הודעת פישינג חברת החשמל (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

בחברת החשמל התקבלו התראות בשעות האחרונות על הודעות הנשלחות ללקוחות בדואר האלקטרוני (מייל) , הקוראות ללקוחות החברה לקבל החזר כספי בגין תשלום כפול לחברת החשמל (חשבון ששולם פעמיים), וכוללות גם מספר חשבונית וסכום החזר. בכניסה לקישור המצורף למייל מתבקש הלקוח להקיש את פרטי כרטיס האשראי.

 זו אינה הפעם הראשונה בה מתקבלות הודעות המנסות להונות את הלקוח. כבר מעל  לשנה וחצי מתקבלות בחברת החשמל התראות מלקוחות המדווחים על ניסיונות הונאה הכולליםקבלת דרישה, באמצעות דואר אלקטרוני, לעדכון פרטים, תוך כדי איומים בהשעיית חשבון במידה ולא ייענו מיידית,  או לחילופין  הודעה לנייד המבקשת להסדיר  תשלום חשבון החשמל בהקדם, כולל בקשה לאישור פרטי החשבון וקישור לאתר שאיננו האתר הרשמי של חברת החשמל.

 בחברת החשמל מתבקשים להבהיר כי הן הודעות טקסט, והן הודעות דואר אלקטרוני מטעם חברת החשמל מכילות את מספר החוזה של הלקוח,  והקישור העדכני היחיד הוא האתר הרשמי של חברת החשמל www.iec.co.il. במקרה המדובר הקישור מוביל לאתר אחר שאינו מכיל את כתובת חברת החשמל.

הודעת פישינג חברת החשמל (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

 בנוסף, החברה לא מבקשת מלקוחותיה לאשר פרטי חשבון או לחילופין יוזמת בקשה לקבלת  פרטי כרטיס אשראי . בקשות המכילות בקשה לקבלת פרטי כרטיס אשראי אינן הודעות מטעם חברת החשמל, ועל כן אין להתייחס או להשיב לפניה.  במקרים בהם עולה חשש, החברה מבקשת ליצור קשר עם מוקד השירות 103 על מנת לוודא את אמיתות הפנייה .

 ״חברת החשמל פועלת לעדכן את כלל הלקוחות על כל ניסיון להונות אותם ורואה את מעשי הנוכלות הזו בחומרה", מוסר אורן הלמן, סמנכל שירות שיווק ורגולציה. אנחנו שבים ומבקשים מהלקוחות להיות עירניים. חברת החשמל דיווחה על הניסיון להונאה לכל הגורמים הרלוונטיים".

איך מזהים הודעות עוקץ וניסיונות פישינג?

מהודעות זכייה מפוברקות באינסטגרם, דרך דרישות תשלום על חבילות לא קיימות במייל, ועד להודעות בדבר חסימת חשבון פייפאל. הנה כמה עצות מיידיות להתמודדות עם הודעות מלחיצות במיוחד:

  1. לא לוחצים על קישורים. קיבלתם הודעה לטלפון או למייל הפרטי בדבר דרישת תשלום, או הודעת חסימה- לעולם אל תלחצו על הקישור. מחקו את ההודעה ותיכנסו דרך האתר הרשמי לבדוק האם יש לכם דרישת תשלום, או האם בכלל נחסמתם מהאתר.
  2. ניתן לבדוק דרישת תשלום באתר הרשמי- גם אם הזמנתם חבילה ואתם מחכים לה, ודרישת התשלום נראית לכם לגיטימית, היכנסו לאתר הרשימי ובדקו באזור האישי שם כמה צריך לשלם אם בכלל.
  3. עקבו אחרי החבילות- הזמנתם משהו מחו"ל, מעולה. שמרו את מספר המעקב, וכשמגיעה לכם הודעה חשודה- השוו את מספר ההזמנה שמצוין על גביה, למספר המעקב שיש ברשותכם. אם הוא תואם- כנראה דרישת התשלום היא לגיטמית. אם לא- זוהי ללא כל ספק הונאה. לא צויינה בהודעה שקיבלתם מספר חבילה? הכנסו לאתר, לכו לאיזור האישי, ובדקו  ל]י מספר החבילה כמה, אם בכלל, צריך לשלם.
  4. אין מתנות חינם. אף אחד מהמותגים המובילים לא הופך לפילנטרופ, מחלק מתנות ככה סתם ובטח לא תמורת הזנת פרטי כרטס אשראי.
  5. תמיד תחפשו דברים חשודים: מייל שלא תואם את שם החברה, היפוך אותיות, קישורים מקוצרים ומוזרים, שגיאות כתיב כמעט בלתי מורגשות בשם הדומיין, בנוסח ההודעה או הבדלים קטנים בלוגו החברה.