ההחלטה של שר האוצר - והנימוקים: בשל הכסף הרב שהצטבר בקופת המדינה, שר האוצר אביגדור ליברמן לא יכול היה להצדיק איך אפשר לגבות מס כל כך גבוה על מחירי דלק כל כך גבוהים. בשל כך הוא הודיע אמש (שלישי) על הורדת מס הבלו לתקופה קצרה.

לפי ההערכות באוצר, עלות המהלך שעליו הודיע ליברמן היא בין 700 ל-800 מיליון שקלים לתקופה של שלושה חודשים. והנתונים מגבים את המהלך: קיים עודף רב של כסף בקופה הציבורית, וזה משפט שלא בכל יום יוצא לפרשנים כלכליים להגיד. היעד של המדינה ל-2022 היה 4% גירעון, בשבוע הבא יתפרסמו הנתונים שיראו כי הגירעון עומד בשלב הזה על 1.5% בלבד. מדובר בפער של עשרות מיליארדי שקלים לטובת המדינה.

נתוני המאקרו טובים מאוד: האבטלה בשפל, הצמיחה גבוהה, הגירעון מאוד נמוך אבל הממשלה מתקשה להתמודד עם יוקר המחייה. רק לפני חודשיים הבטיחו בממשלה תוספת למס הכנסה ומענק לעצמאיים ומשתכרי שכר נמוך, אך הממשלה לא הצליחה לחוקק את זה. את הורדת המס על הדלק אפשר להעביר בוועדת כספים בלבד, ולפיכך המהלך אמור להיות קל ומיידי – מול שאר הצעדים שעדיין תקועים.

ההודעה המפתיעה של ליברמן

מחירי הדלק המאמירים, ובעיקר הביקורת הציבורית, על הנתח של המדינה מתוכם הובילו היום לדברים של שר האוצר: "אם באמת יש אפשרות להיטיב ואפשר להחזיר כסף לציבור, אז צריך לעשות את זה. כרגע בהערכה אנחנו בהחלט יכולים להחזיר כחצי שקל מהבלו". 

ליברמן מבטיח להוריד חצי שקל מהמיסוי שהמדינה לוקחת, כך שרכיב המיסוי של המדינה יצטמצם ל-50% והמחיר הסופי לצרכן בתעריף הנוכחי ירד ל-6.94 שקלים. זהו עדיין סכום גבוה מהמחיר ששילמנו בפברואר, לפני הזינוק במחירי הנפט בעולם.

ליברמן רוצה שההוזלה תבוצע מיידית ותהיה בתוקף לשלושה חודשים: עדיין דרוש אישור של ועדת הכספים של הכנסת, שתצטרך להתכנס במהלך הפגרה. הפעם האחרונה שהממשלה הורידה את המיסוי על הדלק הייתה בשנת 2012. 

ההודעה של ליברמן פורסמה בניגוד לעמדת הדרג המקצועי: רק אתמול אמר מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב כי "לא כל דבר שעשו בממשלות הקודמות חייבים לחזור, למרות שהיו פה ושם דברים טובים. הבלו -ההכנסה ממנו על הדלק בלבד היא כ-10 מיליארד והוויתור על הכנסה הוא לא דבר פשוט". ליברמן עצמו לפני חודש וחצי לא תמך ביוזמה שהוא עכשיו מוביל. מאז השתנו הנסיבות מבחינת שר האוצר, אבל הדרג המקצועי עדיין מתנגד.