צוקרברג. נכנס לשוק הקריפטו (צילום: רויטרס, חדשות)
צוקרברג. יזומן להעיד | צילום: רויטרס, חדשות

פייסבוק הולכת ומסתבכת: הסנאטור הרפובליקני ג'ון קנדי והסנאטורית הדמוקרטית איימי קלובוצ'ר קוראים למייסד פייסבוק מארק צוקרברג לתת עדות בפני הקונגרס בעקבות חשיפת השימוש בפרטיהם של עשרות מיליוני משתמשים על ידי חברות ייעוץ פוליטיות. על פי הדיווחים בסוף השבוע של הגרדיאן והניו יורק טיימס, הפרטים נאספו על ידי חברת קיימברידג' אנליטיקה, שפעלה כחברה אקדמית אולם מסרה את הנתונים גם לחברות מסחריות ולקמפיינים פוליטיים - בהם זה של קמפיין טראמפ.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"פייסבוק, גוגל וטוויטר צברו כמות חסרת תקדים של מידע אישי, ומשתמשים בו למכירת פרסום, ובתוכו פרסום פוליטי", כתבו הסנאטורים. "המחסור בפיקוח לגבי כיצד מידע זה מאוחסן ואיך נמכר פרסום פוליטי מעלה חששות לגבי יושרת הבחירות האמריקניות, וכן לגבי הזכויות הנוגעות לפרטיות". מניית החברה צנחה ביותר מ-6% במהלך היום, לאחר הדיווחים השונים בנושא.

גם בבריטניה הועלו חששות דומים, כאשר יו"ר הוועדה לדיגיטל, תרבות, תקשורת וספורט של בית הנבחרים דמיאן קולינס קרא גם הוא לצוקרברג לספר הסברים בנושא. "מידע נלקח ממשתמשי פייסבוק ללא הסכמתם, ואז עובד על ידי גורם שלישי ונעשה בו שימוש לקידום הקמפיינים שלו". קולינס הוסיף כי ידרוש שצוקרברג, או גורם בכיר אחר בפייסבוק, יגיע להעיד בפני הוועדה. גם ראשת הממשלה תרזה מיי הביעה דאגה מהחשיפה.

בפייסבוק מסיקים מסקנות (צילום: רויטרס, חדשות)
אילוסטרציה | צילום: רויטרס, חדשות

מידע של 50 מיליון משתמשים בידיים הלא נכונות

בכתבות שהתפרסמו בעיתונים המובילים חשף כריסטופר וויילי, עובד לשעבר בקיימברידג' אנליטיקה, כיצד סייע בבניית מכונת התעמולה שככל הנראה השפיעה על תוצאות הבחירות בשנת 2016, כמו גם על שלל סוגיות אחרות הנוגעות לדעת הקהל. לדבריו, החברה היוותה "ניסוי לא אתי לחלוטין. אתה משחק בפסיכולוגיה של מדינה שלמה ללא מודעות והסכמה מצד האזרחים ולא רק שאתה משחק בפסיכולוגיה של אומה שלמה - אתה עושה זאת בהקשר של התהליך הדמוקרטי".

את המידע אספה החברה באמצעות אפליקציות פייסבוק שהציעו מבחני אישיות, שהוקמה במקור בחברה לפסיכולוגיה בקיימברידג' למטרות מחקר. כשפייסבוק הבחינה בכמות המידע שנאגר פנתה לחברה, שטענה כי מדובר במידע שנאסף למטרות אקדמיות - ופייסבוק הפסיקה להתערב בנושא. בנוסף, החברה מעולם לא בדקה כיצד המידע מאוחסן, או האם הוא נמחק לאחר השימוש. סך הכל נאסף מיעד אודות כ-50 מיליון משתמשים.

בהכנת הידיעה השתתף עמרי ברק