אלי דניאל הוא אב ל-4 ילדים שמבלים הרבה זמן בבית בזמן שהוא ואישתו בעבודה. כדי לקבל מושג כללי על מה שעובר עליהם שהם לבד, הזמין לאחרונה מבזק את ערכת הבית החכם הבסיסית: מצלמת BHOME משוכללת וחיישני תנועה שמזרימים תמונות חיות מהבית לאפליקציה בנייד. אך כשניסה לצפות, קיבל תמונות מפתיעות - ולא מתוך הבית שלו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"אנחנו בדרך המקרה עלינו על דירה של מישהו אחר, זו כנראה דירה של אחד השכנים, כי הבית והמטבח מאוד דומה למטבח שלנו", שחזר אלי, שלמעשה קיבל צילום איכותי ברזולוציה גבוהה מבית השכנים - ואף הדגים כיצד התגלתה התקלה.

"שמענו את הקולות, שמענו שם את הטלוויזיה עובדת, רדיו, לא יודע מה. אפשר להזיז את התמונה ימינה ושמאלה, פשוט אפשר לראות את כל הדברים שיש לו במטבח".

לפני כחודשיים וחצי השיקה בזק קמפיין גדול לשיווק מוצרים לבית החכם: עלות הקמפיין היה כ-10 מיליון שקלים. במשפחת דניאל בנו על המוניטין של בזק וסמכו על חברת התקשורת הגדולה בישראל שתשקיע לא פחות באבטחת מידע.

ואולי לכן, הופתעו מתגובתו של נציג שירות הלקוחות שקיבל את פנייתם בנושא. "הוא לא התרגש, הוא אמר שתיאורטית הדבר הזה יכול לקרות, העובדה שאנחנו יכולים לראות מישהו אחר, זה יכול להיות גם הפוך, שמישהו יראה את הבית שלנו", סיפר אלי. "זה מפחיד, זה לא נעים, חשבתי שאני מביא מערכת שאמורה לתת אבטחה לבית, אבל אני הכנסתי סוס טרויאני לבית".

צפו בסיפורים המעניינים של 25.11 לאורך השנים (צילום: פלאש 90, חדשות)
"מתנצלים על המקרה, הוא לא יישנה" | צילום: פלאש 90, חדשות

בבזק טענו: "סיטואציה נדירה"

עו"ד יעקב אברמוביץ', פרקליטה של משפחת דניאל, אמר כי נשקלים ההליכים בנושא: "אנחנו נמצאים בעידן בו שמירה על הפרטיות והערך לכך הוא ערך עליון, אנחנו סבורים שחברה כמו בזק הייתה צריכה לעשות מחסום לזה, ולאור ההתנהלות שלהם כיום, אני שוקל וממליץ למרשי לשקול הגשת תביעה ייצוגית".

בבזק טוענים שהנציג אכן טעה בתשובתו אבל שברגע שהתקבלה הפנייה, החל בירור שבסופו התברר מקור התקלה. "לקוחה התחילה תהליך התקנה, עזבה אותו באמצע, השכנה שלה, למעשה, נכנסה והתחילה תהליך התקנה משלה", הסביר גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק בבזק.

"הלקוחה גילתה את המצלמה שנשארה חשופה, וכך למעשה נוצרה סיטואציה מאוד נדירה שלקוח אחד הצליח להתחבר למצלמה של לקוח אחר", הוסיף. משהבינו בחברה מה קרה, יצאה הוראה לעדכון גרסה של האפליקציה, שדורשת עכשיו שלב נוסף בהתקנה לצורכי זיהוי המצלמה.

"היה צריך לצפות שבזק יישמו סוג כזה של פתרון גם קודם", טען מני ברזילי, מומחה סייבר ומנכ"ל FortyTwo. "הבעייה שאנחנו מדברים עליה היא בעיה בסיסית ולא מתוחכמת, שיכלו כנראה בבדיקה מדוקדקת לעלות עליה כבר בשלבים מוקדמים יותר".

מבזק נמסר בתגובה לכתבה: "לאחר בדיקה מעמיקה על ידי הגורמים הטכניים, התברר כי צירוף מקרים נדיר ביותר, שנבע מכך שהלקוח התחיל ולא סיים את תהליך ההתקנה של הערכה, אפשר התחברות למצלמה שאינה שייכת לה. מדובר במקרה היחיד בו נתקלנו, ויש לציין כי מייד כשנודע לנו עליו חסמנו את החיבור למצלמה. אנו מתנצלים בפני הלקוחה על המקרה. שמירה על פרטיות לקוחותינו העושים שימוש בשירות זה היא בראש סדר העדיפות שלנו, ועל בסיס תפיסה זאת בזק פועלת. אנו לקוחים מקרה זה ברצינות מלאה, ודואגים שאירוע כזה, על אף נדירותו, לא יישנה".