התקרית המבהילה ברכב של טסלה: אחרי שבחודש מאי האחרון מסמכים פנימיים של חברת טסלה העולמית הגיעו לעיתון הגרמני Handelsblatt, וחשפו אלפי תלונות של לקוחות על מערכת הנהיגה האוטומטית שלה – תאונה מסוכנת עם רכב של טסלה אירעה גם בישראל. הנהג מספר שאיבד יכולת לשלוט על הרכב באופן מוחלט, מבלי שהשתמש במערכת נהיגה אוטונומית.

"אני מעלה את האפשרות שהייתה תקלה טכנית ושהטסלה השתגעה, עשתה תיקון יתר והשתלטה על הרכב באמצע הכביש המהיר", אומר נ', רופא בן 55, נשוי ואב לשניים, שנהג ברכב בזמן התאונה. במהלך תקרית מסוכנת שאירעה בחודש שעבר בכביש 65 לכיוון צפון, ובה נדמה שנ' ניצל בדרך נס – הרכב שבו אהב כל כך לנהוג הפך בן רגע ל"טוטאל לוס". "התאונה קרתה כ-2 ק"מ צפונית לצומת גולני, בזמן נסיעה בנתיב השמאלי ובמהירות של בערך 100 קמ"ש בגשם. מבחינתי, התאונה קרתה ללא כל אירוע חריג שקדם לה, בנהיגה רגילה וללא שימוש בנהיגה אוטונומית מכל סוג".

כתבות נוספות בכסף >>

במהלך אותה נסיעה שגרתית לצפון, נ' מספר כי הרכב לפתע סטה בחדות מהנתיב השמאלי, החליק באלכסון ימינה וקדימה – התנגש בעמוד תאורה, המשיך לבוץ בצידי הכביש, ושם נעצר. "לתחושתי, זה היה ללא כל שליטה שלי. התחושה הייתה שההגה והבלמים 'נעולים', לא מגיבים. למיטב שיפוטי, מכיוון שאני לא זוכר אירוע מקדים או בעיה כלשהי אי פעם עם הרכב – נותר לי להסיק שזו תקלה טכנית". לנ' חשוב להדגיש שהוא לא איש מקצוע, ולכן אינו יכול להביע דעה מקצועית בתחום הרכב – אך הוא כן יכול לתאר את תחושת אובדן השליטה הפתאומי שהוא חש ברכב: "מתוך נסיעה ישרה ורגועה, ברגע אחד הרכב סטה ימינה. הייתי נתון לחסדי הגורל".

התאונה עם הטסלה בכביש 65 (צילום: פרטי)
התאונה עם הטסלה בכביש 65 | צילום: פרטי

הרכב שבו אירעה התאונה החריגה הוא טסלה מודל 3 dual motor כבן שנתיים, שלדברי נ' היה במוסך המרכזי של טסלה רק מספר ימים קודם לכן, לצורך החלפה שגרתית של מסנני אויר. "בסוף ה'טיפול' נאמר לי שניפחו את הצמיגים ללחץ תקין. כלומר, אם הצמיגים היו בלויים, יש להניח שהיו אומרים לי. בנוסף, לפני כחודש הייתי בחנות צמיגים כדי לבדוק אם כדאי להחליף בין הקדמיים לאחוריים, וגם שם נאמר לי לחזור עוד שנה להחליף את 4 הצמיגים", הוא מספר.

התאונה עם הטסלה בכביש 65 (צילום: פרטי)
התאונה עם הטסלה בכביש 65 | צילום: פרטי

לאחר התאונה, הרכב לדברי נ' נותר במצב "טוטאל לוס", והוא בעצמו יצא ללא שום פגיעה. "לשיפוטי, יש לכך מספר סיבות. ראשית, עמוד התאורה בצד הכביש מתוכנן להתנתק מהמקום בזמן פגיעה – אז במקום להרוג אותי, הוא הציל אותי על ידי ספיגת המכה. אני חייב את חיי למי שהמציא את זה. שנית, לצד הכביש לא הייתה גדר, לא היה תהום, ולא היו רכבים או אנשים – היה בוץ אחרי שבוע שלם של גשם, ולכן הוא היה מאוד עמוק, רך ורטוב. זאת הסיבה שכ-15 מטר אחרי הפגיעה בעמוד, הרכב עצר בבוץ ולא התהפך. הפגיעה בעמוד הייתה בחלק האחורי של הרכב, כריות האוויר לא התנפחו. כמובן שמבנה הרכב וחגורת הבטיחות גם תרמו לזה שלא נפגעתי כלל".

התאונה עם הטסלה בכביש 65 (צילום: פרטי)
התאונה עם הטסלה בכביש 65 | צילום: פרטי

אלפי תלונות על מערכת הנהיגה האוטומטית

לפי הפרסום שנחשף במאי האחרון ב-Handelsblatt, ליצרנית הרכב החשמלי הוגשו כבר אלפי תלונות בין השנים 2015 ל-2022. מבין התלונות, 1,500 נוגעות ל"בלימה לא מכוונת", ו-2,400 מדברות על בעיות האצה במערכת הנהיגה האוטומטית autopilot. חלק מהתיאורים שפורסמו בעיתון הגרמני, עוסקים בנהגים שלא הצליחו להחזיר לעצמם שליטה על הרכב, וגמרו בתעלה או התנגשו ברכב אחר. חלקם דיברו אף על "חוויה של כמעט מוות".

"הסיבה שהחלטתי לקנות טסלה בזמנו היא פשוטה מאד – זה הרכב הנמכר ביותר בעולם", אומר נ', עדיין מבוהל מהמקרה. "הרכב מציע את התמורה הטובה ביותר לכסף, נוחות נסיעה, ממשק משתמש הכי טוב שיש, איכות מוזיקה פנטסטית – הייתי מאוהב בטסלה שלי ברמה יומיומית". אלא שמאז התאונה, נ' הופתע לגלות שהוא צריך פתאום "לרדוף" אחרי טסלה, כשאף אחד בחברה לא יוצר איתו קשר כדי להסביר לו מה אירע שם. "מה שמדהים אותי זה הטבעיות שבה האירוע הזה התקבל על ידי כולם, כמו לקנות גרעינים בסופר".

התאונה עם הטסלה בכביש 65 (צילום: פרטי)
התאונה עם הטסלה בכביש 65 | צילום: פרטי

"חברת הביטוח התנהלה מולי בווטסאפים ובמיילים, ואחרי מספר שבועות העבירה לי את מלוא שווי הרכב, סכום מכובד. אבל לא מעניין אותם אם הייתה בעיה טכנית עם הרכב? השוטרים הבהירו לי שאם אין נפגעים, המשטרה לא חוקרת. לא מעניין אף אחד אם יש בעיה מערכתית בטסלה? 100 מטר לפני מקום האירוע יש תחנת אוטובוס, בצד ימין של הכביש. זה יכול היה להיגמר רע מאוד. זה שאין נפגעים זה בגלל צרוף מקרים, לא כי התאונה היא מינורית. אבל כאמור מטסלה שמעתי כמעט כלום".

בעקבות פנייה של נ' לחברת טסלה העולמית דרך האתר, הוא קיבל קובץ אקסל שאמור להכיל את הנתונים הטכניים שמפרטים מה קרה ברכב בזמן התאונה. אלא שכלקוח פרטי, נ' מסביר שהוא לא הצליח לדלות משם הרבה מידע. "ככל שאני מבין, האקסל הזה ריק מנתונים". לבסוף, נ' מסביר שהוא נותר אחרי המקרה מבוהל ועם לא מעט סימני שאלה – אך נדמה שרק אותו המקרה מטריד. "מוזר שההתייחסות של המדינה לתאונה היא כמו לחתיכת נייר שעפה ברוח. אף אחד לא חוקר – יכול להיות שהייתי שיכור או שהייתה תקלה טכנית שמאיימת על הרבה אנשים כרגע, וזה לא מעניין אף אחד".

פנינו לחברת טסלה העולמית, שהעדיפו לא להגיב לידיעה.