בית הדין הארצי לעבודה צפוי לדון הערב (ב') בעתירה של איגוד לשכות המסחר, הדורש להוציא צווי מניעה נגד השביתה בנמלי חיפה ואשדוד. השביתה לפי התוכנית צפויה להתחיל מחר, אולם  לפי ההערכות, גם אם בית הדין יאפשר את השביתה, ההסתדרות לא תממש את האיום לפני יום רביעי או חמישי - זאת לצרכי היערכות והסברה‎.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בינתיים, מאות עובדי נמל חיפה מפגינים מול בית הדין לעבודה במחאה על הרפורמה. המפגינים לבושים בחולצות עם הכיתוב "הנמל זה הבית שלי", וקוראים נגד שר התחבורה: "בדם ואש את כץ נגרש". המשטרה חסמה לתנועה חלק מהרחובות הצדדיים הסמוכים. ההפגנה של עובדי הנמל מעכבת את פתיחת הדיון בבית הדין, אך הסדר נשמר.

הדיון יתנהל על ידי סגן נשיאת בית הדין הארצי, יגאל פליטמן, כשלצדו השופטים עמירם רבינוביץ' ורונית רוזנפלד; נציג הציבור מטעם המעסיקים יהיה יצחק קאול, לשעבר מנכ"ל בזק. והנציג מטעם העובדים הוא שלום חבשוש, לשעבר ראש אגף בהסתדרות הכללית.

"רוצים שתהיה הידברות, ולא שליפות ואיומים"

כבר אתמול זימן אליו פליטמן את נציגי הצדדים לדיון סגור בלשכתו, שם ניסה לכוון אותם לפשרה שתכלול ניהול משא ומתן בתום לב תוך הימנעות מצעדים חד-צדדיים. ההסתדרות תימנע משביתות ואילו המדינה תקפיא את המכרזים להקמת נמלים פרטיים. נציגי המדינה הבהירו כי הם מתנגדים למתווה הזה בטענה כי הממשלה רשאית לקבל החלטה ריבונית להקמת נמלים חדשים מבלי שהדבר יחייב משא ומתן עם העובדים, וכך הסתיים הדיון הסגור ללא תוצאות.

על פי הערכות של מומחים לדיני עבודה, המזוהים דווקא עם המעסיקים, בית הדין יקבע כי הקמת נמלים חדשים היא אמנם בסמכותה של הממשלה, אולם יש במהלך הזה חשש סביר לפגיעה בעובדים הקיימים, ועל כן המדינה מחויבת לנהל עימם משא ומתן. בית הדין צפוי לקבוע שלא מדובר במה שמכונה "שביתה פוליטית" שנחשבת לאסורה על פי דין, אלא בשביתה על רקע כלכלי או לכל היותר "שביתה מעורבת". במקרה של שביתה מעורבת, העובדים יורשו לשבות תוך מגבלות מסוימות.

הפגנת עובדי הנמלים, היום (צילום: חדשות 2)
הפגנת עובדי הנמלים, היום | צילום: חדשות 2

אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמר היום כי בכירי ההתאחדות מנהלים בימים האחרונים שיחות עם כל הצדדים בניסיון להביא לפתרון שימנע את השביתה. "אנו רוצים שתהיה הידברות ולא שליפות ואיומים, כי בסופו של דבר התעשייה היא היחידה או לפחות העיקרית שתשלם את המחיר".

לדבריו, יבואן שייפגע מהשביתה בגלל ירידה בהיקף המכירות ימשיך לרכוש סחורה בחו"ל וימשיך למכור לשוק המקומי. "אבל, אם הסחורה של היצואן לא תגיע בזמן, בכלל לא בטוח שהלקוח בשוק היעד יחכה לו. זה נזק בלתי הפיך במיוחד עבור היצואנים הקטנים והבינוניים", הוסיף.

יגיעו להסכמה? עיני וכץ (צילום: חדשות 2)
יגיעו להסכמה? עיני וכץ | צילום: חדשות 2

בתגובתה לבית הדין הארצי לעבודה, טוענת המדינה כי שביתת עובדי הנמלים תהיה "שביתה פוליטית טהורה, בלתי חוקית ובלתי לגיטימית". בכתב התגובה אף הובהר, ש"על אף זכותה המלאה של המדינה לפעול למימוש מדיניותה לקידום תחרות בענף הנמלים באופן חד צדדי, הרי היא חוזרת ומצהירה שתהיה מוכנה להמשיך בהידברות עם ההסתדרות מתוך הכרה בערך המוסף של שיתוף פעולה בין הצדדים".