מנהל נתב"ג תא"ל במיל' אודי בר עוז ערך שיחה עם למעלה מ-120 נציגים של חברות התעופה הבין-לאומיות, מתוך מטרה לקדם את חזרתן לטיסות לישראל. בסקירה הציג בר עוז נתונים ולפיהם נתב"ג פעל ופועל באופן רציף מתחילת הלחימה ולמרות מטחי הרקטות למרכז לא היו נפילות או פגיעות בנתב"ג. עוד הוצג לנציגי החברות, שמרביתם אינם יושבים באופן קבוע בישראל, כי נכון לעכשיו הפעילות במשק חזרה, כמעט, לשגרה ללא הגבלות מיוחדות במרבית האזורים.

נכון להיום הממוצע היומי של תנועת מטוסים לנתב"ג עומד על כ-200 המראות ונחיתות ובכלל זה טיסות בין-לאומיות, פנים ארציות, פרטיות ומטוסי מטען. מתחילת הלחימה שש חברות זרות המשיכו בפעילות רציפה ובטיסות קבועות לנתב"ג ובכללן אמירייטס, פליי דובאי, היינן ואזימוט.

בר עוז עדכן את המשתתפים בפגישה כי חברות תעופה נוספות בוחנות חזרה לטיסות לישראל, כאשר אתיופיאן כבר הודיעה על חזרתה בשבוע הבא. מנהל נתב"ג הודיע לנציגי החברות כי הנהלת נתב"ג תעשה ככל שביכולתה על מנת להיענות לבקשות עקב המצב של החברות הזרות שיהיו מעוניינות לחזור לטיסה סדירה לישראל. בר עוז סיכם את הפגישה בתקווה לראות את מטוסי כל החברות חזרה בנתב"ג במהרה.

הכוונה למרחב מוגן בנתב"ג במהלך מלחמת חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
מרחב מוגן בנתב"ג | צילום: רויטרס

הסוגיה המרכזית שמעכבת בשלב זה את חזרת חברות התעופה הזרות לפעילות בישראל היא עלויות הביטוח הגבוהות על רקע המצב המלחמתי. בשבועות האחרונים דווח במרקר כי רוב החברות הבינלאומיות לא מכוסות ביטוחית עבור הפעלת טיסות אל ומישראל במצב של החזרת מלחמה. חברות התעופה המקומיות מקבלות ערבות ביטוחית ממדינת ישראל בעת לחימה, וזה מה שמאפשר להן להמשיך לטוס גם עתה. לעומת זאת, החברות הזרות אינן זוכות לערבות כזו.

בתוך כך, היום, יום רביעי ה-29/11, יעברו בנמל התעופה בן גוריון כ-13,200 נוסעים ב- 85 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. סך הכל יצאו היום 6,100 נוסעים בטיסות בינלאומיות, ויכנסו לישראל 7,100 נוסעים. ברשות שדות התעופה ממליצים לנוסעים לעקוב אחר לוח הטיסות העדכני באתר האינטרנט של רשות שדות התעופה ואצל חברות התעופה.