כץ לצד נתניהו (צילום: רויטרס, חדשות)
הקימו ועדה כבר ב-2009. נתניהו וכץ | צילום: רויטרס, חדשות

עוד ועדה - אותה תוצאה? ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ הודיעו היום (שני) על הקמת ועדת שרים לענייני המאבק בתאונות דרכים. אלא שהשניים כבר הקימו ועדת שרים לבטיחות בדרכים עוד ב-2009 - בראשות השר כץ. אותה ועדה התכנסה רק שלוש פעמים וקיבלה רק החלטה אחת בכל תקופת כהונתה. כעת, לאחר העלייה במספר ההרוגים בתאונות הקטלניות, החליטו השניים לחזור על אותו צעד - בתקווה לתוצאות שונות. בתגובה לפנייתנו, במשרד התחבורה טענו כי לוועדה החדשה יהיו סמכויות שונות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

הוועדה הקודמת הוקמה על פי החלטת ממשלת ישראל 561 שהתקבלה ב-12 ביולי 2009, וכללה "שרים בכירים בממשלה ה-32 שנוגעים לבטיחות בדרכים". הרכב הוועדה כלל את שר התחבורה ישראל כץ ששימש כיושב ראש הוועדה, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', שר החינוך גדעון סער, שר המשפטים יעקב נאמן, השר בלי תיק אבישי ברוורמן והשר בלי תיק יוסי פלד.

במקביל נקבע אז כי סגן שר במשרד האוצר, סגן שר במשרד הבריאות, היועץ המשפטי לממשלה ומנהל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יהיו מוזמנים קבועים לדיוני הוועדה. לוועדה ההיא הוגדרו סמכויות רבות ונקבע כי היא "תעסוק בגיבוש מדיניות ממשלתית, בתיאום פעולות הממשלה ובקביעת סדרי עדיפויות בכל הקשור בנושא הבטיחות בדרכים והמאבק בתאונות הדרכים".

הקטל בדרכים נמשך. ארכיון
הקטל בדרכים נמשך. ארכיון | צילום:

הוועדה החלה את פועלה ביולי 2009, אך כמה פעמים היא התכנסה?

מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי הוועדה התכנסה שלוש פעמים בלבד במהלך כהונת הכנסת ה-32. הכנסת החלה את פועלה ב-31 במרס 2009 וסיימה את פועלה ב-18 במרס 2013. כלומר, במהלך ארבע שנות כהונת הממשלה הוועדה התכנסה רק שלוש פעמים. הוועדה התכנסה ב-15 בפברואר 2010, 18 ביולי 2010 וב-4 בינואר 2011.
 
ההחלטה היחידה שהתקבלה הייתה בדיון האחרון שהתקיים - ב-4 בינואר 2011: ההמלצה של הוועדה עסקה באישור המלצות הצוות בעניין ייעול והחמרת מערכת האכיפה והשיפוט בתחום עבירות התעבורה. לאחר מכן לא נפגשו שוב השרים בפורום הזה.
 
הכנסת ה-32 סיימה את כהונתה במרס 2013 ולאחריה נכנסה לפעולה הכנסת ה-33. בצעד תמוה ולא ברור הוחלט לא להקים את וועדת השרים לענייני בטיחות בדרכים בכנסת ה-33, וזאת למרות העלייה במספר ההרוגים בכבישים: באותה תקופה, לשם השוואה, מדינות אירופה דווקא הצליחו להוריד את מספר ההרוגים באותן שנים. גם בכנסת ה-34 לא הוקמה אותה ועדת שרים לענייני בטיחות בדרכים.

אבואב. ארכיון (צילום: אור ירוק)
"עוד ועדה? הקטל יימשך". אבואב | צילום: אור ירוק

"הממשלה מזלזלת - ומוסיפה חטא על פשע"

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, טען ש"ממשלת ישראל מזלזלת בנו אם במהלך ארבע שנים הוועדה שאמורה לדאוג לחיים שלנו התכנסה רק שלוש פעמים וקיבלה החלטה אחת בלבד. הממשלה הנוכחית עוד מוסיפה חטא על פשע שהוועדה כלל לא פעלה, והתוצאות בהתאם – ארבע שנים רצופות של עלייה במספר ההרוגים. ראש הממשלה חייב לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת חיי האדם והבטיחות בדרכים כפי שעשה בפיגועי הטרור".

המנכ"ל הוסיף כי "הגיע הזמן שהממשלה תקבל על עצמה אחריות לנעשה בכבישים. החשש הוא שעוד וועדה לא תביא לשינוי סדרי העדיפויות של הממשלה והקטל בדרכים יימשך. הכישלון הגדול בהורדת מספר ההרוגים בכבישים מחייב התייחסות אחרת מצד הממשלה  - חייבים להעביר כבר היום כסף לרכישת 200 ניידות ותוספת של שוטרים, לא כדי לתת קנסות לנהגים אלא ליצור אווירה שתמנע מנהגים עבריינים לסכן את כולנו בכביש".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לידיעה: "מדובר על ועדה בראשות ראש הממשלה שתאפשר לראשונה לתכלל את כלל פעולות הממשלה בנושא. במציאות הנוכחית לשר התחבורה אחראי על הבטיחות בדרכים יש אחריות על תשתית הדרכים אך אין לו השפעה או יכולת  להנחות משרדים אחרים".

עוד נמסר כי "בשונה מהועדה הקודמת ראש הממשלה, מתוקף סמכותו יוכל להנחות את המשרדים שלהם אחריות על התחומים השונים של הבטיחות ובכך ניתן יהיה לייעל את המאבק בתאונות הדרכים".