איקאה ופייסבוק (צילום: רויטרס)
אסף נתונים בחסות איקאה, אילוסטרציה | צילום: רויטרס

נפלו ברשת: דף מזויף שנפתח בפייסבוק ניצל את החשיפה הרבה שמספקת הרשת החברתית כדי לאסוף פרטים אישיים של גולשים. יוצר הדף המתחזה של רשת הרהיטים איקאה קרא לגולשים להצטרף לדף האוהדים, ולפרסם את דבר קיומו לכל החברים שלו. היוצר האלמוני אף הבטיח לאוהדים שיבצעו את הרישום פרס של כרטיס מתנה בשווי אלף דולרים.

לפי הפרסום באתר "אנשים ומחשבים", עם ההצטרפות לדף האוהדים, הגולשים הופנו לדף אחר ברשת שבו הם התבקשו למלא את פרטיהם האישיים לצורך קבלת השי, ולציין את שמם, כתובתם, תאריך הלידה והטלפון שלהם בבית. כמו בדפים אחרים, הגולשים התבקשו להסכים לקבלת תוכן שיווקי מחברות לגיטימיות, דבר ששיווה לו מראה אמין.

אלא שדף האוהדים התגלה כתרמית שנועדה לאסוף פרטים אישיים של גולשים תמימים. צפייה בדף המזויף מגלה שכ-40 אלף משתמשים נפלו בפח שטמן להם המתחזה והצטרפו לדף האוהדים, אולם עדיין לא ברור כמה מהם מילאו את דף הנתונים האישיים. החשש העיקרי הוא שמאגר הנתונים יאפשר ליוצר הדף לגנוב זהויות ולבצע מעשי תרמית בשם הגולשים.

בפייסבוק מנסים להילחם בתופעה

למרות שעדיין לא התקבלו תלונות על שימוש בפרטי האוהדים באתר, בחברת איקאה מזהירים את הציבור שלא להתפתות למסור את פרטיהם, ומבהירים שלא מדובר בדף רשמי של החברה. בעקבות הפרסום החברה תבדוק את הנושא ואף תשקול להגיש תלונה נגד המתחזה.

לדברי סימון אקסטן, דובר מטעם פייסבוק כרטיסי המתנה הללו הם "בעיה קטנה" ברשת החברתית. כך או כך, אקסטן ציין, כי "פייסבוק מפתחת בימים אלה מערכת אוטומטית שתגרום להורדתם מהאוויר של דפים אלה", והוסיף "אנחנו מסירים את הקבוצות והדפים הללו במהרה לפני שהם מופצים בתפוצה רחבה".

לעדכונים שוטפים מסביב לשעון: ערוץ החדשות 

רוצים לקבל עוד עדכונים חמים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק