העמלות הנוספות שגובות חברות לואו קוסט זולות על כבודת יד זוכות לרוב לביקורת כמוגזמות ומיותרות. אך כעת המנכ"ל של ריינאייר חושף את גרסתו לעובדות הנוגעות לסיבה האמיתית מאחורי העלויות הללו.

נכון לעכשיו, נוסעי ריינאייר יכולים לקחת איתם לטיסה תיק אחד קטן בגודל של לא יותר מ-40×20×25 ס"מ ללא תוספת תשלום. כדי להיות זכאים לתיק שני, עליהם לשלם עבור הזמנת "פריוריטי" או לבחור לבצע צ'ק-אין לתיק נפרד של 10 ק"ג. לכן ברור שמדובר במדיניות מסחרית גרידא המאפשרת לחברת הלואו-קוסט לייצר יותר כסף בטיסותיה. אבל המנכ"ל שלה, מייקל או'לירי, מתעקש להציג תיאוריה אחרת לגמרי לגבי העלויות הנוספות הללו.

"אנחנו לא גובים תשלום עבור מטען יד כי אנחנו רוצים את הכסף שלכם", אמר או'לירי בהצהרה שדווחה אתמול בעיתון מירור הבריטי. הוא המשיך ואמר כי למעשה החברה "גובה את התשלום כדי שתתטוסו עם פחות מטען". כלומר, התשלום הנוסף נועד כדי למנוע מלקוחות לעלות למטוס עם מזוודות כשאו'לירי טוען שהסיבה לכך כי שכבודת היד מהווה בעיה ביטחונית".

מייקל או'לירי מנכ"ל ריינאייר (צילום: Pier Marco Tacca, getty images)
מייקל א'ולירי מנכ"ל ריינאייר | צילום: Pier Marco Tacca, getty images

או'לירי טוען שהגבלת כבודה בתא הנוסעים באמצעות עמלות מרתיעה נוסעים מלהביא חפצים מגושמים, שעלולים להסתיר חומרי נפץ. תיקים קטנים בתא הנוסעים מאפשרים כביכול בדיקות ביטחוניות מהירות ויעילות יותר, ומצמצמות הזדמנויות להבריח פריטים מסוכנים שלא זוהו. 

כמו כן, כבודה קטנה יותר אמורה לסייע לכאורה לתהליך העלייה למטוס, יוצרת תורים קצרים יותר ומפחיתה עומס בשער. עובדה זו מפחיתה את הלחץ והתסכול בקרב הנוסעים, מה שהופך אותם פחות רגישים למניפולציות או ניסיונות כפייה מצד איומים פוטנציאליים.

או'לירי מתח בעבר ביקורת על כמה אמצעי אבטחה מחמירים יותר כמו חיפושי גוף נרחבים והגבלות נוזלים כפתרון לא יעיל שרק מטריד את הנוסעים. הוא דוגל בתעדוף זרימת נוסעים יעילה והתמקדות בזיהוי איומים אמיתיים באמצעות מודיעין ובדיקות ממוקדות.

ריינאייר איטליה (צילום: Matej Kastelic, shutterstock)
ימשיכו לגבות תשלום עבור כבודת היד. ריינאייר | צילום: Matej Kastelic, shutterstock

ההצהרה הזו של או'לירי באה בעקבות פסיקה השבוע של בית משפט בספרד לפיה ריינאייר יכולה להמשיך לגבות עמלות אלו, למרות שהן נחשבות "פוגעניות ומיותרות".

"לכל חברות התעופה חייבות להיות אותן מידות"

באותה הזדמנות קורא או'לרי לסטנדרטיזציה של כללים הנוגעים לגודל כבודת היד ברחבי אירופה. לדבריו, כמה חברות נוספות, בהן קבוצת אייר פראנס-KLM, איזי ג'ט ולופטהנזה, תומכות בדעה זו. "כל חברות התעופה האירופיות המאוגדות בתוך ה-A4E (איגוד של חברות התעופה הגדולות ביבשת) הצהירו כי הן ייפגשו כדי להחליט על גודל כבודת היד". מנקודת מבטו, "לכל חברות התעופה חייבות להיות אותן מידות של כבודת יד כי הנוסעים לא מבולבלים מהשינוי בין חברה לחברה". יתרה מכך, מנכ"ל השיב בשלילה לטענה כי ישנה כוונה להעלות את מחירי כרטיסי הטיסה בחברה שלו: "לא תהיה עלייה השנה", הוא אומר.

חשוב לציין שהמודל העסקי של ריינאייר נשען במידה רבה על שמירת עלויות נמוכות, ודמי כבודה הם מקור הכנסה משמעותי. או'לירי טען לא פעם שהורדת מגבלות התעריפים והגדלת כמות הכבודה של הנוסעים יגדילו את העלויות של חברת התעופה, ישפיעו על מחירי הכרטיסים ויהפכו את ריינאייר לפחות תחרותית.