אחד התחביבים הגדולים של מרבית הישראלים הוא קניות, כולל השוואה בלתי נמנעת – איפה זול יותר, בארץ או בחו"ל. ומה לגבי הרשתות הישראליות שפועלות בחוץ לארץ ומוכרות שם את אותם המוצרים? לפניכם התוצאות.

הרשתות הישראליות פוקס ואופטיקנה פתחו בשנים האחרונות סניפים גם בקפריסין השכנה. גם לסופר פארם הישראלית יש סניפים ברחבי פולין. אלה הפערים בין המחירים של אותם המוצרים בישראל ובאותן המדינות.

פוקס קידס

בגד גוף לתינוקות של רשת פוקס קידס בסניף בלרנקה עולה 43 שקל (11 יורו) - ואילו בארץ אותו הפריט עולה 49.90 שקל. טישרט לבנים עולה בקפריסין 13 יורו (49 שקל) – ואילו בישראל 49 שקל.

טישרט לבנות בפוקס קידס עולות בסניף בלרנקה כ-30 שקל (7.5 יורו), אך בסניף בישראל המחיר כפול – 60 שקל. חלק מהמוצרים נמכרים במחיר דומה, אך חלקם נמכרים בפער של 20% בין קפריסין לישראל.

סופר פארם

הרשת הישראלית פתחה יותר מ-50 סניפים בקניונים המובילים ברחבי פולין. הלוגו והעיצוב של החנות זהים בדיוק לאלה שבישראל. וגם בסניף בפולין ניתן למצוא לא מעט מוצרים של לייף, המותג הפרטי של הרשת.

סופר פארם בפולין מוכר את משחת השיניים של פרודונטקס ב-12 שקל, בארץ אותה המשחה עולה 35 שקל (במסגרת מבצע היא עולה 23 שקל). קרם הגנה של NIVEA נמכר בסופר פארם בפולין 35 שקל, ובסניף בישראל 60 שקל, כמעט פי שניים. דאורדורנט רול של NIVEA עולה בפולין 10 שקלים – ובישראל הוא עולה פי שניים - 20 שקל.

חיתולי שחייה לטבילה בים של לייף עולה בפולין 16 שקלים (19 זלוטי), אך בישראל 22 שקלים. פדים קוסמטיים של לייף יעלו בפולין 5 שקלים, ובישראל אותו המוצר יעלה פי שניים - 10 שקלים. גם תחתונים לבריחת שתן של לייף שעולים בישראל 35 שקלים, יעלו בוורשה כמעט חצי – 18 שקלים (21 זלוטי).

המוצרים בישראל יקרים עד 50% יותר בהשוואה לאלו הנמכרים בסניפי הרשת בפולין. "מוצרים פרטיים כמו לייף לדוגמה נמכרים זול יותר, משום שבעצם הם מגלים לנו את האמת – העלויות לייצר אותן הן נמוכות בהרבה", מסביר דרור שטרום, מנהל המכון הישראלי לתכנון כלכלי, "נכון שלפעמים במותג יש עוד עלויות שמושקעות בפרסום והרחבה וכו', אבל זה לא מגיע להפרשים שאנחנו חווים בין ישראל לחו"ל".

אופטיקנה

החלטנו לבדוק גם ברשת אופטיקנה, רשת ישראלית ותיקה שהוקמה כבר לפני יותר מ-30 שנה, מה המחירים בסניף הקפריסאי. משקפי שמש של עומר אדם, המותג קטליה, עולות שם 274 שקלים (69 יורו) - בישראל הן כבר עולות 300 שקלים.

משקפי שמש של Rayban ממסגרת ברזל יעלו בסניף אופטיקנה שבקפריסין 557 שקלים – ובישראל 500 שקלים. אך יש גם דגמים שזולים יותר בישראל - משקפי שמש של אותו המותג במסגרת פלסטיק יעלו בקפריסין 545 שקלים, ובארץ 300 שקלים בלבד.

מוטי אלבז, מנכ"ל בית הייעוץ SuccessCodes מסביר: "יש לנו פה פער מאוד גדול בנושא של ריכוזיות לעומת מדינות אחרות, ופעם שנייה זה גם רגולציה שלא מספיק חזקה, לא מספיק נשכנית כמו שיש במדינות אחרות. ואז השילוב של שניהם הוא מתכון לעליות מחירים מתמשכות שכנראה לא יפסיקו".


תגובת רשת אופטיקנה: "הבדלי המחירים נובעים ממספר משתנים – ובהם שער החליפין, חברות או אי-חברות באיחוד האירופי, שינוע סחורות ועוד". 

תגובת רשת סופר פארם: "מוצרי לייף מיוצרים באירופה ובעת היבוא לישראל מתווספות עלויות הובלה ורישום. מחירי יתר המוצרים מבוססים על מחירי היבואנים בישראל, אשר גבוהים מהמחירים שגובים אותם ספקים בפולין. זאת בנוסף לפער בעלויות כוח האדם והשכירות".

תגובת רשת פוקס: "בשל כניסה מוקדמת של קפריסין לסוף עונה, חלק מהפריטים בשלב זה של העונה נמכרים במחיר שונה מזה שבישראל".