במהלך תקופות הסגרים התקבלו בחברות המים וברשות המים פניות ציבור רבות שטענו לחשבונות מים גבוהים באופן חריג. חלק מהפניות אף התפרסמו באתרי החדשות וגיורא שחם, מנהל הרשות ויו"ר מועצת המים, מינה צוות בדיקה. המסקנות שאליהם הגיע הצוות וההוראות שפרסם שחם בעקבותיהן, הגיעו לידי N12 והן חושפות את הסיבה האמיתית לחריגות. 

ברבות מהתלונות נטען שהחריגה נבעה מבעיה במדידת הכמויות של מד המים, המהווה את הבסיס לחשבון המים התקופתי. הטענה הזו כמו גם ריבוי התלונות הטרידו את היו"ר שחם, שהבהיר במכתב שיוגש ביום ראשון למועצה כי "הדיוק במדידה (כל מדידה) הוא אבן היסוד באמון הציבור של כל נותן שירות, ובאמון במוסדות המדינה ומשרתי הציבור, שאמורים להגן על תושביה מפני תרמית". 

צוות הבדיקה שמינה לנושא בחן מספר רב של מקרים שבהם היו תלונות על מדידה חריגה של מים ומצא שבכולם מ המים פעם כהלכה והמדידה הייתה מדוייקת: "מדי המים מודדים באופן תקין את צריכת המים של הצרכנים הביתיים", נכתב. אך הצוות המשיך בברור הסיבות לחריגות וגילה ממצא מטריד אחר: "בכל מקרי הבוחן, שנבדקו באופן יסודי ומפורט על ידי חברי הצוות, הסתבר שהייתה קיימת דליפה של מים בצנרת הביתית, שהשפיעה על היקף הצריכה המשותפת של מתחמי המגורים". כלומר הצינור המשותף, שנמצא בשטח המגורים ומשפיע על צריכת הבניין כולו, דלף.

גיורא שחם, מנהל רשות המים
מינה צוות בדיקה ל לחשבונות המנופחים. גיורא שחם, מנהל רשות המים

לרשות המים התברר שאיתור של נזילה כזו, בצינור המשותף של הבניין, אינה דבר פשוט כלל. הצינור המשותף עובר מתחת לאדמה, לפעמים מתחת לשטח בנוי כמו מדרכה, ובמקרים רבים עד שלא מצטברים שם מספיק מים הנזילה כלל לא נראית כלפי חוץ. למעשה נזילה כזו יכולה להימשך תקופות ארוכות מבלי שאיש יידע להצביע עליה ולתקן אותה, ובכך לגרום לחיובים חריגים לכל תושבי הבניין. במהלך הסגרים, כשצריכת המים עלתה בכל מקרה ב-5%-7% בכל הארץ, הדבר רק החמיר.

הפתרון של רשות המים יגיע ברביעי לדיון במועצה

דבר נוסף שמקשה מאוד על גילוי הנזילות הללו הוא העובדה שלספק המים, כלומר לנציג התאגיד האזורי שמספק מים לתושבים, אסור בכלל להיכנס לשטחים הפרטיים ולחצרות הבתים. כך הגוף המרכזי שמוסמך לאתר נזילות כאלה ולמנוע אותן לא עושה זאת. "כיום ספק המים, שהוא הגורם המקצועי, אינו מורשה להיכנס לאזור שהינו בחצר הפרטית של הצרכן ולכן מנוע ממנו לסייע באיתור הנזילה", נכתב בדוח. "צרכנים שאינם מתמצאים ואינם מומחים בנושא (וכאלו הם רוב רובנו) מתקשים לבדוק, לחקור ולבלוש אחר דליפת מים באזורים סמויים – על אף שהיא קיימת וגורמת לאובדן מים. לכן נדרש לכוון ולהסביר את השלבים לבדיקה ואיתור הדליפה".

לפיכך ביום רביעי תציג רשות המים למועצה מספר המלצות שנועדו למנוע את התקלות הללו בעתיד, ובמרכזן ההמלצה לאפשר לספק המים להיכנס ולאתר דליפות גם בחצרות בתים. הרשות תוציא נוהל לצרכנים שבו יהיו הוראות ברורות למקרה שרואים צריכות חריגות בחשבון המים, עם המלצה לפנות לתאגיד המים. במקביל ישנה המלצה לשנות את ההוראות כך שהדיירים יוכלו להזמין את אנשי המקצוע של התאגיד, ואלה יהיו מחויבים להגיע ולבדוק אם יש דליפה, גם בשטח של החצר הפרטית ובשטחים המשותפים.

מדובר בהתפתחות חיובית למדי שאם תאשור תפחית את התשלומים העודפים בעתיד. עם זאת, צרכני מים שגילו ששילמו במשך תקופה ארוכה על דליפה, שלא באשמתם, לא יוכלו לקבל את כספם חזרה. על פי חוק לא מזכים רטרואקטיבית על דליפות, ולכן הדבר היחיד שאפשר לעשות הוא לעצור את החיובים העתידיים על ידי תיקון הנזילה.