שכונת רמת אליהו הוקמה בשנות ה-30 של המאה הקודמת על מנת לשכן פליטים יהודים שנמלטו מתל אביב ויפו בתחילת מאורעות 1936. בשנותיה הראשונות נקראה "עזרה וביצרון" על שם החברה הציבורית שהקימה אותה, אך בשנת 1966 שונה שמה ל"רמת אליהו" על שם אלי כהן. במשך שנות קיומה השכונה קלטה גלי עלייה רבים, תחילה יוצאי עדות המזרח ורומניה, ובשנות ה-90 של המאה ה-20 עולים מרוסיה ואתיופיה.

רמת אליהו היא השכונה הוותיקה ביותר במערב ראשון לציון. עם השנים התווספו לה שכונות נוספות, ואזור זה של העיר הפך למבוקש בקרב המעמד הבינוני. עם זאת, ביקוש זה פסח על רמת אליהו, לה דבק דימוי של שכונת פשע ועוני.

ממזרח לשכונה נמצא אזור התעשייה רמת אליהו, עם בתי מלאכה אך גם לא מעט חנויות גדולות. מדרום לדרך משה דיין נמצאים מספר פארקים גדולים, כולל פארק הערים התאומות והחי כיף.

בנייה

על פי נתוני אתר madlan בעשור האחרון מקודמת תכנית מקיפה להתחדשות השכונה, וכנראה שלאחר ניסיונות קודמים וכושלים השכונה סוף סוף בדרך לשיקום. מספר מתחמי התחדשות מקודמים כיום לתכנון מפורט, והמחירים בשכונה עולים בציפייה למימושם. המחיר הממוצע למ"ר בשכונה עלה בשנתיים האחרונות בכשליש. נכון להיום הבינוי בשכונה עדיין ישן ומתפורר, והאוכלוסייה מזדקנת ומצטמצמת.

למרות זאת בשכונה מבוצעות מספר תכנית פינוי בינוי כמו התוכנית במתחם פוזננסקי שכבר נמצא בשלבי בנייה ראשוניים. התוכנית מאפשרת הגדלה של מספר הדירות מ-58 ל-290 ב-5 מגדלים בני 15 קומות. הבניין הראשון נמצא בבנייה, ובניין שני נמצא בתהליך הוצאת היתר.

גם התוכנית להתחדשות שכונת רמת אליהו שאושרה ב-2022, וחלה על רוב שטח השכונה, מאפשרת התחדשות עירונית בשכונה באמצעות תמ"א 38 ופינוי בינוי. במסגרת התוכנית נקבעה קיבולת מקסימלית של 7,200 יחידות דיור בכל השכונה, מהן כ-2,245 יתווספו במסלול פינוי-בינוי בבנייה מרקמית של כ-9 קומות ומגדלים בני עד כ-30 קומות. עוד קובעת התוכנית מתחמי השלמה בשכונות נחלת עילית, צריפין ומתחם האלף, על מנת להפוך את הפרויקטים לכדאיים כלכלית ליזמים.

תוכנית נוספת שמופקדת כרגע להתנגדות היא תוכנית התחדשות עירונית מתחם ש"י עגנון, שכוללת פינוי של כ-176 דירות במבני רכבת והקמה של כ-324 דירות חדשות בשני מגדלים בני כ-26 קומות ו-4 מבנים בני כ-9 קומות. עוד כוללת התוכנית חיבור של רחוב ש"י עגנון לרחוב תורה ועבודה בצפון השכונה, והוספת חיבור נוסף בין רחוב אנילביץ' לרחוב ש"י עגנון.

 

רחוב יעקב כהן בראשון לציון (צילום: google maps)
צילום: google maps

מתחמים נוספים אשר נמצאים בתכנון מפורט אך טרם פורסמו להפקדה (המשמעות - הקפאת היתרים בתחום התכניות) הם מתחם חנה סנש, מתחם גולינקין, מתחם אריאב ומתחם הרב נורוק.

מחירים

בעשור האחרון עלו המחירים בשכונה בכ-122 אחוזים, וזאת בהשוואה לעלייה של כ-72 אחוזים בעיר ראשון לציון, וכ-58 אחוזים בישראל. עד 2016 עליית המחירים בשכונה תאמה את העלייה בעיר ובכלל הארץ, אך מאז היא זינקה והמחיר הממוצע למ"ר עקף את הממוצע העירוני. בשנתיים האחרונות, כאמור, המחיר הממוצע בשכונה טיפס בכשליש.

 לדוגמא, דירת 3 חדרים בגודל 39 מ"ר ברחוב חיים אריאב 8 נמכרה ב-2013 ב-740,000 שקלים, שמשקפים מחיר של כ-19,000 שקלים למ"ר. לעומת זאת, בשנת 2022, דירת 3 חדרים בגודל 39 מ"ר באותו בניין נמכרה ב-2,000,000 מיליון שקלים, שמשקפים מחיר של כ-51,250 שקלים למ"ר.

דמוגרפיה

אוכלוסיית השכונה הזקנה בשנים האחרונות עם עלייה של כ-17 אחוזים באוכלוסיית הזקנים (בני 60 ומעלה), צמצום של כ-13 אחוזים באוכלוסיית הילדים (עד גיל 19), וצמצום של כ-2 אחוזים בכלל אוכלוסיית השכונה בין השנים 2008-2018. עם זאת אחוז הילדים בשכונה עדיין גבוה (כ-28 אחוזים), לעומת אחוז הגיל השלישי (כ- 20 אחוזים).

 

תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת רמת אליהו בראשל"צ (צילום: משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים)
תוכנית התחדשות עירונית | צילום: משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים

מרבית הדיירים בשכונה הם בעלי הדירה (74 אחוזים), לעומת 21 אחוזים ששוכרים דירה. האוכלוסייה מתחלקת כך ש – 74 אחוזים ללא תעודת בגרות, 17 אחוזים בעלי תעודת בגרות ו- 8 אחוזים בלבד הם אקדמאים. רוב השכונה הם אנשי צווארון כחול,  36 אחוזים מאוכלוסיית השכונה אינם עובדים, 9 אחוזים מוגדרים מחפשי עבודה ורק 7 אחוזים הם עובדי צווארון לבן.

תחבורה

תחבורה פרטית

השכונה נמצאת בסמוך למחלף ראשון לציון שמאפשר גישה מהירה לכביש 4, ודרך שדרות משה דיין ניתן להגיע לנתיבי איילון תוך כ-10 דקות. לשכונה יש רק שתי יציאות לשדרות משה דיין, כך שבבקרים ישנם עומסי תנועה ביציאה מהשכונה. בעתיד הרחוק מתוכננת שכונת פארק החולות (ח-500) החדשה בחולון שתתחבר לשכונה מצפון ותאפשר יציאות נוספות, אך אין כרגע צפי להקמתה.

אוטובוסים

בתוך השכונה עוברים מספר קווי אוטובוס בתדירות סבירה למספר יעדים כולל התחנה המרכזית, מרכז ומזרח ראשון לציון, מתחמי בילויים במערב העיר, ותל אביב.

רכבת

תחנת 'ראשון לציון - משה דיין' נמצאת כ-10 דקות נסיעה מהשכונה, או כ-20 דקות באוטובוס. מהתחנה אפשר לנסוע ברכבת למגוון יעדים בארץ. 

שביל אופניים

אין.

תכניות תחבורה לעתיד

הקו הירוק של הרכבת הקלה והקו החום (אוטובוסים מהירים בתדירות גבוהה) צפויים לשרת את מערב ראשון לציון ב-2028 (אך כנראה שיהיו עיכובים), אך שניהם מדלגים על השכונה ולא יהיו בטווח הליכה סביר.

קו המטרו מ1, לעומת זאת, מתוכנן לעבור באזור התעשייה הסמוך עם תחנה במרחק הליכה מהחצי הצפוני של השכונה. הקו יתחיל באזור גלילות, יעבור בתל אביב וחולון, וימשיך עד מחלף ראשונים בדרום מזרח העיר. עם הקו ניתן יהיה להגיע למגוון יעדים כולל אזורי תעסוקה, בילוי, בתי חולים ואוניברסיטאות, ולקווי תחבורה מהירים אחרים שישרתו את המטרופולין. עם זאת, הקו לא צפוי לפעול לפני 2035, וכנראה שמאוחר מכך.