אנחנו מכירים את השיטות האלה לא מהיום: זוכרים שרמי לוי חילק 900 שקלים לכבוד יום הולדתו? הגרלות על מכשירי אייפון של רשת שופרסל? הנה עוד כמה ניסיונות עוקץ שרצים ברשת ממש עכשיו:

"שופרסל" מגשימה לעשרות אנשים חלום ומוכרת מכשיר נינג'ה פודי בעשרה שקלים וחמישים אגורות, ולראייה: אפילו יש תמונה של המכשיר מצולם עם שלט של שופרסל - הכי אמין בעולם. המודעה הזו למעשה מזמינה אתכם ללחוץ על קישור לקבל את ההטבה, והוא מוביל אתכם לאתר שופרסל, או לפחות אתר שמעוצב בדיוק כמוהו. האתר מבשר ששופרסל החליטו לחלק ללקוחותיהם, כחלק מהרצון לשמר אותם, 100 מכשירי נינג'ה במחיר של 10.5 שקלים במקום ב-880 שקלים. כבר כאן אפשר לראות את נורת האזהרה הראשונה: הפונטים לא מסודרים לימין אלא לשמאל, והניסוח של הפנייה מאוד מבולבל ולא ברור.

אם בכל זאת פספסתם את תמרור האזהרה הזה מהלהיטות לזכות, תעברו בשלב הבא ל"שאלון שביעות רצון" מהחברה, כדי לבסס את האמינות שאכן מדובר במהלך לשימור ושיפור השירות והקשר עם הלקוחות. כדי שלא תשימו לב לניסוחים או לעובדה ששוב הכתב לא מסודר כמו שצריך, קופצת לכם הודעת פוש בראש המסך המודיעה שלקוחה בשם מירי שמילוביץ כבר זכתה במכשיר לפני 15 שניות, תזכורת לעובדה שיש  שיש רק 100 מכשירים וזמן מוגבל.

משם אתם מועברים להגרלה שבסופה אתם עתידים "לזכות" בזכות לרכוש את המכשיר במחיר ההנחה. כעת תתבקשו למסור פרטים כמו שם, כתובת, טלפון ומקום מגורכם, ומשם הגעתם לעמוד האחרון שם תתבקשו להזין פרטי כרטיס אשראי. בעוקצים מתוחכמים, אגב, כדי לאפשר לנוכלים גישה מלאה אל כרטיס האשראי, ישלח למכשירכם קוד, אותו תתבקשו להזין, וכך יזכו הנוכלים לרכוש באופן מידי מחשבון הבנק שלכם כל מה שירצו.

זהו כאמור אינו העוקץ היחיד שמתרחש בימים אלו. עוקץ דומה, הפעם של חברת SHIEN מחפשת ישראלים ש"יתנסו" במוצרים, ומציעה שובר על סכום שלך 1,500 שקלים תמורת 9 שקלים בלבד.

גם כאן, מי שילחץ על הפרסומת שקופצת ברשתות החברתיות, תופנו לאתר עם לוגו SHIEN אבל שימו לב שהאתר כלל לא נקרא כך אלא יש לו שם אחר לגמרי. גם כאן הנוסח בעברית יהיה מעוות: "אם אתה רוצה את כרטיס ההנחה שלך, תצטרך לקחת סקר כדי לאשר שאתה אדם אמיתי". הכי גוגל טרנסלייט שיכול להיות. לאחר שעניתם על השאלון ואימתם שאתם אכן אנשים אמיתיים בדרך ליפול בפח, תופנו לעמוד ההגרלה שם תזכו בכרטיס בניסיון השני.

משם הדרך לבקשת פרטיכם האישיים ופרטי כרטיס האשראי שלכם סלולה. בפייסבוק, כדי לעודד את המשתמשים, יש אפילו תגובות של בוטים שמצלמים פרטי לבוש ומהללים בעברית קלוקלת את ההגרלה ש"סידרה" להם מלתחת חורף לשנה. הכל כדי שתאמינו שמדובר בהגרלה לגיטימית ולא בניסיון עוקץ.

לא מקרה העוקץ הראשון

בחודשים האחרונים יש עלייה במקרי העוקץ מסוג זה. על מנת להיזהר, צריך לזכור כמה דברים חשובים:

  1. אין מתנות חינם. אם זה יותר מידי טוב מכדי להיות אמיתי- זה לא אמיתי.
  2. לעולם אל תעבירו את פרטי כרטיס האשראי שלכם לגורם שאתם לא מכירים.
  3. אל תזינו קוד שהגיע אליכם ותעבירו אותו הלאה, לעולם, במיוחד אם הוא הגיע ממספר לא מזוהה.
  4. אל תיכנסו ללינקים שאתם לא מכירים. אם כבר נכנסתם, ודאו בשורת ה-URL שאתם אכן באתר הנכון. לעיתים ההבדלים עשויים להיות מינוריים ומבלבלים כמו סיכול אותיות, סיומת שונה או משהו אחר שמכוון כדי להטעות.
  5. סימני אזהרה נפוצים כי מדובר בעוקץ מהסוג הזה כוללים הודעות בעברית קלוקלת, ולחץ מהצד השני לבצע את העסקה בדחיפות.

מה עושים אם גנבו לכם את פרטי האשראי? 

  1. מיד עם היוודע הגניבה צרו קשר עם חברת כרטיסי האשראי ובקשו לדווח על גניבה וחסימת הכרטיס. תהליך ביטול כרטיס האשראי הוא היום פשוט ומהיר וניתן לבצע אותו במספר דרכים: באמצעות מוקד השירות הטלפוני, אתר האינטרנט או באמצעות האפליקציה של הבנק או חברת האשראי.
  2. חוק כרטיסי חיוב קובע את הדברים הבאים: מרגע שמסר הלקוח הודעה לחברת האשראי על גניבת / אובדן כרטיס האשראי – הוא לא יהיה אחראי בשום מקרה לשימוש לרעה שנעשה בכרטיס. חברת כרטיסי האשראי מחויבת על פי חוק, לזכות את החשבון שלכם בתוך 10 ימי עסקים מיום שהודעתם על אובדן הכרטיס או גניבתו, בנסיבות בהן נעשה שימוש לרעה בכרטיס.
  3. יש לקחת בחשבון שאם עברו כמה ימים עד שגיליתם את דבר הגניבה, ועד הביטול, תוכל חברת האשראי לחייב אותו בסכום הנמוך מבין שני הסכומים הבאים: א. סכום העסקאות או הפעולות שבוצעו בפועל. ב. סכום קבוע של 75 שקלים בתוספת 30 שקלים לכל יום מהמועד שבו נודע לכם על גניבת/אובדן הכרטיס ועד למועד מסירת ההודעה. בנוסף אם מסרתם את ההודעה בתוך 30 ימים מיום שנעשה לראשונה שימוש לרעה בכרטיס, לא תהיו אחראים לסכום העולה על 450 שקלים.
  4. אם אתם לא בטוחים שהאשראי נגנב, או פשוט שכחתם אותו- עדיף להקפיאו בכל מקרה. נציג חברת האשראי יבדוק האם אנחנו רוצים לבטל את כרטיס האשראי לגמרי – כלומר, בכל מקרה נצטרך להנפיק כרטיס חדש; או להקפיא את השימוש בכרטיס בלבד – כך שאם הכרטיס נשכח, תוכלו להחזירו לפעילות בפשטות. החזרת כרטיס מוקפא לשימוש מתאפשרת בתוך 72 שעות מרגע הדיווח.
  5. אם הכרטיס לא נגנב פיזית, אלא פרטיו נגנבו אונלייין, החוק בישראל מגן על בעלי הכרטיסים מפני נזק כספי כבד במקרה של אובדן, גניבה או גניבת פרטי האשראי. באופן כללי, כל "עסקה במסמך חסר", כלומר חיוב כרטיס האשראי אונליין או בטלפון, יכולה להיות מבוטלת. יש להודיע לחברת האשראי 30 ימים מההודעה על החיוב, והיא מחויבת להחזיר לכם את סכום החיוב.
  6. במידה ובטלתם את הכרטיס עקב אובדן או גניבה – אין צורך לדאוג לגבי תשלומים למינויים דיגיטליים (טלוויזיה, אינטרנט וסלולר) או הוראות קבע (שכר דירה, חוגים ועוד): מרגע דיווח על הגניבה, האובדן או גניבת פרטי האשראי, חברת האשראי מנפיקה כרטיס חדש במקומו.
  7. ברוב המקרים, מנפיק הכרטיס – בין אם מדובר בכרטיס אשראי רגיל או כרטיס אשראי חוץ בנקאי – ינתב את בקשות הסליקה לכרטיס החדש. עם זאת, ישנם סוגי סליקה שנעשים באופן ישיר אל מול מספר כרטיס, ואלה ייתקלו בכרטיס שבוטל. לכן חשבו לבדוק האם יש צורך להודיע לבתי עסק או יחידים על שינוי הכרטיס.