הסכסוך סביב מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב נמשך: דיירי המתחם הגישו אתמול (שני) תביעה בסך 30 מיליון שקלים נגד נגד חברות מגדלי לב תל אביב וקניון העיר תל אביב, שהן חלק מקבוצת "רבוע כחול נדל"ן", שבשליטת איש העסקים מוטי בן משה, לבית המשפט החוזי ת"א. התובעים טוענים שבמתחם ישנם ליקויים שמסכנים את חייהם של הדיירים ושל המבקרים בקניון TLV, וכי החברה היזמית לא מטפלת בהם. מ"רבוע כחול נדל"ן" נמסר בתגובה כי הדיירים ממחזרים טענות ישנות כדי להתחמק מתשלום חובותיהם, והחברה מאיימת לנקוט בצעדים משפטיים כנגד נציגות הדיירים בטענה להפצת דיבה.

"הפרויקט שנחשב לפרויקט הדגל של החברה שיזמה ובנתה אותו, והוצג על ידה כ'פרויקט של פעם ב- 100 שנה', התגלה עד מהרה ככזה הכולל מפגע בטיחותי המשקף סיכון של ממש לחיי הדיירים והמבקרים במתחם, וכפרויקט כושל הסובל מליקויי חשמל, הנדסה ובנייה חמורים", כך נפתח כתב התביעה שהגישה נציגות בעלי הדירות בפרויקט באמצעות עו"ד גבי ספרן ועו"ד לורה והבה ממשרד ספרן, שרף, יפה ושות'.

פרויקט השוק הסיטונאי נמצא במרכז תל אביב והוא כולל מתחם ובו עשרה בנייני מגורים (בסך הכול 722 דירות), מרכז מסחרי הידוע כ-"קניון TLV", מתחם של מבני ציבור, אשר מצויים בו בית ספר, גני ילדים ועוד ושטח ציבורי פתוח רחב ידיים המצוי בין הבניינים. את הפרויקט יזמה חברה בבעלות משותפת של קבוצת גינדי השקעות וקבוצת רבוע כחול נדל"ן, אך בשנת 2019 השליטה המלאה בה עברה לקבוצת הרבוע הכחול נדל"ן.

על פי כתב התביעה, למרות שהפרויקט בפינת הרחובות קרליבך-חשמונאים שווק כיוקרתי, מתגלים בו ליקויים חדשות לבקרים וגם הליקויים הקיימים מתפתחים ומחמירים עם חלוף הזמן מבלי שמטפלים בהם כראוי. בין הליקויים המפורטים בכתב התביעה, ובחוות דעת מומחה ובדוחות ההנדסיים המצורפים לו: ליקויים במתקני חשמל ותקשורת, ליקויים בתחום הבטיחות, ליקויים במסגרות, ליקויים במעליות, ליקויים במערכות הביוב והניקוז, ליקוי מערכות קירור ואוורור, ליקויי איטום, צבע, ריצוף ועוד.

אחת הדוגמאות המובאות בתביעה היא שריפה שפרצה לפני כשנה בחדר החשמל באחד מבנייני המגורים במתחם, הצמוד לקניון. לטענת התביעה, למרות שבאותה עת שהו בקניון ובמתחם המגורים מאות בני אדם שנשקפה סכנה לחייהם עקב השריפה, מערכות הבקרה שהיו אמורות להתריע על השריפה במתחם לא פעלו. עוד נטען כי בדיקה שנערכה לאחר מכן העלתה כי השריפה היא תוצאה של תכנון לקוי וביצוע לקוי של מערכות החשמל ומערכות ההתרעה בפרויקט כולו, אשר מעמידים את המתחם בכללותו בסיכון חמור.

בהמשך כתב התביעה נטען כי על אף שהדיירים משמיעים את טענותיהם במשך שנים, רק חלק קטן מהן טופל ולגבי עניינים רבים לא נעשה דבר. בנוסף לטענת הדיירים, מאז שעברה השליטה בפרויקט לקבוצת רבוע כחול נדל"ן, שבשליטת מוטי בן משה החמיר המצב עוד יותר והדיירים לא מקבלים מענה על טענותיהם. עוד מפרטים הדיירים כי חברות הפרויקט הפרו גם את הסכמי המכר שנחתמו עמם. כך למשל, עד היום לא נבנו מועדוני דיירים ב-9 מתוך עשרת הבניינים, למרות התחייבות מפורשת לכך ו-194 חניות אורחים שהיו אמורות להיות מסופקות לדיירים סופקו במקום זאת לחניון שמופעל על ידי חברת הקניון.

תגובת החברות הנתבעות

מטעם החברות הנתבעות נמסר בתגובה: "כתב התביעה שגיבשה נציגות הדיירים אינו אלא צעד נוסף במסע התביעות שלהם כנגד כלל הגורמים המעורבים בהקמת הפרויקט (לרבות כנגד עיריית תל אביב יפו, חברת גינדי ואחרים). מסע שכל תכליתו ניסיון התנערות של דיירי המתחם מהחובות החוזיות שהם לקחו על עצמם וחובות העתק שנצברו בשל הימנעות נציגות הדיירים מלשלמן במשך שנים.

כך, גם תביעה זו מוגשת לאחר שהחברות נאלצו לפנות לקבלת סעד בית המשפט לגביית חובות הדיירים, ככל הנראה, מתוך הנחה נפסדת כאילו מחזור טענות חסרות שחר שכבר הופרכו בעבר, ואריזתן מחדש בניסוחים העולים כדי הוצאת דיבה, יאפשרו להם להמשיך ולהימנע מתשלום חובם הכבד. למען הסר ספק:

א. הפרויקט נמסר לדיירים כבר לפני כ-5 שנים. המסירה נעשתה לאחר שהגורמים המוסמכים בדקו את כל המערכות וחתמו על טופס האיכלוס כמתחייב; בודקים של חברת החשמל בדקו ואישרו את המערכות החשמליות. בודקים מוסמכים של מכון התקנים בדקו ואישרו את מערכות כיבוי האש וכך הלאה. (החברה צירפה מכתב של המהנדס המפקח המאשר זאת, נ"ר).

ב. בניגוד מוחלט לעלול להשתמע מכתב התביעה המופרך, האחריות לתחזק את המערכות לאחר מועד המסירה, מוטלת כולה על נציגות הדיירים.

ג. הדברים מעוגנים כמובן בחוזה כתוב וכל ניסיונות ההטעיה המכוונים של נציגות הדיירים בעניינים אלו נדחים על הסף.

ד. ולמרות זאת, מתוך אחריות מתחייבת לשלום הציבור, החברות שבו ובחנו כל טענה שהעלתה הנציגות בדבר ליקויים כביכול בפרויקט. החברות ביצעו זאת פעם אחר פעם ובאמצעות גורמים מקצועיים, ותוך הוצאת סכומים לא מבוטלים לשם כך.

ה. ככל שנמצאו ליקויים (אשר היו מינוריים) הם תוקנו לאלתר למרות אחריות הדיירים לתפעול התחזוקה השוטפת.

ו. באשר לסיפורי הבלהות בדבר "שריפה מסכנת חיים", די אם נזכיר – כדוגמא בלבד, כיצד בתחילת שנת 2021 פנתה הנציגות לרשות כבאות והצלה בטענה כי במתחם ישנם ליקויים המהווים "סכנת חיים"...  נוכח הפניה נערך סיור חירום של נציג כבאות והצלה, החברות ונציגי הדיירים. במסגרת הסיור לא נמצאו ליקויים מסכני חיים כפי שנטען, אלא  מספר הערות תחזוקה מינוריות, אשר, כאמור, היו אמורות להיות מטופלות במסגרת התחזוקה השוטפת ע"י... נציגות הדיירים. נציג רשות הכבאות הבהיר באותו מעמד לנציגות הדיירים, כי המתחם קיבל את אישור הרשות לאכלוסו ועל כן אין כל אמת בטענותיהם. לצערנו, הדבר לא מנע את המשך הטחות הרפש הנהוגות על ידי הנציגות.

ז. לנוכח התעקשות הנציגות להמשיך ולהוציא את דיבת החברות, על אף שפעם אחר פעם טענותיהם מופרכות, לא נוכל להסתפק רק במענה לכתב התביעה המופרך, אלא נפעל למיצוי ההליך המתאים כנגד הנציגות ובעלי התפקידים בה על מנת שיחדלו מהפצת הכזבים והוצאת הדיבה".