בואינג 787, ארכיון (צילום: רויטרס)
בואינג 787, ארכיון | צילום: רויטרס

ראש מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב, ארגון התעופה החשוב בעולם, אמר כי ארגונו יערוך בדיקה מקיפה של מטוס הבואינג 787 המכונה "דרימליינר", מטוס החלומות כדי לבדוק אם יש במטוס סכנות בטיחותיות, וזאת לאחר סדרת תקלות שאירעה למטוסים מדגם זה השבוע -  תקלות שלא אמורות להתרחש במטוס חדש.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"אנו עורכים בדיקה מקיפה של התכנון והייצור של הבואינג 787", אמר ריי להור, שר התחבורה האמריקני במסיבת עיתונאים בוושינגטון. "אנו רוצים לבדוק את הסיבות לאירועים האחרונים כדי שלא יחזרו על עצמם", הוסיף מייקל הוארטה, ראש מנהל התעופה הפדרלי (ה-FAA) במסיבת עיתונאים ששודרה ברשת ABC.

ביום שני השבוע אירעה שריפה במנוע שמספק כוח למטוס בעודו על הקרקע, ה-APU, בעת שמטוס ה-787 של חברת התעופה JAL עמד להמריא לטוקיו מנמל התעופה של בוסטון. תא הנוסעים התמלא בעשן ופונה מנוסעיו, איש לא נפגע. יום למחרת, שוב בנמל התעופה של בוסטון, מטוס 787 נקרא לחזור לשער בעקבות דליפת דלק.

"אין לי בעיה לעלות על המטוס ולטוס איתו"

יומיים לאחר מכן אירע אירוע מפתיע עוד יותר, כשבמטוס של חברת ANA התגלה סדק גדול בשמשת תא הטייס לפני שהמטוס עמד להמריא לטיסה פנימית ביפן; זו תקלה שאמורה להתרחש במטוסים שטסים עשרות שנים, ולא במטוס חדש כמו ה-787. באותו יום, מטוס 787 אחר של אותה חברה סבל מנזילת שמן בתוך המנוע.

התקלות נמשכות. בואינג 787 (צילום: אתר בואינג)
הדרימליינר באוויר, ארכיון | צילום: אתר בואינג

"יש לנו ביטחון מוחלט ב-787", אמר נשיא בואינג ריי קונור, החברה שמייצרת את המטוס והוסיף כי היצרנית מברכת על הבדיקה. שר התחבורה האמריקני הדגיש כי אין סיבה לדאוג יתר על המידה: "אני מאמין שהמטוס הזה בטוח, ואין לי בעיה לעלות עליו ולטוס איתו".

הדרימליינר הוא מטוס בינוני לטווח ארוך בו ביצעה בואינג שינויים טכנולוגיים ומבניים משמעותיים בהשוואה למטוסיה הקודמים, כמו למשל בניית גוף המטוס מסיבי פחמן ולא מאלומיניום. יותר מ-900 מטוסים נמכרו עוד לפני שהמטוס הראשון המריא, ומאז כניסתו לשירות בסוף 2011 - באיחור של שלוש שנים - נכנסו לשירות 50 מטוסים. המטוס לא טס לישראל באופן סדיר, אך חברת אתיופיאן הטיסה אותו לישראל פעם אחת והוא צפוי להגיע לארץ גם בשירות חברת לוט הפולנית.