוג מעסיק בנבינה, "זה מטורף, לא ראינו את זה באף גל פיטורים בשש השנים האחרונות". התובנה הזו מציגה באור חדש את הסיפור המקובל, לפיו ה-AI מאיים בעיקר על הצעירים בתחום - הג'וניורים חסרי הניסיון.

יוזמה אחרת היא זו של פלטפורמת Rebuild.il שמנסה לייצר חיבור מהיר וחינמי בין מפוטרים לחברות שמגייסות. יואב דגני, שעומד מאחורי המיזם, מנסה להציג פנים אופטימיות יותר למציאות - מבחינתו מדובר פשוט בסידור מחדש של השוק: "האנשים האלה פשוט יעברו דירה - מהחברות הגדולות שמקצצות לסטארטאפים הקטנים יותר שגייסו הרבה כסף", הוא אומר, "זה סידור מחדש של הקלפים".
אלא שמי שאיבדו עבודה יציבה, ומוצאים את עצמם ניגשים כבר ל-100 ראיונות שונים, מתקשים לקבל את הסיפור הזה. "רציתי להיות אחד האנשים שנמצאים בחברה המון זמן", אומרת וייזינגר על הפיטורים מוויקס. "רציתי לצמוח שם ולטפח את הקריירה שלי שם. ופתאום... זהו".