בעלי עסקים קטנים מתלוננים לא מעט על הקשיים בגיוס כספים מהבנקים לטובת קידום העסק, אבל כעת מתברר שהתנאים שמציבים הבנקים אינם נוגעים רק ליכולת ההחזר של הלווה אלא גם ליחסי הציבור של הבנק. מנהל סניף בנק מזרחי טפחות בקריית אתא התנה העברת כספים לבעלי עסק בעיר במחיקת פוסט שלילי שכתבו על הסניף בפייסבוק. בהקלטות שהגיעו לידי חדשות 2 נשמעת סגנית מנהל הסניף כשהיא מסבירה שרק כתיבת פוסט חיובי תוביל לשחרור הכסף.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

הסיפור החל בזכאות שקיבלו שי ממן ומשה מלמד, בעלי חברה חדשה לשליחויות מקריית אתא, לאשראי מהמדינה. אלא שבנק מזרחי טפחות, שבו לשניים היה חשבון, סירב להעביר את הכסף באופן ישיר ודרש מהשניים ערבויות.

הפוסט השלילי
הפוסט השלילי | צילום:

"בשורה התחתונה רצינו שישחררו לנו ערבויות כדי שנוכל להמשיך לעבוד בקצב", שחזר מלמד. "נפגשנו עם מנהל הסניף וסגניתו אבל למרות שמדובר בפיקדון שלנו הם סירבו לשחרר את כל הכסף והתעקשו על ערבויות".

כמה ימים לאחר הפגישה בין מלמד למנהלי הסניף, שותפו שי ממן פרק את תסכולו בפייסבוק וכתב על העמוד של הסניף: "אתם בנק כושל ואמליץ לחבריי להתרחק מכם כמו מאש".

לאחר פרסום הפוסט נפגש ממן באקראי עם מנהל הסניף, שאמר לו לדבריו כי הפוסט אינו לעניין. בהמשך הציע מנהל הסניף למחוק את הפוסט ולכתוב משהו חיובי על הבנק בתמורה ל-20 אלף שקלים נוספים לעסק.

הפוסט החיובי
הפוסט החיובי | צילום:

 

שי ומשה התלבטו ולבסוף החליטו לקבל את הצעת הבנק. הם מחקו את הפוסט המקורי וכתבו במקומו: "תודה לעופר (מנהל הסניף, י"מ) ולצוות על המשך עבודה והתחשבות". נציגת הבנק כתבה להם בתגובה: "תודה שי, נמסור להם את תודתך".

העסקה אמנם הושלמה והכסף אכן הועבר, אך שי ומשה זעמו על השיטה ואמרו כי מדובר לדעתם בניצול של לקוחות קטנים ובעלי עסקים למען יחסי הציבור של הבנק. לטענתם, מדובר ב"עבודה בעיניים" ולא יותר מכך.

מבנק מזרחי טפחות נמסר בתגובה: "האירוע המדובר מהווה עדות מדאיגה נוספת להפיכתן של הרשתות החברתיות לזירת השמצות והשתלחויות אישיות בבעלי תפקידים ואנשי מקצוע על רקע החלטותיהם המקצועיות. הבנק יברר את פרטי האירוע ויפיק לקחים ככל שיידרשו".