לראשונה בישראל: אפליקציה חדשנית תסייע לעיוורים ולקויי ראייה להתנייד יותר בקלות באוטובוסים. היישומון יאפשר למשתמשים לשלוח בזמן אמת התראה לנהג האוטובוס כדי שיוכל להיערך בהתאם לעלייתם הבטוחה לנסיעה. באמצעות חיווי קולי הם יוכלו לאתר את מיקום התחנה, להאזין למספרי הקווים ויעדיהם ולקבל מידע על מועד הגעת האוטובוס בזמן אמת.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

עד כה נוסעים עיוורים ולקויי ראייה בתחבורה הציבורית השתמשו בשילוט הברייל שנמצא בתחנות ובכריזה החיצונית או הפנימית באוטובוסים. הפיתוח החדש יאפשר להם לראשונה נגישות טובה וקלה הרבה יותר בתחבורה הציבורית.

האפליקציה החדשה STEP HEAR מופעלת באמצעות יישומון נגיש וחינמי לטלפון חכם או על ידי יחידת שלט אישית הניתנת למשתמש במסגרת סל השיקום. השימוש הראשון נעשה בה במסגרת פיילוט שערכה חברת "מטרופולין" בשיתוף משרד התחבורה, עיריית הרצליה ועמותת "מהלב", ובקרוב יורחב הפרויקט לעשרות תחנות ואוטובוסים נוספים.

האפליקציה החדשה - STEP HEAR
האפליקציה החדשה - STEP HEAR | צילום: החדשות

המערכת הותקנה בכ-100 תחנות אוטובוס ברעננה, כפר סבא והרצליה ובחודש האחרון בוצעו בדיקות יזומות נוסעים בעלי מוגבלות ראייה, אשר ציינו את תרומת המערכת ליכולתם להתנייד באופן עצמאי ובהעלאת תחושת הביטחון.

תאפשר תקשורת בין הנהג לנוסע והעברת מידע באמצעות קול בזמן אמת

האפליקציה תאפשר לשלוח התראה אוטומטית לנהג האוטובוס - המודיעה על נוסע לקויי ראייה הממתין בתחנה. ההתראה תוצג על גבי מסך ייעודי באוטובוס וכאשר הוא יגיע לתחנה, המשתמש יקבל התראה קולית עם פתיחת הדלתות. בעת הנסיעה באוטובוס הנוסע יוכל להפעיל כריזה חוזרת של שמות התחנות בהן הקו עובר, ואף לשלוח הודעה לנהג בנוגע לסיום נסיעתו.

בנוסף, כאשר האוטובוס יגיע אל תחנת ההורדה, האפליקציה תספק מידע על המבנים והשירותים המרכזיים בסביבת התחנה, כגון שירותים עירוניים, מרכזי קניות, מרכזי תרבות ועוד.

תאפשר שליחת התראה לנהג האוטובוס
תאפשר שליחת התראה לנהג האוטובוס | צילום: החדשות

שר התחבורה ישראל כץ ציין כי המערכת החדשה תאפשר לאנשים בעלי לקויות ראייה להתנייד ולהתמצא באופן עצמאי, וגם תסייע לנהגים להעניק שירות טוב יותר המותאם לצרכי הנוסעים. "במידה והפיילוט יצליח בכוונתנו להרחיב אותו לכלל המפעילים בכל הארץ", אמר השר כץ.

בחברת מטרופולין ברכו על היוזמה. "התגובות החיוביות שקיבלנו עד כה מהנוסעים חיממו את הלב ואנו מאמינים כי עם הרחבת הפרויקט נאפשר לעוד רבים אחרים ליהנות משירותי תחבורה ציבורית מונגשת ומתקדמת", אמרו בחברה.