שר התקשורת, יועז הנדל, אישר הבוקר (ראשון) את ביטול הפיצול בין התשתית לספק בשוק האינטרנט, בתקווה להביא לשיפור באיכות השירות לצרכנים. הרפורמה תביא לכך שלכל צרכן בישראל תהיה כתובת אחת לרכישת שירותי אינטרנט ולפתרון תקלות, מבלי ששתי חברות יוכלו "לזרוק אחריות" ביניהן בכל פעם שיש בעיה, ותצמצם את תופעת "המנויים הרדומים", שממשיכים לשלם על שירות שהם לא מקבלים.

רפורמת "השוק הסיטונאי", שביטולה אושר היום, אפשרה לשווק את שני השירותים בחבילה אחת, אך בפועל השירותים עדיין סופקו על ידי שתי חברות בנפרד. הרפורמה החדשה, תבטל את ההפרדה בין שני השירותים ותחייב לחברות למכור אותן כחבילה אחת ושירות אחד. הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2022.

מתווה הביטול:

  1. החברות בעלות התשתית יציגו למשרד התקשורת הסכם עם חברות הספק ('הסכמי מדף'), שיכללו מדדי תוצאה ומנגנוני פיצוי מוגדרים ומוסכמים מראש, ולאחר מכן המשרד יודיע על קבלת ההסכם ו/או על שינויים בהסכם.
  2. תיקבע תקופת כיול במהלכה יעבירו חברות התשתית והספק למשרד את מדדי הביצוע העיקריים בכל חודש.
  3. לקוחות קיימים שיבקשו להמשיך לצרוך את שירותי האינטרנט באופן מפוצל, יורשו לעשות כן. לקוחות חדשים יצטרפו לשירות האחוד בלבד.
  4. בתום שנה מיישום הרפורמה, משרד התקשורת יבדוק את המגמות בשוק ואת מעבר המנויים לשירות האינטרנט האחוד. בהתאם לממצאי הבדיקה, ישקלו צעדים על מנת להבטיח את יישום הרפורמה ושיפור השירות לצרכן.
  5. תהליך המעבר לאסדרה החדשה יהיה הדרגתי, במטרה לחזק את מנגנוני השוק הסיטונאי באופן שיבטיח את התחרות גם לאחר ביטול ההפרדה בין תשתית לספק.
  6. הרפורמה מייצרת מנגנונים שיבטיחו שגם שחקנים קטנים וחדשים יוכלו לפעול באופן אפקטיבי, שוויוני ותחרותי אל מול בעלי התשתית במסגרת השוק הסיטונאי. בעלי התשתית יחתמו על הסכמים מחייבים עם חברות המבקשות לעשות שימוש בתשתית, במסגרתם יסוכמו הסדרי פיצוי על הפרת תנאי ההסכם.
  7. הרפורמה מבטיחה כי החברות הקטנות בשוק ימשיכו לשווק את שירות האינטרנט האחוד.

"באוקטובר 2020 הודעתי על הכוונה לבטל את הפיצול בין תשתית וספק לטובת שיפור השירות", מסר שר התקשורת, יועז הנדל. "היום, אחרי המשבר הפוליטי והקמת ממשלה קבועה, אנחנו סוגרים מעגל. זו אחת ההחלטות הראשונות, מכיוון שההשפעה שלה על הכיס של אזרחי ישראל ועל השירות שיקבלו עצומה - אינטרנט הוא מוצר אחד. הפיצול גרם לסרבול מול לקוחות וכדרור של צרכנים בין חברות במקרה של תקלה".

מטרות הרפורמה:

  1. שיפור בשירות שיקבל הצרכן בתחומי האינטרנט, באמצעות יצירת "כתובת אחת" – חברה אחת ממנה נצרכים השירותים.
  2. הרפורמה תטפל בתופעת "זריקת האחריות" שהתאפשרה כתוצאה מההפרדה בין חברת התשתית לספק בנושאי תקלות, מה שיחייב את החברה שמספקת את השירות האחוד לעמוד בסטנדרט שירות גבוה יותר.
  3. הרפורמה תביא למיזעור תופעת "המנויים הרדומים" שגרמה, לפי הערכות משרד התקשורת, לכ-50 מיליון שקלים בתשלומים עודפים. בשנה האחרונה המשרד הוביל לצמצום של למעלה מ-46% מהמנויים שסבלו מהתופעה, וממשיך לפעול בנושא כל העת.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "לאחר עבודת מטה ארוכה ומורכבת, הגענו לקו הסיום בתהליך לביטול הפיצול בין הספק לתשתית בשוק האינטרנט. הפיצול, שהיה חשוב בשעתו, הפך למקור לטרטור, שגשוג תופעת המנויים הרדומים, ולפגיעה בשירות לו זוכים הצרכנים. המבנה החדש של שוק האינטרנט יאפשר לצרכנים להנות משירותים איכותיים, ובמקביל יקדם את השוק הסיטונאי באופן שיבטיח את התחרות על ליבו של הצרכן".