שרשרת העלאות המחירים של חברות המזון והיבואנים הגדולים דחפה את שר הכלכלה ניר ברקת לפעול, ולפני כשבועיים הוא הודיע כי הוא נוקט במהלך של "ביוש רגולטורי": ברקת דרש מהחברות לסגת מהעלאות המחיר שתכננו להוציא לפועל בתחילת החודש - ומי שלא תעשה זאת הוכנסה ל"רשימה שחורה" שהמשרד מפיץ בחשבון הטוויטר שלו. החברות שקיבלו את בקשת השר הוכנסו ל"רשימה לבנה".

התשובה של ברקת להעלאות המחירים: שיימינג
שטראוס מעלה מחירים בעד 25%: אלו ההתייקרויות
אסם מייקרת עשרות מוצרים: כך זה יורגש במדפים
 שסטוביץ, יכין ובית השיטה מעלים מחירים בעד 20%

מאז ההודעה של ברקת מספר חברות הודיעו כי הן מקבלות את הדרישה ומבטלות או ממתנות את העלאות המחיר שתכננו. בתמורה, משרד הכלכלה העביר אותן מהרשימה השחורה לרשימה הלבנה. עם החברות האלו נמנה גם קונצרן המזון שטראוס, שבחודש ינואר הודיעה על מהלך נרחב של העלאת מחירים ברמה של עד 25%. העלאות המחיר תוכננה למאות מוצרים ובהם שוקולד, חטיפים, שמן זית, חומוס אחלה ודבש יד מרדכי, שהיו צפויים להתייקר בעשרות אחוזים.

כעת מתברר כי אף שחלק מהעלאות המחיר של שטראוס נכנסו לתוקף, במשרד הכלכלה בכל זאת בחרו להכניס את החברה לרשימה הלבנה. הנה רשימה של כמה מהעלאות המחיר ששטראוס הוציאה לפועל:
• ממרח שוקולד פרה 850 גרם: עלייה של 22% - מ-13.90 שקל ל-17 שקל
• בפלות (אפיפיות) 200 גרם: עלייה של 14% - מ-8.40 שקל ל-9.60 שקל
• טבלאות שוקולד בלונדי 100 גרם: עלייה של 12.5% - מ-8 שקל ל-9 שקל
• שוקולד פרה מריר רביעייה 4 כפול 100 גרם: עלייה של 12% - מ-19.90 שקל ל-22.30 שקל
• שוקולית 850 גרם: עלייה של 10% - מ-16.90 שקל ל-18.60 שקל
• פריכיות אורז מצופות 70 גרם: עלייה של 8% - מ-8.50 שקל ל-9.20 שקל
• עוגיות חיוכים סנדביץ׳ 600 גרם: עלייה של 8% - מ-19.20 שקל ל-20.80 שקל

שוקולד עלית שטראוס  (צילום: משה שי , פלאש 90)
מוצרי שוקולד של שטראוס (ארכיון). המחירים של רבים מהמוצרים בכל זאת הועלו | צילום: משה שי , פלאש 90

ברקת טוען כי יבואן או ספק מזון שכבר הוציא לפועל העלאות מחיר יידרש לנקוט במבצעים, כדי שהצרכן לא יושפע מהעלאות המחירים בתקופת המלחמה - אלא ששטראוס אינה עומדת בתנאי זה. בדיקת N12 לגבי סל מוצרים של שטראוס העלה כי רק כ-25% מהמוצרים שמחירם הועלה אכן נמכרים במבצע, כך שבפועל מחירם של יתר 75% המוצרים הועלה.

גורמים בשטראוס אומרים כי סיכמו עם מנכ"ל משרד הכלכלה כי העלאת המחירים שתוכננה לתחילת פברואר תצא לפועל, ובחברה יידחו עליות מחירים אחרות לחודשי הקיץ. מסיבה זו, בחברה לא מבינים מדוע עליהם להיכלל ברשימה השחורה במקום הרשימה הלבנה של משרד הכלכלה.

גם שסטוביץ', מהיבואניות הגדולות בישראל של מוצרי מזון וטואלטיקה, הציעה למשרד הכלכלה הסדר דומה לזה של שטראוס. כבר בינואר העלתה שסטוביץ' מחירים בעד 20% על רבים ממוצריה, אך כעת הודיעה על הנחות במוצרי מותג הפסטה ברילה, מוצרי ניקוי של המותג אג'קס ומוצרי היגיינת הפה של קולגייט. במקביל הודיעה היבואנית שתדחה העלאות מחירים נוספות למועד מאוחר יותר. למרות זאת, שסטוביץ' הוכנסה לרשימה השחורה של ברקת.

מלשכת שר הכלכלה ברקת נמסר בתגובה: "הובהר לחברת שטראוס שהשר ברקת מצפה כי תעמוד בהתחייבותה להוריד את מחירי מוצריה למחירי המחירון טרם העלאת המחירים האחרונה. משרד הכלכלה לא יישאר אדיש לאי עמידה בהתחייבויות והעלאת מחירים של שטראוס בשעת מלחמה. אם בתוך 24 שעות המחירים לא ירדו למחירם המקורי - חברת שטראוס תעבור לרשימה השחורה של חברות שהעלו מחירים בשעת מלחמה".

משטראוס נמסר: "כפי שפורסם על ידי משרד הכלכלה, בהתאם לסיכום עימם, אנו נמצאים בשורה של מבצעים במוצרים השונים, אשר יורחבו לקראת החגים, ואין תוכנית להעלאת מחירים בחודשים הקרובים".