הירח מלא מים? (צילום: AP)
הירח מלא מים? | צילום: AP

האם יש מים בירח - והרבה מים בליבת הירח? חוקרים מאוניברסיטת בראון, שניתחו תמונות לוויין, טוענים שמצאו עדויות לכך שהמים לכודים מאחורי סלעים וולקנים על הירח. פרופסור ראלף מיליקן, שמוביל את המחקר, כותב: "למעשה כמעט על כל הסלעים אפשר למצוא עקבות של מים, לכן רוב ליבת הירח רטובה".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

הפרופסור מיליקן אמר לרשת CNN שהתגלית הזו יכולה לעודד משימות עתידיות שיחפשו עתודות מים. "זה הרבה יותר מים ממה שחשבנו קודם", ציין. בכתב העת Nature Geoscience, בו התפרסם המחקר, צויין כי החוקרים מאוניברסיטת בראון זיהו כמויות משמעותיות של קרח מים בזרימות לבה עתיקות בירח. במחקר החדש שנערך באוניברסיטה טוענים שהתגלית מחזקת את הרעיון לפיו ליבת הירח עצמה עשירה במים.

זו לא הפעם הראשונה שעולות העדויות למים על הירח, ב-2008, חוקרים זיהו שיירי מים בחלק מדוגמיות הזכוכית הגעשית (זכוכית הנוצרת כתוצאה מהתקררות מהירה של מאגמה) שהובאו לכדור הארץ במשימות אפולו 15 ו-17. ב-2011, מחקר נוסף הראה שכמויות דומות של מים קיימות גם בגבישים הזעירים שבתוך הזכוכית הגעשית, מה שהעלה את האפשרות שליבת הירח מכילה כמויות מים דומות לכמויות שבמעטפת הפנימית של כדור הארץ. לפי הערכות מדובר בכמות מים שוות ערך לכמות המים בכל האוקיינוסים יחד.

מדידה שמראה משקעי מים בכמויות משמעותיות (צילום: altech/USGS/Brown Univ / NASA)
מדידה שמראה משקעי מים בכמויות משמעותיות | צילום: altech/USGS/Brown Univ / NASA

שאלות מעניינות לגבי היווצרות הירח

עד היום לא היה ברור אם הדוגמיות הללו ממשימות אפולו מהוות מדגם מייצג של הירח, או שמא שני אתרי הדגימה היו במקרה אזורים עשירים יותר במים. עתה, בחינה מדוקדקת של מידע שנאסף מה-Moon Mineralogy Mapper, ספקטרומטר הנמצא על הלוויין ההודי Chandrayaan-1 סביב הירח, העלתה שמים קיימים בכמויות גדולות באתרי התפרצויות געשיות רבים (ספקטומטריה היא שיטת מחקר המודדת את אורך גלי האור המשתקפים מחומרים כדי לזהות את מרכיביהם. מאחר שחומרים שונים מחזירים גלי אור באורכים שונים, השיטה מאפשרת למדענים בכדור הארץ לחקור את הרכבם של גופים שמימיים).

החוקרים מצאו עדויות למים כמעט בכל המרבצים הגעשיים שמופו עד כה על פני הירח, לרבות המרבצים הסמוכים לאתרי הנחיתה של אפולו 15 ו-17, משם הובאו דוגמיות הזכוכית הגעשית.
באתר סוכנות החלל הישראלי אומרים לנו שהרעיון לפיו פנים הירח עשיר במים מעלה שאלות מעניינות לגבי תהליך היווצרות הירח. מדענים מעריכים היום שהירח נוצר מחומר שהועף לאחר שגוף בגודל מאדים פגע בכדור הארץ הצעיר. אבל ספק אם אטומים של מימן, הדרושים ליצירת מים (מולקולת מים מורכבת משני אטומי מימן ואטום אחד של חמצן), היו שורדים את החום הרב שנוצר בהתנגשות שני הגופים.

איך נוצר הירח? (צילום: NASA/JPL-Caltech)
איך נוצר הירח? | צילום: NASA/JPL-Caltech

למחקר החדש יש השלכות לגבי משימות מאוישות לירח. מחקרים קודמים הראו שישנם מרבצים של מי קרח בקטבים המוצללים של הירח, אבל עד כה לא היה ידוע על כמויות משמעותיות של מים מחוץ לקטבים - מים שיכולים לסייע במשימות חלל ארוכות-טווח. בשנים האחרונות נאס"א חוקרת דרכים לכרות מים מהירח וזאת מסיבה טובה: מים, או ליתר דיוק, פירוק המים למימן וחמצן, עשויים להיות מקור זול לדלק במשימות חלל לירח והלאה משם, למאדים.