המצב המיוחד בעורף בעקבות המלחמה השאיר עובדים רבים עם לא מעט שאלות ושלח אותם לאתרי משרדי הממשלה, מדריכים מקוונים ומוקדים טלפונים בניסיון לאתר. שירות חדש שהשיק היום (רביעי) משרד העבודה מבקש להקל על העובדים - והמעסיקים - ולספק להם תשובות באמצעות התכתבות טקסטואלית כמו עם חבר בוואטסאפ.

• ועדת הכספים הכניסה שינויים למתווה סיוע הכלכלי. כל הפרטים
• המדינה תחלק בונוסים לעובדי חקלאות ובניין. אלו התנאים
• 73% מהפונים לדמי אבטלה הוצאו לחל"ת שלא מרצון

השירות החדש הוא למעשה צ'טבוט שפועל בצורה דומה ל-ChatGPT הפופולרי, ואפשר לכתוב לו שאלות הקשורות ליחסי עבודה וזכויות עובדים - ולקבל תשובות שמיוצרות בו במקום על בסיס המידע המקצועי של היחידה ליחסי עבודה במשרד העבודה. הבוט מבוסס על טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) לפי מודל השפה קלוד של חברת אנטרופיק, ופותח בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי. את הבוט עצמו אפשר למצוא בקישור כאן.

במשרד העבודה אומרים שהבוט מיועד לקבלת מידע ראשוני ומיידי בנושאי זכויות עובדים ויחסי עבודה בשעת חירום. בין היתר הבוט מספק תשובות ומידע על זכויות עובדים משרתי מילואים, עובדי משק חיוני וזכויות הורים לילדים קטנים.

בוט משרד העבודה
התנסות בצ'טבוט של משרד העבודה

את השאלות לבוט כדאי לכתוב בשפה כמה שיותר טבעית, ממש כמו שמדברים עם אדם. לפי משרד העבודה, הבוט מתעדכן כל הזמן במידע העדכני ביותר בהתאם להחלטות המשרד והממשלה. הוא אף צפוי להתעדכן לאחר שהכנסת תאשר את מתווה החל"ת והפיצויים לעסקים שמקדם בימים אלו האוצר ולספק מידע בהתאם לו.

שר העבודה יואב בן צור מסר כי "הדבר הראשון שעומד לנגד עינינו הוא השירות לציבור הן בשגרה וודאי בחירום. מתחילת הלחימה הנחיתי את כלל גורמי המקצוע במשרד לגבש מענים יצירתיים ולשמור על קשר בלתי אמצעי עם הציבור ולהזרים לו מידע חיוני. משרד העבודה הוכיח שיש באפשרותו לתת מענה טכנולוגי מהיר".

צ'טבוט משרד העבודה
התנסות בצ'טבוט של משרד העבודה

מנכ״ל משרד העבודה ישראל אוזן מסר כי "מדובר בפריצת דרך בשירות הממשלתי הן לציבור העובדים והן למעסיקים. משרד העבודה נמצא בחוד החנית ומוביל את שוק התעסוקה ואת המשק בשעת חירום. לכן אנו מחויבים להתאימו למציאות המשתנה במהירות. נמשיך לפתח פתרונות נוספים לשמירה על זכויות העובדים ועל יציבות המשק".

הבוט החדש פותח במסגרת פרויקט הנימבוס הלאומי, שמטרתו מעבר בטוח של מחשוב משרדי הממשלה לפלטפורמת המחשוב בענן. עם תחילת המלחמה, משרד העבודה פועל במתן מידע לציבור, באמצעות הקמת מוקד מענה חירום במספר 3080* ובאמצעות דף הפייסבוק.