N12
פרסומת

חוגגים על המבצעים של נובמבר? תיזהרו - כך אתרי המכירות עובדים על הקונים

חודש נובמבר הפך מזמן לחג של סיילים ומבצעים, רק שלא תמיד ברור כמה הם אמיתיים • לא מעט חברות מעלות את המחירים רגע לפני עונת המכירות - ואז מורידות אותם בחדות כדי להציג מבצעים גדולים • וגם: בכמה צפויות החבילות מחו"ל להתעכב והסכנות הנוספות שאורבות לקונים

מעיין פרתי
המהדורה המרכזית
פורסם:
הקישור הועתק

חודש נובמבר הפך מזמן לחודש הקניות הרשמי של השנה: יום הרווקים הסיניים שחל ב-11.11, מבצעי בלאק פריידי שהתארכו מזמן מסוף שבוע לחודש שלם וגם שופינג IL הישראלי - נדמה כאילו כל העולם קונה. אלפי חבילות מחו"ל נוחתות בישראל מדי יום והישראלים מתחרים מי רוכש יותר. אבל האם המבצעים האלו באמת שווים את ההמתנה והכסף?

"חגי נובמבר זה לגמרי משהו לחכות לו", טוענת רוני כהן, בעלת מותג האופנה קווין סייז ורוכשת לא קטנה בזכות עצמה. "בדרך כלל אני מתכננת מראש וכבר יודעת לקראת סוף אוקטובר מה אני רוצה לקנות".

כהן לא לבד. במסופי המשלוחים בנתב"ג נערכים לקפיצה של עשרות אחוזים בהגעת החבילות מחו"ל, וגם ומדווחים שצפויים עיכובים מהותיים בהגעת החבילות בגלל העומס. "בחודש נובמבר צפויות להגיע יותר מ-700-600 אלף חבילות וכל שנה יש גידול של לפחות 15%-20%", אומר ניסן עוזיאל, מנהל התפעול של המסוף האווירי "אוברסיז".

לדברי עוזיאל, לאחר הנחיתה בארץ החבילות יוצאות מהמסוף לרוב כיום-יומיים למשלוח ואמורות להגיע לבתי הלקוחות תוך שלושה עד ארבעה ימים - אך בתקופת הקניות של נובמבר יש עומס, "אז אני מניח שהמסירה תהיה עד שבוע".

הישראלים שהתמכרו לקניות
שופינג (אילוסטרציה) | אילוסטרציה: 123RF‏

קטגוריות הרכישה המובילות של הקונים הישראלים במהלך נובמבר הן אופנה, מוצרי קוסמטיקה, צעצועים, גאדג'טים ומוצרי אלקטרוניקה, אומר נמרוד מגידוב, מנכ"ל חברת השילוח הישראלית redbox parcel.

אז זינוק ברכישות יש - האם ההמתנה והמבצעים אכן שווים את זה? בישראל וגם בעולם כבר למדו איך לעגל פינות ולמכור לצרכנים מבצעים שאין באמת דבר מאחוריהם.

"יש מגפיים שראיתי באחת מהחנויות שאני מאוד אוהבת", משתפת מעין ריכמן, בלוגרית הורות וצרכנות. "בתחילת העונה הן עלו 400 שקל. רציתי לבדוק עכשיו אם יש עליהן איזשהו מבצע לקראת שופינג IL. ואז ראיתי שהעלו את המחיר שלהן ל-800 שקל - והורידו אותו ב-50% הנחה".

ריכמן אומרת שהיא חושבת פעמיים לפני שהיא מבצעת רכישה, למרות שגם היא מודה שפעמים רבות המבצעים נשמעים מושכים במיוחד: "אנחנו רואים כל מיני מבצעים נורא מפתים שמציעים עשרות אחוזי הנחה - אבל בפועל אני מקבלת הודעות מעשרות עוקבות שאומרות לי 'זה המוצר שאני אוהבת, אני מזמינה אותו באופן קבוע, והעלו את המחיר בשביל לעשות איזושהי הנחה גדולה'".

הישראלים שהתמכרו לקניות
קניות מחו"ל (אילוסטרציה) | אילוסטרציה: 123RF‏
פרסומת

לטענת ריכמן לא מדובר במקרים בודדים אלא במגמה: "אנחנו רואות את זה בהרבה אתרים. אני מקבלת חשבוניות מעוקבות שלי שמראות לי שמחיר בסיס עלה כדי להוכיח שיש איזושהי הנחה שווה לקראת נובמבר".

ריכמן והעוקבות שלה לא לבד: תוצאות סקר שפרסמה פלטפורמת המכירות לייטספיד קומרס בתחילת החודש הראו כי 84% מהקונים מאמינים שמוכרים מנפחים מחירים לקראת מבצעי נובמבר כדי להציג הנחות מוגדלות. בנוסף, כשליש מהקונים אמרו כי התחרטו על הרכישה בתוך יממה מאז שביצעו אותה.

כהן, שהכינה את סלי הקניות שלה מראש ומוכרת בעצמה בגדים, מסבירה את הלחץ שנמצאים בו המוכרים להציג מבצעים: "כבעלת אתר שמוכרת בגדים, אני יודעת שאם אני לא אעשה הנחות מטורפות - אנשים לא יקנו. הם יכנסו לאתר ויתאכזבו, ואיבדתי את הטראפיק. גם כצרכנית אני מרגישה שאם נכנסתי לאתר של מותג שאני ממש אוהבת ורוצה לקנות, אז ההנחה צריכה להיות ממש שווה".

אישה מול מחשב
שופינג ברשת (אילוסטרציה) | צילום: Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

ההנחות השנויות במחלוקת הן רק ההתחלה של הסכנות שאורבות לקונים. אינספור צרכנים מגלים מדי יום בשנה שהאתר שממנו רכשו והזמינו לא קיים או שאין עם מי לדבר - תופעה שרק מתעצמת בבולמוס הקניות של חודש נובמבר וחשוב להיזהר ממנה

פרסומת

"צריך קודם כל לשים לב מי העסק שאנחנו קונים ממנו", מייעצת עו"ד בת חן משינסקי אבן מארגון אמון הציבור. בנוסף היא מזהירה מפני התופעה של אתרים מזויפים, שלדבריה חלה בה עלייה גדולה מאד בשנים האחרונות - לרוב באמצעות מודעות ברשתות החברתיות. "אלו מודעות מזויפות שאפשר לקנות דרכן ולא לקבל שום דבר", היא מזהירה.

בשורה התחתונה, נובמבר הוא חודש של קניות, אבל גם של אשליות. ההנחות האמיתיות קיימות, אבל צריך לחפש אותן היטב ולא להתפתות להכניס מוצרים לסל לפני שעשינו בדיקה מעמיקה ורחבה.