N12
פרסומת

האם מטוס העתיד יעוצב כמו גיטרה חשמלית?

חברת התעופה ההולנדית KLM חשפה עיצוב עתידני של מטוס חדש המכונה "Flying-V", על שם דגם הגיטרה החשמלית, שאמור להפחית ב-20% את פליטת הפחמן. דגם מוקטן ייחשף עוד השנה, אך מתי המטוס עצמו ייכנס לשירות מלא?

עמית ולדמן - ישן 4
חדשות
פורסם: | עודכן:
מטוס הנוסעים החדש של KLM
צילום: KLM, חדשות
הקישור הועתק
מטוס הנוסעים החדש של KLM
מטוס הנוסעים החדש של KLM | צילום: KLM, חדשות

עיצוב חדש של מטוס תעופה אזרחי המכונה "Flying-V" (וי מעופף) נמצא בימים אלה בפיתוח וצפוי לשנות את עולם התעופה שאנו מכירים כיום. על ייצור המטוס החסכוני בדלק הודיעה היום (שני) חברת התעופה ההולנדית KLM שמשתתפת במימונו.

בעיצוב הייחודי יש מוטת כנפיים זהה למטוסים של המתחרים – 65 מטרים – והוא נועד לשפר את יעילות הטיסה. המטוס החדיש יוכל לשאת עד 314 נוסעים, בזמן שגוף המטוס מתרחב באלכסון אחרונית מחלקו הקדמי בצורת האות האנגלית V, על שם הגיטרה החשמלית מדגם Gibson Flying-V ששימש שורה ארוכה של מוזיקאים אגדיים, ובהם ג'ימי הנדריקס המנוח.

מטוס הנוסעים החדש של חברת KLM
צילום: KLM, חדשות

לפי רשת CNN, העיצוב העתידני מבטיח שהנוסעים ישבו בתוך הכנפיים, יחד עם מכלי הדלק ותא המטען. לטענת KLM, המטוס ינצל 20% פחות דלק מאשר מטוס אירבוס A350-900, למרות ששניהם מסוגלים לשאת כמות זהה של נוסעים. את העיצוב הגה ג'וסטוס בנאד בעת שהיה סטודנט באוניברסיטה הטכנולוגית בברלין והוא פותח על-ידי חוקרים באוניברסיטת דלפט שבהולנד.

מטוס הנוסעים החדש של חברת KLM
צילום: KLM, חדשות
פרסומת

"בשנים האחרונות KLM הפכה לחלוצה בתחום הקיימות בענף התעופה", כתב פיטר אלברס, נשיא ומנכ"ל KLM, בהודעה רשמית. "אנו גאים בשיתוף הפעולה המתקדם עם אוניברסיטת דלפט, שמצטרפת בטבעיות לאסטרטגיה שלנו ומהווה נקודת ציון משמעותית בדרך להגברת הקיימות בעולם התעופה".

גיטרות חשמליות מסוג Flying-V‎
גיטרות חשמליות מסוג Flying-V‎ | צילום: 123RF, חדשות

מנהל הפרויקט באוניברסיטת דלפט, רולוף ווס, אמר כי קידמה כזאת מתבקשת כדי להגביר את היעילות, במיוחד לאור העובדה שענף התעופה אחראי על כ-2.5% מסך פליטת הפחמן העולמית. "מדובר בענף שממשיך לצמוח, אבל אי אפשר פשוט לחשמל טייסות שלמות כי זה יהפוך את המטוסים לכבדים מדי", הסביר ווס.

לדבריו, החוקרים מקווים להטיס דגם מוקטן של המטוס כבר בחודש ספטמבר ודגם של תא הנוסעים יוצב בנמל התעופה הבינלאומי "סכיפהול" באמסטרדם כבר באוקטובר לרגל חגיגות המאה של חברת KLM. עם זאת, המטוס עצמו ייכנס לשירות מלא רק בין השנים 2040-2050.