רחוב מנחם בגין יעבור מהפך לקראת פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בהשקעה כוללת של כ-700 מיליון שקלים, כך נודע הבוקר (רביעי) ל-N12. המטרה - להסדיר את המערך התחבורתי באזור, המהווה את אחד ממרכזי העסקים המרכזיים בעיר. העבודות כבר החלו והן צפויות להסתיים בשנת 2024. 

הפרויקט, אחד מפרויקטי התשתית התחבורתית המרכזיים בעיר, קרוי "שדרות הקריה" ובנייתו צפויה לשנות את פני האזור כולו - מצפוף ומפוייח שעיקרו כבישים רחבים ומדרכות צרות, למתחם עירוני מודרני הכולל שבילי אופניים, מדרכות רחבות ומוצללות להולכי הרגל, נתיבים ייעודים לתחבורה ציבורית, תחנות רכבת קלה ועוד.

שלוש שנים של עבודות - כל פעם בחלק אחר

בעירייה מסבירים שהאזור המדובר מהווה מרכז עסקים ראשי, שרק הולך ומתפתח לאור הבנייה הנרחבת המתרחשת בו, הכוללת אזורי תעסוקה, מסחר, שטחי ציבור בנויים ואזורי מגורים, בשטח כולל של 1.4 מיליון מ"ר. לאור זאת, לעשרות אלפי המועסקים באזור כבר היום, צפויים להתווסף עשרות אלפי מועסקים חדשים, אלפי דיירים חדשים, ומאות אלפי מבקרים מזדמנים, שיהיו זקוקים לפתרונות תחבורתיים.

לאור נפח הבנייה העתידי באזור והצורך לספק רמת שירות גבוהה למאות אלפי השראלים שיעברו במתחם מידי יום, העירייה מבקשת להסדיר בפרויקט "שדרות הקריה" את רשת התחבורה הציבורית, לשלבה עם הרכבת הקלה, שתחנותיה ממוקמות במתחם, ולייצר נגישות בין משתמשי התחבורה הציבורית לבין מרכז העסקים. כמו כן, הפרויקט ישפר את המרחב הציבורי באמצעות פינוי והרחבת המדרכות לטובת הולכי הרגל, ופריסה רחבה של שבילי אופניים.

פרויקט שידרת הקריה תל אביב-יפו (צילום: עיריית תל אביב יפו)
הצומת כיום | צילום: עיריית תל אביב יפו

בשבועות האחרונים החלו העבודות, ורחוב מנחם בגין, במקטע שבין רחוב שאול המלך,עד לרחובות המסגר והרכבת כולל, וחלק מהרחובות הסובבים, יכנסו לשלוש שנות עבודת תשתית. בשנים אלו בכל פעם יסגר מקטע אחר לטובת ביצוע העבודות.

עדיפות להולכי רגל ונוסעי תחב"צ

במסגרת הפרויקט יורחבו משמעותית המדרכות להולכי הרגל אשר יוצללו באמצעות תוספת של מאות עצים שננטעו לפני מספר שנים בכדי לשתול אותם בוגרים. כמו כן, יסללו כ-10 קילומטרים של שבילי אופניים דו סיטריים, רציפים ורחבים, שמופרדים מהמדרכה והכביש; יסללו נתיבי תחבורה ציבורית כפולים; יתווספו תחנות אוטובוס חדשות ותחנות רכבת קלה מתקדמות; ויעשה טיפול בצמתים המרומזרים כך שתיווצר העדפה להולכי הרגל ולתחבורה הציבורית.

בנוסף, תותקן באזור מערכת תאורת רחוב חדשה כמו גם מצלמות ותשתיות תקשורת, יפותח גינון וריהוט בהתאם למה שמגדירים בעירייה סטנדרט "אבן גבירול", יוחלפו קווי מים, ביוב וניקוז ויוטמנו רשתות חשמל. בציר התחבורתי, רחוב המסגר לכיוון צפון ודרך בגין לכיוון דרום במקטע שבין צומת החשמונאים ועד רחוב הרכבת, יהפכו לרחובות חד סטריים וזאת לטובת זרימת התנועה, כאשר בכל רחוב יהיו ארבעה נתיבי נסיעה מהם שניים לטובת תחבורה ציבורית.

פרויקט שידרת הקריה תל אביב-יפו (צילום: עיריית תל אביב יפו)
הדמיה: הצומת לאחר סיום הפרויקט | צילום: עיריית תל אביב יפו

הפרויקט תוכנן על ידי אגף התכנון בעיריית ת"א-יפו, אדריכל העיר, מינהלת הרכבת הקלה וכן מינהל בינוי ותשתיות, והוא יבוצע על ידי החברה העירונית "אחוזת החוף". העלות הכוללת של הפרויקט מוערכת בכ-700 מיליון שקלים, מתוכם כ-200 מיליון הינם מתקציבי הממשלה שיועדו להשקעה בתחנות הרכבת הקלה שמעל הקרקע. העירייה החליטה, לאור השיפוצים הצפויים באזור ממילא לטובת הרכבת הקלה, להוסיף כחצי מיליארד שקלים לשיפור ופיתוח הסביבה כולה והתאמתה לסטנדרטים הנהוגים בארצות מתקדמות.

מיטל להבי, חברת מועצת העיר תל אביב (צילום: גיא יחיאלי)
מיטל להבי | צילום: גיא יחיאלי

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ת"א-יפו הממונה על התחבורה: "סיפור שדרת הקרייה ממחיש בצורה טובה את ההזדמנות שטמונה בעבודות התשתית של הרכבת הקלה בכדי להפוך את המרחב הציבורי על פניו, ובמקרה שלנו - הפיכת רחוב המסגר ודרך בגין מכבישים סואנים ומפויחים לרכב הפרטי בלבד, לרחובות ידידותיים ונעימים למגוון משתמשים, ביניהם הולכי הרגל, רוכבי הדו-גלגלי ומשתמשי התחבורה הציבורית. הפרויקט מבטא היטב את חזון התחבורה העירוני להפיכת הפירמידה של ההתניידות והעמדת הולך הרגל בראשה, כמו גם את ההבנה בחשיבות שביצירת תשתית תחבורתית אלטרנטיבית לרכב הפרטי. מחובתנו לייצר את אותן אלטרנטיבות, וביתר שאת במרכזים עסקיים עם עשרות אלפי עובדים, כי רק ככה נוכל לצאת מהפקק".