כמאה אלף ישראלים עוברים מדי יום במחלף רמת ישי שעל כביש 77, אחד הצירים הראשיים בצפון הארץ. מה שהם לא יודעים הוא שהם למעשה נוסעים על הכביש הממוחזר הראשון בישראל. כעת התכנון והביצוע הירוקים, בידי חברת נתיבי ישראל, זיכו אותו בהכרה מיוחדת של הארגון האמריקני GREEN ROADS INTERNATIONAL המדרג תשתיות תחבורה ברחבי העולם על בסיס ההתחשבות שלהם בסביבה. בפרויקט השתתפה גם חברת סולל בונה מקבוצת בינוי ושיכון.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הפרויקט הענק החל בשנת 2016 ועלותו עמדה על כ-300 מיליון שקלים. פרויקט בסדר גודל כה מייצר בדרך כלל פסולת כרייה שממלאת אלפי משאיות, אלא שבמקרה הזה החליטו לראשונה בישראל למחזר את הסלעים שהוצאו מהאדמה. באתר העבודות הוקם מפעל מיחזור חומרים שבו גרסו את הסלעים לאבנים קטנות ששימשו כמצע, שעליו נסלל הכביש, וכמילוי לסוללות העפר שעליהן נבנה המחלף.

כביש 77, מחלף רמת ישי, הכביש הממוחזר הראשון בארץ (צילום: חברת נתיבי ישראל)
פרויקט 77 מואר בתאורת לילה "ירוקה" | צילום: חברת נתיבי ישראל

גם בהמשך נבנה הפרויקט כולו בהתאם לתו התקן המחמיר של GREEN ROADS הכולל שיתוף הקהילה, שבילי אופניים, חומרים ממוחזרים ואמצעי בטיחות. בין היתר נסללו עשרות קילומטרים של שבילי אופניים המחברים את המחלף באופן ישיר ומהיר לתחנת הרכבת יקנעם-כפר יהושוע.

עבור בעלי החיים, שהפרויקט פגע בסביבתם הטבעית, הוקמו מעברים אקולוגיים נרחבים, ועבור החקלאים בסביבה נבנו גשרים ומעברים חקלאיים. הביצוע הירוק הגיע עד לרמה של התמודדות עם זיהום האור, והצבת אלפי מערכות תאורה ירוקות שנועדו לצמצם את אותו זיהום סביבתי שעלול לשבש לחלוטין את אורח חייהם של בעלי החיים בסביבה.

תעודת ההוקרה על הכביש הממוחזר הראשון בישראל (צילום: חברת נתיבי ישראל)
תעודת ההוקרה שניתנה לפרויקט | צילום: חברת נתיבי ישראל

לפרויקט יש כמובן גם חשיבות תחבורתית. עם השלמתו בשנת 2019 הוא יצר רציפות תנועתית ללא רמזורים לאורך 262 ק"מ. למעשה מדובר בנסיעה בדרכים מהירות ללא רמזורים מעמיעד בצפון ועד תל ערד בדרום. הפרויקט הזה היה פיילוט, כיוון שבישראל גם בשנת 2021 אין עדיין תו תקן לתשתיות תחבורה ירוקות. התקווה היא שהצלחתו תביא ליישום אותם עקרונות בפרויקטים נוספים. 

"חובתנו להתבונן 100 שנה קדימה"

בטקס חלוקת התעודות שקיים ביום חמישי האחרון הארגון האמריקאי בבירת ארה"ב, זכה הכביש הממוחזר הישראלי להיות אחד מ-74 פרויקטים ברחבי העולם שזכו להכרת הארגון, לאחר שקיבלו ניקוד גבוה על מידת עמידתם בכל קריטריון של תו התקן. בטקס נכחו שר התחבורה של ארצות הברית ונציג הבית הלבן, מנכ"ל ארגון ה-  FHWA, מינהל הכבישים הפדרלי של ארצות הברית, מנכ"לית הארגון שערך את הדירוג ובכירים נוספים.

מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, אמר: "ביום זה אני נרגש וגאה במיוחד להיות אזרח המדינה וחלק מקבוצת האנשים המופלאה של עובדי נתיבי ישראל. כחברה ממשלתית, שבעליה הם הציבור כולו, חובתנו כלפיו אינה מסתיימת בהשלמת הפרויקט בלבד. חובתנו היא היום להתבונן גם 100 שנה קדימה ולעשות שימוש מושכל במשאבי הטבע תוך התחשבות במגוון ההשפעות הסביבתיות".

בכירי "נתיבי ישראל" מקבלים תעודת הוקרה על הכביש הממוחזר (צילום: חברת נתיבי ישראל)
מימין לשמאל: המנכ"ל ניסים פרץ, מנהל אחריות תאגידית עדי גמליאל, ג'רלי אנדרסו מנכ"לית Green Road | צילום: חברת נתיבי ישראל

עדי גמליאל, מנהל האחריות התאגידית בנתיבי ישראל, הוסיף: "העולם שייך לצאצאינו והמשימה היא כי במשמרת שלנו לא נהרוס את הקיים, אלא ההפך - שזה מה שאנו עושים ופרויקט 77 שקיבל את ההכרה היוקרתית בעולם לנושא זו ההוכחה לכך".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שנכחה בטקס, אמרה: "אני שמחה לברך את חברת נתיבי ישראל שרשמה היסטוריה והביאה לנו את הפרס הסביבתי היוקרתי בעולם. זה מלמד לא מעט על המצויינות והאחריות של חברות התשתית שלנו, שסוללות לנו דרכים במהירות אבל בד בבד מפעילות מדיניות של לקיחת אחריות על ההשלכות של כל פעולה על הסביבה".

תמיר כהן, יו"ר ומנכ"ל שיכון ובינוי: "מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך ואנו שמחים וגאים להוביל פרויקט חדשני וידידותי לסביבה מסוג זה".