מבחן המשקפיים - כמה שלטי החוצות מסיחים את הדעת: היסח הדעת הוא אחד מהגורמים המרכזיים לתאונות בכביש. הטלפון הנייד הוא הגורם המוכר והבעייתי ביותר, אך חוץ ממנו ישנם לא מעט גורמים נוספים שיכולים לגרום לנו להסיט את המבט מהכביש. באמצעות משקפיים מיוחדים שעוקבים אחר תנועת האישונים בדקנו כמה שלטי החוצות, שממשיכים להתרבות בכבישים, מסיטים את המבט בזמן הנהיגה והאם בכלל היה ניתן לקלוט את המסר שאותו המפרסמים רצו להעביר.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

את הבדיקה ערכנו באמצעות משקפיים ביומטריים עם מצלמות מיוחדות שמאפשרות לעקוב אחר התנועה של האישונים ולראות לאן בדיוק מופנה המבט של הנהג. מהנתונים שנותחו על ידי חברת SEBO, שעוסקת במחקר לשיפור ביצועים והתנהגות בני אדם באמצעות מעקב עיניים, עולה שבמהלך הנסיעה נחשפנו בממוצע ל-22 שלטי חוצות ופרסומות בדקת נסיעה - בכל 3 שניות שלט אחד.

האזורים בהם הביט הנהג (צילום: החדשות)
האזורים בהם הביט הנהג | צילום: החדשות

הנהג הביט בשלט אחד מתוך כל שלושה שלטים אליו הוא נחשף, כלומר 32% מהשלטים. במקרה שנבחן, שלטי החוצות לא משכו את תשומת הלב של הנהג לזמן רב, שבממוצע הביט בכל פרסומת כ-0.04 שניות, אך נאלץ לבחון כל שלט יותר מפעם אחת. "זה לא מספיק זמן כדי לעבד את המידע", הסביר בועז יריב, מנכ"ל חברת SEBO. "לכן העין הייתה צריכה לחזור לשם יותר מפעם אחת. בסך הכול הזמן שהנהג הביט בשלטים הסתכם בשניות ספורות".  

מחקרים מראים שכל הסטת מבט מהדרך ל-2 שניות או יותר מגדילה את הסיכוי לתאונה פי 6. נהגים רבים מודעים לסיכון הקיים בהתעסקות בטלפון הסלולרי, אך גורמים רבים אחרים יכולים לגרום להיסח דעת - כאלה שמסוכנים לא פחות והמודעות אליהם נמוכה הרבה יותר.

ליצירת קשר עם הכתב: matanh@ch2news.co.il