גילוי מדעי מרעיש (צילום: רויטרס)
עדויות ראשונות למפץ הגדול | צילום: רויטרס

עולם האסטרונומיה רועש: בצעד פורץ דרך, מדענים אמריקנים זיהו היום (ב') גלי גרביטציה מהמפץ הגדול, שהתרחש לפני כ-14 מיליארד שנה. מדובר בעדות ראשונה לקיומו של המפץ הגדול.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

גלי גרביטציה שנקלטו בעזרת הטלסקופ BICEP עשויים לעזור בחקר האירוע שמסקרן את עולם המדע כבר עשרות שנים. אם יאוששו המדענים מהרווארד כי אכן מדובר בגלים שנעים במרחב ובזמן כ"רעידות הראשונות של המפץ הגדול" - יהיה זה חלון לימיו הראשונים של היקום.

צעד גדול לאדם? הטלסקופ (צילום: AP)
הטלסקופ שאחראי לתגלית | צילום: AP
המומחים לאסטרופיזיקה טוענים כי קיים טפח נוסף לגילוי המרעיש. גלי הגרביטציה שלכד הטלסקופ, שממוקם באנטרקטיקה, בעדשותיו המתוחכמות, מהווה חותמת נוספת המאששת אלמנט מכריע בתורת היחסות של אלברט איינשטיין. זיהויים מרמז על קשר בין תורתו של איינשטיין למכניקת הקוונטים.

"חדשות מרעישות ומרחיקות לכת"

"לא בכל יום אתה מתעורר ולומד משהו חדש לחלוטין על היקום", אומר מארק קמינובסקי מומחה לפיזיקה תיאורטית מאוניברסיטת ג'ון הופקינס, "אלו חדשות מרעישות ומרחיקות לכת".

מיד לאחר המפץ הגדול, היקום כך גורסים החוקרים, הפך למרק חם של חלקיקים. 380 אלף שנה עברו עד אשר הקלחת הרותחת הזו התקררה, אז התפתחו התנאים ליצירתם של אטומים, כוכבים וגלקסיות. החוקרים טוענים כי חלקיקים אלו הם שנקלטו בעדשת הטלסקופ. "אם אכן תתברר התמונה ונוכל לאשר את התצפיות המרעישות, זו תהיה ללא ספק אחת התגליות החשובות בעולם המדע ב-25 השנים האחרונות", אמר קמינובסקי.