הרבה גזרים (רויטרס) (צילום: רויטרס)
כן, המחקר הזה אמיתי. "גזר עיני רנטגן" | צילום: רויטרס

הילדים מסרבים לאכול גזר? ייתכן שעכשיו נמצא הפיתרון. שמות מגניבים יכולים ליצור אוכל מגניב - כך קובע מחקר אקדמי חדש שערכו קבוצת חוקרים אמריקניים, שללא ספק העלו את הרף למחקרים ביזאריים ויוצאי דופן בעולם.

עורכי המחקר סיפקו ל-186 ילדים בני 4 גזרים פשוטים לארוחת הצהריים. ביום שלמחרת, המדענים נתנו לילדים את אותו הירק, אבל קראו לו בשם "גזר - עיני רנטגן", והתוצאה - הילדים אכלו כמות כפולה של גזר. על פי המחקר, לשם יש השפעה גם על המשך הרגלי האכילה של הילדים. 50 אחוז מהזאטוטים המשיכו לאכול את הגזרים בשמחה בימים שלאחר מכן, גם כששוב לא ניתן להם שם מיוחד.

המחקר שנערך על ידי קרן רוברט ווד ג'ונסון הוצג בפגישה השנתית של אגודת התזונה של מערכות החינוך בוושינגטון הבירה. "שמות מגניבים יכולים ליצור אוכל מגניב", אמר מי שעמד בראש המחקר ברין וונסינק מאוניברסיטת קורנל,  "זה עשוי להיות 'אפוני עוצמה' או 'עצי ברוקולי דינוזאורים'. הילדים סבורים ששמות כיפיים הופכים את חווית אכילת הירקות לכיפית".

ראש צוות החוקרים מוסיף שהטעם ממשיך להיות "מגניב" גם ביום שלמחרת, וכי גם מבוגרים מפתחים תיאבון לכינויים מסוימים. תפריט במסעדה כינה מנה פשוטה של פירות ים בשם "מעדן פירות ים איטלקי", והתוצאה - והדרישה למעדן האיטלקי עלתה ב-28 אחוז. 12 אחוז מהסועדים ציינו שהם התרשמו מאוד מהשינוי בטעם - טעם שלא השתנה כלל. "אותו המזון עם ציפיות שונות גורם לחוויה שונה", אומר וונסיק.

המחקר נערך בבית ספר, אבל המומחים בטוחים שאת אותו הטריק אפשר לעשות גם בבית. אחד המומחים אפילו לקח את העבודה הביתה, ואמר: "ניסיתי את זה עם הילדים שלי בבית - כל מה שהדליק להם את הדמיון - הדליק להם את התיאבון".