התכנית להארכת קו הרכבת מהמרכז לירושלים מתקדמת, והבוקר (שלישי) הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) שבמינהל התכנון, החליטה להעביר את התוכנית להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. במקביל פורסמה לראשונה ההדמיה לתחנת הרכבת שתוקם במרכז הבירה.

לפי התכנית, המסילה שמסתיימת היום בתחנת "נבון" בכניסה לעיר תוארך עד למתחם החאן שבמרכזה. בדרך, תעבור בתחנה במרכז ירושלים, בצומת הרחובות יפו והמלך ג'ורג', שם תיבנה תחנה שהדמייתה נחשפה הבוקר.

המטרה של הארכת הקו היא הפחתת העומס בתחנת הרכבת בכניסה לעיר, והשקה טובה יותר לקווי הרכבת הקלה ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה. לפי התכנון הרב שנתי של רכבת ישראל, בשנת 2040 צפויות לצאת מדי שעה 13 רכבות מתל אביב לירושלים ולהפך. עומס כזה אינו אפשרי בתחנת רכבת אחת, שכבר מתקשה לעמוד בכמויות הנוסעים שמגיעים ב2-3 רכבות בשעה לכל כיוון.

תחנת הרכבת החדשה בירושלים: ירושלים-מרכז (צילום: רכבת ישראל)
תחנת הרכבת החדשה בירושלים. אילוסטרציה | צילום: רכבת ישראל

במסגרת תוכנית החומש של הרכבת הוקצו 4.685 מיליארד שקלים להמשך הקו המהיר לירושלים, והקמת תחנת ירושלים מרכז. העבודה על הארכת הקו המהיר לירושלים צפויה להתחיל ב־2024, והקמת התחנה צפויה עד 2030.

התוכנית המקורית להארכת המסילה, שקידם השר לשעבר ישראל כ"ץ מהליכוד, כללה תחנה בכותל. זו, היתה אמורה להיקרא על שמו של הנשיא האמריקני לשעבר, דונלד טראמפ, אבל היא לא אושרה במלואה. כרגע נבחנות מספר חלופות להארכת המסילה עד לרובע היהודי, אך בינתיים מסתמכים על הקישור שיעשה בעזרת הרכבל.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "בשורה לירושלים. במקביל לרכבת הקלה גם הרכבת הכבדה מאיצה תהליכים ומתקדמת. בחודשים הקרובים התכנית כולה תאושר ומיד תיכנס לביצוע כך שעד 2030 רכבת ישראל תגיע עד למתחם החאן עם תחנת מטרו גם במרכז העיר. ירושלים בעיצומה של מהפכה".