השבוע עוסק הפרק בעולם הרכבים האוטונומיים. לאחרונה ביטלה אפל את פרויקט המכונית האוטונומית שלה, עליו התחילו לעבוד בחברה כמעט לפני עשור, בשנת 2014. באותה תקופה כולם היו בטוחים שהרכב האוטונומי נמצא מעבר לפינה: גוגל עבדה על פרויקט ה-Waymo שלה, וטסלה של אילון מאסק על ה-X. באותה שנה, העביר מנכ"ל אפל טים קוק עובדים מפרויקט השעון החכם לפרויקט ה"טיטאן" המדובר. בין מנהלי הפרויקט נוצר ויכוח, האם הוא יהיה אוטונומי או חשמלי. לימים, זה לא היה כל כך משנה.

לזכותה של אפל ייאמר שכל תעשיית המכוניות האוטונומיות מדשדשת ולא עומדת בדדליין. זאת לצד בעיות אחרות שמאפיינות את התעשייה, כמו תאונות שלא מדווחות למשרד התחבורה האמריקאי ועוד. אחד מהנתונים שחברות הרכב האוטונומי הכי גאות בו הוא כמה מיילים הצליח הרכב לנסוע עד שבן אדם השתלט על המערכת. הנתון הזה הלך וגדל לאורך השנים, עד שבשנת 2022 הנתון שפרסמה חברת קרוז (Cruise), סטארטאפ בבעלות ג'נרל מוטורס, הוא שישנה התערבות בכל 95 אלף מיילים. מדובר בנתון מרשים לכל הדעות, אלא שבחקירה התגלה שהוא לא ממש נכון, והאמת היא שהחברה צריכה להתערב בכל כ-5 מיילים בממוצע. הצרות הגיעו גם ל-Waymo, המוניות האוטונומיות של אלפאבית (חברת האם של גוגל), שידעה מספר תאונות.

אז מה גרם לטים קוק לגנוז את פרויקט הרכב האוטונומי/חשמלי של אפל, עם 10 מיליארד דולר שירדו לטמיון? ראשית, העלות הגבוהה, שעומדת על כ-100 אלף דולר ליחידה. במחיר הזה אפשר לקנות רכבים יוקרתיים הרבה יותר. לכן, בהחלט ייתכן שמדובר בהחלטה אמיצה מצד אפל, שהבינה שהפרויקט אינו רווחי מספיק. סיבה נוספת היא שאפל הבינה עד כמה מורכב העולם של ייצור רכבים. בשנת 2020, היא פספסה הזדמנות לרכוש את טסלה. אלו היו הימים השחורים של מודל 3 של החברה, כאשר אילון מאסק הציע זאת לטים קוק, שלא היה מוכן אפילו להיפגש איתו. 

טים קוק, אילון מאסק (צילום:   Kevin Mazur Getty Images)
אילון מאסק וטים קוק | צילום: Kevin Mazur Getty Images

ואי אפשר כמובן מבלי לדבר על בינה מלאכותית. עוד סיבה לכך שאפל החליטה לגנוז את פרויקט המכונית שלה, היא שהיא מבינה שהיא צריכה את המהנדסים המוכשרים ביותר שיש לה לפרויקט ה-AI שלה. המנייה של אפל נמצאת בירידה בזמן האחרון, ואחת הסיבות לכך היא שאין לה כיוון ברור וגלוי באשר למה היא מתכוונת לעשות עם AI. על פי כל האנליסטים, החברה צפויה לשלב מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית באייפון 16, מה שאולי יענה על הצורך הזה.

ונסיים בבשורה אופטימית לגבי עתיד רכב האוטונומי: דווקא מכיוונה של טסלה נשמעות רוחות חיוביות לגבי היכולת שלה להביא בינה מלאכותית לתוך הרכבים. טסלה מחזיקה בדאטה עצום לגבי התנהגות נהגים ברכבים, מה שיכול לעזור ליצור ולאמן בינה מלאכותית שתוכל לנווט בעולם הממשי. עם זאת, בעבר כבר מספר פעמים מאסק התחייב שרכבי טסלה יוכלו לנהוג באופן אוטונומי מלא, מה שעוד לא קרה בפועל.  

לצפייה בפרק המלא באפליקציית 12+ לחצו כאן

>> בזמן שעבדתם, פרק 168 - העתיד של עולם הסטארטאפים: בינה מלאכותית, ועוד קצת