תלונות רבות הגיעו למוקד של המועצה לצרכנות על חברת המטבחים "מטבחי שגב", או בשמה השני "עץ ודעה בע"מ" - וביניהם אנשים שכבר מעל לחצי שנה מחכים למטבח שלהם שלא מגיע. הצ'קים, על סך עשרות אלפי שקלים עבור כל מטבח, כבר נפרעו - ובעל החברה נעלם, לטענתם. "אני חודשיים גרה בדירה בלי מטבח", שיתפו לקוחות בשיחה עם N12. "את כל החסכונות שלנו הפסדנו".

שרה הזמינה את מטבח חלומותיה בחודש מרץ האחרון מחברת המטבחים "מטבחי שגב - עץ ודעה בע"מ", בעלות של 45 אלף שקל. היא קיבלה מהחברה מפרט טכני שלם של המטבח, שילמה את הסכום בתשלומים ונאמר לה כי בתחילת חודש יולי היא תקבל אותו. "כל יום אני עוברת בחנות ושואלת מתי יגיע המטבח ובכל יום הם מספרים לי סיפורים אחרים", תיארה שרה בשיחה עם N12. "בהתחלה אמרו לי שנשבר למנהל הנגרייה היד, אחר כך אשתו של בעל החברה בבית חולים - ואז נאמר לי שבאמצע אוגוסט יגיעו להתקין".

ואולם, יומיים לפני מועד ההתקנה התקשרה שרה לחנות כדי לוודא שהם אכן מגיעים להתקין את המטבח. אז התברר לה המצב האמיתי. "הם הודיעו לי שהם סגרו ופשטו רגל והתפלאו שלא ידעתי", הוסיפה שרה. "ניסיתי לצלצל לבעל העסק אך לא היה מענה, אין מטבח - ואין כסף".

היא הבינה שככל הנראה היא הפסידה את כל הכסף שחסכה למטבח. בשבוע שעבר, כשעברה שוב ליד החנות בראשון לציון בפעם האחרונה, גילתה כי היא סגורה. על דלת החנות הודבק מספר טלפון של לקוח נוסף שנפגע מהחברה שקרא לכל הלקוחות המאוכזבים לפנות אליו. בקבוצת הוואטסאפ שפתח יש יותר מ-15 משפחות שנפגעו ודורשות את הכסף שלהם בחזרה מהחברה.

"לא קיבלנו קבלה, זייפו את החתימה שלנו"

מקרה דומה קרה ליצחק ואשתו שהזמינו מהחברה שינוי חיצוני למטבח שלהם בבית, הכולל דלתות, ארונות ועוד. הם שילמו לבעל העסק שני צ'קים על סך 27 אלף שקלים. "זה היה סכום גדול לעבודה שדרשנו ממנו, אך רצינו שיסיים את העבודה עד תחילת יולי", ציין יצחק בשיחה עם N12. "לא קיבלנו חשבונית ולא קבלה, ביקשנו כמה פעמים ובכל פעם הוא לא שלח. לבסוף הוא שלח לנו בפלאפון העתק של הזמנה שלא ראינו מעולם ולא חתמנו עליה. הוא זייף את החתימה ואת התאריך על הצ'ק הדחוי כדי למשוך את הכסף לפני תאריך הפירעון, לא קיבלנו את העבודה והפסדנו את כל הכסף".

גם משפחת רוטשטיין הזמינו מ"מטבחי שגב" מטבח ושיש. לבעל העסק הם שילמו את מלוא הסכום בגובה 35 אלף שקל, מתוכם 3,500 שקל על הובלה והתקנה. "היה לנו איחור של שנה במסירת הדירה ולמרות זאת  שילמנו להם את הכול מראש. קיבלנו את המטבח ולקחנו אותו לאחסון", סיפרו בני המשפחה ל-N12. "כשנכנסו לדירה החדשה גילינו שהמטבח לא במידות שהזמנו ולא כמו שרצינו. פנינו לבעל העסק בבקשה להתקין את המטבח והשיש ולעשות את השינויים שצריך, אך הטלפון שלו לא זמין והוא ברח".

אחת העובדות של החברה סיפרה בשיחה עם N12: "בעל העסק פשוט יום בהיר וצח סגר את העסק ואת הטלפון ופשוט נעלם. לא קיבלתי משכורת חודשים בטענה שברגע שיהיו לו הוא ישלם ושאני עובדת שם הרבה זמן ואני יודעת שלא משנה מה הוא ישלם, מיותר לציין שלא קיבלתי את הכסף והוא חייב לכולם כסף. עד היום הוא לא התקשר אליי אפילו להגיד לי אני מצטער או את מפוטרת ונלחמתי כדי לקבל דמי אבטלה כי אין לי מכתב. אף אחד מאיתנו לא באמת ידע על המצב הזה".

"המטבח הגיע עם ליקויים ובמידות לא נכונות"

גם המטבח של משפחת גילור עלה 35 אלף שקל. הם קיבלו חשבונית וקבלה על הסכום, אך את המטבח הם לא קיבלו. מועד ההתקנה היה אמור להתבצע בחודש אוגוסט. כך קרה גם למשפחת לוי, שהזמינה בחודש מרץ מטבח מהחברה בסכום של 33 אלף שקל. "המטבח הגיע חלקית, לא במידות הנכונות, עם ליקויי צבע, חסרות דלתות ארון, פלטות, מדפים ומגירות. לאחר מלחמות וטלפונים לבעלי העסק הם כל פעם המציאו תירוץ אחר ועכשיו הם גם לא עונים ונעלמו", סיפרו בני המשפחה.  

בניסיון אחרון לנסות לקבל את כספה בחזרה, פנתה שרה למועצה לצרכנות והם שלחו מכתב לבעלי העסק, אך טרם קיבלו התייחסות. 

מהמועצה לצרכנות נמסר בתגובה: "במועצה התקבלו תלונות נגד 'מטבחי שגב'. בבחינת התלונות עלה חשד לביצוע עוולות צרכניות נגד צרכנים הכוללות הטעיה במועד האספקה וכן בזהות החברה. נבהיר כי ככל שהעוסק משווק לצרכנים רהיטים וגובה את מלוא התמורה בטרם מועד ההספקה - בידיעה כי קיים חשש כי לא יוכל לספק את המוצר, מתגבר החשש להטעיה חמורה. חוק הגנת הצרכן מאפשר להטיל אחריות אישית על בעלי החברה ככל שלא פעלו למנוע את ביצוע העוולות הצרכניות. לאור העובדה כי מדובר בתביעות נזיקין שהנזק הכספי בהן עולה בדרך כלל על הסכום המקסימלי שניתן לתבוע בהליך תביעות קטנות, המועצה תמסור לצרכנים חוות דעת מפורטת אשר ניתן לצרף לתביעות שיוגשו".

גם לאחר פניית N12 לחברת "מטבחי שגב" - לא ניתן היה לקבל את תגובתם.