הישראלי שיצר משחק מחשב שמבוסס על 7.10 והמלחמה בעזה
אילן רז, יוצר עצמאי ונכה צה"ל, משקיע את כל כולו כבר יותר משנה ביצירת Shield of David - אחד ממשחקי המחשב השאפתניים ביותר שנוצרו בישראל, המבוסס על תחקיר מעמיק ועדויות לוחמים ממלחמת חרבות ברזל, שמתוכנן לצאת ב-7.10.2025. בשיחה עם mako מספר רז על הבחירה לעסוק בטראומה דרך גיימינג, על הפסקול שהקליט בהשראת לוחמים ואיך סירב לשנות את העלילה בתמורה לסכום כסף מדומיין


ב-7 באוקטובר, היום שבו הפחדים של מדינה שלמה התממשו, אילן רז התיישב על המחשב והחל לכתוב. לא שיר ולא סטטוס בפייסבוק, אלא קוד. הוא התיישב מול המסך המרצד בחדרו בחדרה והחל לדמיין איך יראה אחד ממשחקי המחשב השאפתניים ביותר שאי פעם נוצרו בישראל: Shield of David ("מגן דוד") – מיזם עצמאי המתמודד עם המציאות והטראומה הישראלית באמצעות תעשיית הגיימינג הבין-לאומית.
"רציתי להראות שלחייל יש נשמה. הרבה לפני שהוא לוחם - הוא בן אדם", אומר רז (35), יוצר עצמאי ונכה צה"ל, בשיחה עם mako על פרויקט חייו. "המשחק הזה נולד מתוך סיפור אמיתי שלי ושל אחרים. ככל שהתקדמתי בפרויקט, הבנתי שאני לא רק מפתח משחק, אלא מתעד מציאות שלמה דרך מדיום שאנשים לא רגילים לראות בו אמת כל כך כואבת".
משחק המחשב Shield of David הוא משחק יריות בגוף שלישי, המבוסס על סיפורו האמיתי של אלכסנדר - קצין ישראלי מוערך ביחידה מובחרת, בן 32, נשוי ואב לעתיד, שנקרא להוביל מבצע מכריע בעומק רצועת עזה במהלך מלחמת חרבות ברזל. בשונה ממשחקים צבאיים קלאסיים אחרים, הקרב האמיתי במשחק הזה הוא נפשי. "המשחק לא מתמקד רק בירי או פיצוצים. הוא מתמקד באדם שמאחורי המדים, בפחדים שלו, בגעגועים לבית ובאחריות שהוא נושא", מסביר רז.
את עלילת המשחק בנה רז על בסיס שעות רבות של תחקיר, שיחות עם לוחמים, ראיונות ועדויות שהעניקו ל-Shield of David עומק שלא תמיד רואים בז'אנר. כל שלב במשחק, שבו זכינו לשחק לפני כולם, מציב בפני השחקן לא רק אתגר אסטרטגי וטקטי, אלא גם דילמה מוסרית או נפשית. "המשחק מאלץ אותך לעצור ולשאול: מה הייתי עושה עכשיו? האם אני נשאר אנושי גם ברגע הכי קשה?".
המנוע הטכנולוגי שעליו בנוי המשחק הוא Unreal Engine 5 - אחד המנועים המתקדמים והמרשימים ביותר בעולם - והוא כולל תאורת Ray Tracing, מערכת פיזיקלית מורכבת וויזואליה שמתחרה במשחקי AAA מהשורה הראשונה. כל דמות ודמות נבנתה עד לפרטים הקטנים ביותר, כולל תנועות גוף אותנטיות ואנימציות המבוססות על לוחמים אמיתיים.
"עבדתי על כל זה לבד", אומר רז. "אני המפתח, המעצב, התסריטאי, המוזיקאי, הבמאי, העורך. הכל. הגעתי לאלפי שעות עבודה, לפעמים 20 שעות ביום, כי אני מאמין ביצירה הזאת".
רז לא הסתפק רק ביצירת משחק עם חווית שחקן איכותית, והוא החליט להשלים את החוויה בהקלטת והפקת פסקול מקורי הכולל 38 טראקים - חלקם הוקלטו בקולו של רז, חלקם בקולם של זמרים וזמרות איתם שיתף פעולה וחלקם נוצרו בסיוע בינה מלאכותית - בהשראת סיפורים אמיתיים של לוחמים ישראלים. שירים If you're listening I am sorry ("אם את שומעת, אני מצטער") או I am here ("אני כאן") כבר מעוררים עניין ברשתות החברתיות וזכו ליותר מ-100,000 השמעות, עוד לפני שהמשחק הושק או אפילו הוכרז באופן רשמי בחנות הייעודית Steam.
"כל שיר מספר סיפור של לוחם", אומר רז. "אחד סיפר לי על החלום שחוזר לו כל לילה, אחר שיתף איך הוא כותב לאשתו הודעה אבל לא שולח. לקחתי את הרגעים האלה ותרגמתי אותם למוזיקה. זה כמו לכתוב מוזיאון רגשי של המלחמה, אבל דרך צלילים ומילים".
"הציעו לי חמש ספרות לטובת שינויים בתוכן - וסירבתי"
משחק המחשב הישראלי Shield of David עוקב אחרי אלכסנדר, שמוביל מבצע צבאי מורכב הכולל טנקים מסוג מרכבה 4, מזל"טים, תותחים, דחפורים וכלי לחימה נוספים. מה שמבדיל את המשחק הישראלי ממשחקים בין-לאומיים דומים הוא ההתעקשות להציג גם את מה שקורה בין קרב לקרב: השתיקות הקשות, השיחות הליליות, החרדות, הפחדים וגם ההיסוס. "אלכסנדר הוא לא גיבור על. הוא פצוע, הוא עייף ולפעמים הוא גם בוכה. הוא שואל את עצמו אם ישרוד עוד לילה. אני לא מפחד להראות את זה במשחק".
המשחק אומנם לא הוכרז באופן רשמי בחנות האינטרנטית הפופולרית Steam, אך רז מספר כי הוא עתיד לקבל מטעם Steam 10,000 עותקים לצורכי הפצה לבלוגרים ואתרים בין-לאומיים. רז אומר שכמה מאות יופנו לטובת סקירה, אך את רוב המפתחות הוא מתכוון להעביר לחיילי מילואים. "אני מבטיח שכל מילואימניק שהיה בצו 8 במלחמה יקבל ממני עותק בחינם", הוא אומר.

בימים אלה הוא מנהל מגעים עם חברת Epic Games לטובת הפצת המשחק. עוד לפני כן, משא ומתן מול חברת הפצה אירופית אחרת התפוצץ לאחר שרז סירב לבצע שינויים מהותיים בתוכן המשחק, כפי שנדרש ממנו, בטובה לתמורה כספית. כעת, רז שוקל לפתוח קמפיין מימון המונים ב-Kickstarter, כדי לגייס כוח אדם לטובת השלבים הקריטיים של פיתוח המשחק.
"חברת ההפצה האירופית ביקשה לשנות דברים בעייתיים מבחינתה. הציעו לי סכום של חמש ספרות תמורת 40% מההכנסות ושינויים בתוכן – אבל סירבתי", אומר רז. "בשבילי זו הייתה פשרה מוסרית. אני לא עושה משחק תעמולה. אני מתעד אמת מורכבת. זו הבחירה שלי, גם אם היא עולה לי ביוקר".
בקרוב, עתיד להתפרסם טריילר חדש ומהוקצע יותר למשחק, שיחשוף סצנה סינמטית של תקיפת כור גרעיני באיראן – שלב בונוס אשר צפוי להשתחרר כהרחבה לאחר השקת המשחק. "אני יודע שזה פרובוקטיבי, אבל זו לא פנטזיה צבאית", מודה רז. "זו סצנה שבנויה כמו סרט קצר, עם רגש, קונפליקט וגם השלכות מוסריות".

"לא רק חוויה ויזואלית, אלא הצהרה ועדות"
משחק המחשב Shield of David לא נוצר בלעדית עבור גיימרים ישראליים, והוא מיועד גם לחיילים ובני משפחותיהם, וגם לשחקנים מכל רחבי העולם אשר מחפשים חוויה שלא מסתפקת רק באקשן, אלא מציעה סיפור מורכב, כואב ומעורר הזדהות. "המציאות הישראלית כמעט לא זוכה לייצוג בעולם הגיימינג ורציתי לשנות את זה. לא דרך קלישאות, אלא דרך עומק, רגש ואותנטיות", מסביר רז.
כלי הנשק במשחק עוצבו בדיוק על פי שרטוטים צבאיים, והמכניקה של הירי, הטעינה ואפילו חדירת תחמושת - כולן נבנו מתוך ייעוץ צבאי מקצועי ולאחר תחקיר מעמיק. האנימציות מבוססות על תנועות גוף אמיתיות של לוחמים, ואפקטים ויזואליים עוצבו כדי לייצר תחושת ריאליזם שטרם נראתה במשחק עצמאי. "השחקן לא רק לוחץ על כפתור - הוא מרגיש את הקרקע רועדת, את העייפות בידיים, את הספק בעיניים של החייל לידו. זו לא פנטזיה הירואית, זה ניסיון להבין איך זה באמת מרגיש - להיות שם, כשהכל מתפרק ואתה צריך להישאר אנושי".
רז מודה כי העבודה על המשחק עבורו היא גם תהליך אישי של עיבוד. "אני נכה צה"ל, אבל לא רק פיזית. הפרויקט הזה עזר לי לעבור דרך. כל שורת קוד, כל תו במוזיקה, זה חלק ממני. אני מאמין שכל מי שישחק ירגיש את זה", הוא אומר.

בימים אלה המשחק כבר נמצא ב-80% פיתוח, כולל מכניקות קרב, עיצוב שלבים, הקלטת מוזיקה מקורית ודיאלוגים. כעת עובר רז לליטוש ויזואלי, אופטימיזציה, שיפור הביצועים וחיבור בין השלבים, כאשר המטרה העיקרית היא השקה רשמית ב-7 באוקטובר 2025 - בדיוק שנתיים לטבח הנוראי שביצע חמאס. "המשחק הזה הוא לא רק חוויה ויזואלית - הוא הצהרה. הוא עדות. הוא מבט אמיץ לתוך הנפש הישראלית אחרי מה שעברנו. זו הדרך שלי לתעד, לעבד, ולשאול שאלות שלא תמיד נעים לשאול אבל חייבים".