N12
פרסומת

"אני דוגמה לכך שיש טיסות": שרת התחבורה מירי רגב טוענת לשמיים פתוחים - מה האמת?

ישראלים שרוצים לטוס להתאוורר הקיץ בחו"ל נתקלים בשמיים סגורים - אך שרת התחבורה מתכחשת • בסרטון שהעלתה לרשתות החברתיות היא מתגאה במספרים גבוהים של נוסעים בנתב"ג ושואלת "אז יש טיסות או אין טיסות"? • הנסיעות התכופות והשנויות במחלוקת של השרה גויסו להוכחת טענותיה • N12 עושה סדר

דין פישר
ליאור באקאלו
פורסם: | עודכן:
מירי רגב "יש טיסות או אין טיסות"
מירי רגב, מתוך הסרטון | צילום: צילום מסך מתוך פייסבוק
הקישור הועתק

מאות אלפי ישראלים שהזמינו כרטיסי טיסה לחודשי הקיץ קיבלו הודעות ביטול וחברות תעופה זרות שבות ודוחות את חזרתן לנתב"ג. אבל סרטון שהעלתה אמש (רביעי) שרת התחבורה מירי רגב לחשבון הפייסבוק מגמד את הבעיה. בסרטון מתגאה רגב במספרי העוברים בנתב"ג של היומיים האחרונים ומסיימת "אני דוגמה טובה לכך שיש טיסות", תוך שהיא מתייחסת לטענות על הטיסות התכופות שלה לחו"ל. אז כפי ששואלת השרה, יש טיסות או אין טיסות? N12 בדק

המספרים שבהם מתגאה רגב של 70-60 אלף הם אכן מספרים יפים וגבוהים ביחס לנתוני השנה שעברה, אז עברו בישראל כ-50-45 אלף טסים בטיסות בין-לאומיות. אלא שההשוואה הזו בעייתית. חברות תעופה זרות רבות שביטלו את פעילותן לאחר מתקפת הטילים האיראנית בחודש אפריל אשתקד טרם חידשו אז את פעילותן. בהשוואה לממוצעים של לפני המלחמה שעמדו על 100-80 אלף נוסעים ביום עדיין מדובר בירידה.

רשות שדות התעופה טרם פירסמה את מספרי העוברים בנתב"ג עבור חודש מאי שיציגו את ההשפעה האמיתית של פגיעת הטיל החות'י בתחילת החודש על תנועת הנוסעים. מבט על נתוני החודשים ינואר-אפריל מראה כי מראשית 2025 חלה התאוששות יפה - שבסביבת רשות שדות התעופה הודו כי נגדעה בעקבות ביטולי החברות הזרות בתחילת מאי.

פרסומת

בתחילת השנה חשפנו ב"המהדורה המרכזית" את עלות הטיסות של השרה מאז השבעת הממשלה, שהסתכמה אז ב-3 מיליון שקלים. עם היעדים שאליהן טסה השרה: מרוקו, גאורגיה, אזרבייז'ן, מקסיקו, הודו, סרי לנקה, צרפת, תאילנד והונגריה. מאז היא הספיקה לטוס עוד כמה פעמים.

רגב עצמה טסה עם אל על, ואף שחברת התעופה הישראלית עיגנה מחירים למספר יעדים מצומצם, המחירים לשאר היעדים עדיין נגזרים מהיצע וביקוש ומזנקים בהתאם בה ובחברות האחרות שממשיכות לטוס. אכן, יש טיסות, וכ-30 חברות תעופה פועלות כיום בנתב"ג - אך השאלה היא גם אילו טיסות.

אומנם חברות התעופה האמריקניות דלתא ויונייטד איירליינס חידשו בשבוע שעבר את פעילותן, אייר פראנס חזרה במתכונת חלקית וגם וויז (Wizz) ההונגרית כבר חזרה לטוס לחלק מהיעדים – אך למעט חברות אלו, רוב החברות שחידשו הן חברות קטנות שמפעילות טיסות שֶׂכֶר (צ'רטרים).

פרסומת

רבות מחברות התעופה הגדולות עדיין לא חזרו לנתב"ג. קבוצת לופטהנזה על חמש חברות התעופה שלה ו-ITA האיטלקית דוחות שוב ושוב את חזרתן ובשלב זה לא צפויות לחדש את פעילותן בארץ עד ל-22 ביוני. בריטיש איירוווייז דחתה את שובה לישראל לאוגוסט ואליה הצטרפה לאחרונה גם ענקית הלואו-קוסט האירית ריינאייר - מה שהביא לבדו לביטול של מאות אלפי כרטיסי טיסה. במקביל גם ענקית הלואו-קוסט איזיג'ט, שהייתה אמורה לחזור סוף-סוף בתחילת יוני דחתה את שובה לנתב"ג, בשלב זה לחודש יולי.

גורמים בענף מבקרים גם את היקף פעילותה של השרה למען חזרת חברות התעופה הזרות לישראל וטוענים שהיא לא פועלת מספיק בנושא. הניסיונות המעטים שכן נעשו לא נשאו פרי: אף שרגב פנתה ישירות לשר התעופה האזרחית של הודו, אייר אינדיה - חברת התעופה היחידה מבצעת טיסות ישירות בין ישראל ליעדים בהודו - דחתה שוב ושוב את שובה לנתב"ג ולא צפויה לחזור ארצה לפני 19 ביוני.

אז יש טיסות או אין טיסות? מי שרוצה לטוס הקיץ לח"ל ולהתאוורר קצת בלי לשבור קופת חיסכון כבר יודע את התשובה.