עוד ועוד קבוצות סודיות לסחר לא חוקי בתורים להנפקת דרכונים במשרד הפנים נפתחות בטלגרם וברשת. על אף שבחודש פברואר מי שהיה מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה הציג תוכנית לטיפול במשבר, חודשיים לאחר מכן והתורים מתארכים עד לחצי שנה ויותר - ויש מי שמנצל זאת. 

כמיליון דרכונים מנפיקה רשות האוכלוסין מדי שנה, ובשנתיים שבהן היו סגרים בקורונה, אנשים מיעטו להוציא דרכונים ולא הגיעו ללשכות, למרות שהן היו פתוחות. כך נוצר פקק של הנפקת דרכונים שהרשות סוחבת איתה עד היום.

מחדל הדרכונים
מחדל הדרכונים
מחדל הדרכונים
מחדל הדרכונים

מתוך דוח שהוציא הממ"מ (מרכז המחקר והמידע של הכנסת) בחודש ינואר, בשנת 2019 הוגשו 1,078,891 בקשות להנפקת דרכונים. לעומת זאת, בשנת 2020 עם פרוץ משבר הקורונה, המספר צנח ל-434,290. בשנת 2021, עם הסרת חלק מההגבלות על יציאה מהארץ, חל גידול בביקוש לדרכונים והמספר עלה ל-708,576. מכאן, בשנים 2021-2020 ביחד נופקו בסך הכול כ-1.1 מיליון דרכונים – כמות דומה לכמות הדרכונים שמונפקים בדרך כלל בשנה אחת, ובשל כך נוצר פער של שנה שלמה שעומד על כ-1.1 מיליון דרכונים. 

בשנת 2022 ,עם הסרת כל ההגבלות, מספר הבקשות הגיע עד לכדי 1,349,328, כ-30% יותר מאשר בשנת 2019, לפני שפרצה המגפה. אל אלה נוספו גם הדרכונים הזמניים שאפשרה הממשלה להנפיק לפני שנה, והיום, כל מי שעשה זאת יצטרך לגשת ולהוציא דרכון חדש שיוסיף עומס על המערכת. אז מה בכל זאת נעשה?

נתב"ג (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
תור בנתב"ג, ארכיון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מתן מתל אביב לדוגמה, חיכה 4 חודשים לתור להוצאת דרכון לבתו שרק נולדה, והדרך להשגת התור הייתה ארוכה מאוד. "במשך שבועיים רעננתי בכל בוקר מאוד מוקדם את האתר של רשות האוכלוסין עד שהצלחתי למזלי להשיג בתל אביב", הוא סיפר ל-N12. "חיכינו לתור 4 חודשים, להגעת הדרכון חיכינו 7 שבועות, ובמזל לא פספסנו את הטיסה".

ומתן הוא לא היחיד. בקבוצות הפייסבוק השונות, אנשים מספרים שהם נתקעו עם טיסות וללא דרכונים, פונים לעזרה לכל מי שיכול. במטרה להשיג דרכונים, חלק אף נסעו לקצה השני של המדינה כדי לקבל תור קרוב לדרכון. מבדיקה שערכנו בלשכות בפתח תקווה, בכפר סבא, ברמלה ובאריאל, המערכת האוטומטית מציגה הודעה שאין תורים פנויים. גם כשהתעקשנו וחיפשנו בכל חודש - הגענו עד לשנת 2025.

בעקבות המחסור נוצרה בעיה נוספת - סחר בתורים. בשנה שעברה דיווחנו כי עובד של רשות האוכלוסין עבר על החוק ומכר תורים. אולם גם כעת, מי שנתקעים ומוכנים לשלם, פונים לרשת - שם מחכה להם שוק שחור של סחר בתורים במחירים שנעים בין 400 שקלים ל-2,000 שקלים.

מחדל הדרכונים
מחדל הדרכונים
מחדל הדרכונים
מחדל הדרכונים

אותם הסוחרים בשוק השחור משריינים תורים רבים בעזרת מספרי טלפון שונים ובכך "עובדים" על מערכת קביעת התורים. אתמול (רביעי) יצרנו קשר עם אחד הסוחרים דרך עמוד הטלגרם שלו וביקשנו תור לתאריך הקרוב ביותר. 

הסוחר בקבוצת הטלגרם ביקש 400 שקלים תמורת תור להיום ברמלה, וקיבלנו, כמה פשוט. הסוחר טען כי הוא עושה את זה כדי לעזור לאנשים. "אני עובד עם מישהו בתוך משרד הפנים ומשרד הרישוי", סיפר בשיחה עם N12. "יש לי תורים שלפני שאחרים לוקחים, אני הראשון שתופס אותם". 

אתה למעשה גורם לאנשים לשלם יותר ממה שגובה משרד הפנים. "בסופו של דבר אני עוזר לאנשים שאין להם איך לצאת מהארץ או לא מצליחים להוציא רישיון נהיגה או לקבל תו נכה. מה שצריך, בקומבינה".

פנו אליך ממשרד הפנים או מהמשטרה? "לא, למה שיעשו את זה? אני לא פוגע באף אחד. זה לא שאני עושה משהו רע. זה לא סמים, זו עזרה לאזרח".

מחדל הדרכונים
מחדל הדרכונים

בשביל לאכוף את המצב הלא תקין, החליטה רשות האוכלוסין וההגירה לערב את משטרת ישראל ולפעול לצמצום התורים הכפולים. רשות האוכלוסין הבהירה היום כי היא "זיהתה את הסוגיה כבר לפני כמה שבועות, ובעקבות כך, נוטרו מספרי טלפון שאליהם שויכו עשרות תורים, והתורים נמחקו".

"בפעולה זו פינתה הרשות יותר מ-5,000 תורים לרשות הציבור", הוסיפה רשות האוכלוסין וההגירה, שהצטרפה לתוכנית של משרד הפנים לטיפול במשבר. התוכנית כוללת בין השאר הוספת כוח אדם, הכפלת משמרות בלשכות ובמפעל ייצור הדרכונים - שם העבודה היא בסיווג, ולכן רק עובדי הרשות יוכלו להנפיק את הדרכונים ולא למשל בתי דפוס שיש באפשרותם לעשות זאת.

אחת המכונות האוטומטיות שבהן השתמשו ברשות עד לא מזמן, מכונה שהנפיקה אלפי דרכונים ביום, שבקה חיים. המכונה שמיובאת מחו"ל יקרה ולכן ברשות האוכלוסין מתגברים רק בכוח אדם ובעתיד ירכשו אחת חדשה. בחודש פברואר הייתה זו רק הצעה לתוכנית פעולה, ומאז הספיק לסיים את תפקידו מנכ"ל הרשות, וכעת צריך לתת זמן חסד למנכ"ל החדש אייל סיסו שהגיע ממשרד האוצר להוציא את התוכנית אל הפועל.

גורם ברשות האוכלוסין סיפר ל-N12 כי המנכ"ל החדש שרק חודש בתפקיד, כבר עשה התאמות לתוכנית שהציגו בפברואר - כוח אדם שיצורף בטווח קרוב והוספת טכנולוגיות בטווח הרחוק, וכי הוא התחיל לפעול בשבועיים האחרונים עוד לפני שהציג את התוכנית החדשה. כבר כעת ניתן לראות תוצאות, שכן, ברשות הצליחו להנפיק עשרת אלפים דרכונים ביום לעומת חמשת אלפים ביום (כפי שהיה בשנתיים האחרונות) - וזו המשימה שמתועדפת כרגע במקום הראשון. ברשות האוכלוסין טוענים כי נתחיל להרגיש את ההקלה בטווח הזמנים למסירת הדרכונים בשבועות הקרובים.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: התוכנית שפורסמה לפני כחודשיים בידי מ"מ מנכ"ל הרשות דאז, אכן מהווה בסיס לפעולה גם כיום. עם כניסתו של אייל סיסו לתפקיד מנכ"ל הרשות לפני כחודש, הוא הודיע כי המשימה הראשונה שעומדת בראש סדר העדיפויות היא נושא התורים להנפקת דרכונים. המנכ"ל בחן את הפעולות הנדרשות, התאים אותן לנתונים כיום וגיבש תוכנית פעולה מעודכנת.

"שתי פעולות שכבר הספיק להוביל המנכ"ל הן תגבור מיידי של היחידה לייצור דרכונים שהוביל להכפלת כמות הדרכונים שמיוצרים ביממה. פעולה נוספת שבוצעה היא ניטור מספרי הטלפון שמהם זומנו עשרות תורים פיקטיביים, ואיפוסם. העבודה עוד רבה, אך יחד עם זאת, אנחנו נחושים לטפל בנושא כבר בחודשים הקרובים, בשלבים הדרגתיים, כאשר כל שלב יבוא לידי ביטוי כמעט מיד, וזה אמור להוות שיפור מצטבר, כשהמטרה המרכזית היא שיפור השירות לציבור".