דיון סוער התקיים הבוקר (רביעי) בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא יוקר המחייה בישראל, ובמרכז עמדו המחירים ברשתות שיווק המזון. בין המשתתפים היו גם מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, שנחקר אתמול בחשד לתיאום העלאת מחירים מול יצרנים בראיונות לתקשורת. במהלך הישיבה הכחיש את החשדות. לאחר שהורחק מהוועדה בעקבות עימות עם ח"כ - גם רמי לוי הגיע למשרדי רשות התחרות.   

הישיבה התקיימה על רקע הפרסומים בדבר העלאות מחירים הצפויות ברשתות השיווק ועל רקע פרסום תחקיר "תוכנית חיסכון". בתחקיר נחשף "האתר הסודי" של רשת שופרסל, "ישיר למהדרין", המוכוון למגזר החרדי ובו המחירים נמוכים אופן משמעותי מאתר "שופרסל אונליין" המיועד למגזר הכללי.

רמי לוי מוצא מהדיון בועדת הכלכלה בכנסת (צילום: כנסת ישראל)
רמי לוי מוצא מהדיון בועדת הכלכלה בכנסת | צילום: כנסת ישראל

אתמול נרשמה טלטלה בשוק קמעונאיות המזון לאחר שרשות התחרות פשטה על משרדי שטראוס ושופרסל והחרימה מסמכים ומחשבים - בחשד לתיאום מחירים שנעשה מול היצרנים גם במותגים הפרטיים. גם מנכ"ל רשת "ויקטורי" אייל רביד הוזמן להעיד, לאחר שלפני כמה שבועות הזהיר מצונאמי של עליית מחירים. מנכ"ל רשת "דיפלומט" נועם וימן, נחקר גם הוא באזהרה. 

מעיין פרתי, בדיון בועדת הכלכלה (צילום: כנסת ישראל)
מעיין פרתי, בדיון בועדת הכלכלה | צילום: כנסת ישראל

"אנחנו בבוקר קשה במדינת ישראל", אמר בפתח דבריו היו"ר ביטון. "לדעתי אנחנו בטלטלה, אנחנו פוגשים פה אירוע שהוא בראשיתו. האירוע הראשון והמשמעותי של אקדח מעשן היה החשיפה של מעיין פרתי של מחירים מוזלים ב-20-30% באתר שופרסל מהדרין. אותה אספקה אותו סל. האירוע הזה חשף שרשתות מזון יכולות להוזיל סל באותם מוצרים ב-23% אם הן רוצות. לצערי החשיפה עצרה את האתר ופגעה בכולם. הענשנו את הלקוחות".

איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל בדיון בוועדת הכלכלה בכנס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל בדיון בוועדת הכלכלה בכנס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איציק אברכהן בוועדה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד הוסיף ביטון: "האירוע השני שהחל אתמול הוא מבורך ובו רשות התחרות ביצעה חקירות והחרמה של טלפונים ומחשבים ואולי מעצרים, אבל מאוחר מדי. בשנים האחרונות לא ראינו פעולות נחושות כאלה של רשות התחרות ומשרד הכלכלה והם צריכים להתעורר מידית ולטפל בזה על בסיס שבועי. אם מישהו חושב שזה יגמר בקנה של 50 מיליון וכתב אישום למישהו הוא טועה. הוועדה לא תאפשר, אנחנו נחקור ונציף את זה כל שבוע נצפה מרשות התחרות כל חודש לבדוק ואם צריך להכריז על מישהו כמונופול או קרטל אז להכריז. רשות התחרות ומשרד הכלכלה עומדים פה למבחן וצריכים להפנות זרקור לרשתות השיווק ולספקים".

היו"ר ביטון שאל את מנכ"ל שופרסל אברכהן ישירות: "האם עסקתם בעבר בתיאום מחירים?" אברכהן השיב: "תגידו אתם נרמליים? אני עונה לך על השאלה – לא". ביטון הקשה: "האם הרווחים לא מצדיקים הקפאת מחירים לשנים הקרובות?" רמי לוי השיב לו לפני שהוצא: "תקפיא ארנונה חשמל".

"אני מזכיר לכולם 2020 כמו 2021 היו שנים שונות", אמר אברכהן. "כל תושבי המדינה היו בארץ. אנחנו כמצטיינים בכל המהלכים התפעוליים נתנו את נשמתנו העובדים נתנו את נשמתם כדי לענות על הביקושים השנתיים האלה. בכל הסקרים שפורסמו ב-2020 נבחרי הרשת בין המצטיינים בישראל ברמת הנתינה. רמת הרווחיות ברשת דומה ואינה שונה מהרווחיות בכל העולם".

_OBJ

"אני לא יודע מי אתה", צעק לוי על ח"כ אופיר סופר לאחר שזה שאל אותו על הרווח שלו ממכירת עגבניות. "אתה פופוליסט, אתה לא יצרת מקום עבודה בחיים, אתה לא משרת את הצרכן - אל תגיד לי כלום". בתגובה על אופי הפנייה לחבר הכנסת דרש ביטון כי לוי, שהיה נסער מאוד והשתנק מדמעות, יעזוב את הדיון: "זה לא משנה מי אתה וכמה אתה שווה".

_OBJ

"בין 2015-2019 - חל גידול בריכוזיות בענף"

לקראת הדיון הכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך בנושא, שניתח את רמת התחרותיות בשוק המזון ומוצרי הצריכה. מהמסמך, שכתבה הכלכלנית בת חן רוטנברג, עולה בין היתר כי "בשנת 2019 נתח השוק של חמשת הספקים הגדולים היה 61.4%, בהשוואה לכ-57.4% בשנת 2015 – גידול של 3.8 נקודות אחוז. בדינמיקה בין הספקים הגדולים, נתח השוק של שני הגדולים (החברה המרכזית למשקאות ותנובה) עלה בתקופה זו ב 3.8- נקודות אחוז. הנתח של שלושה הספקים האחרים (ביניהם שטראוס ואסם) נותר יציב, ונתח של כל יתר הספקים ירד בכ- 3.8 נקודות אחוז. כלומר, בתקופה זו חל גידול בריכוזיות בענף.

בנוסף לכך עולה מהמסמך, כי שיעור הרווחיות הגולמית של פירות וירקות ברשת שופרסל היה כ-24%, ברשת רמי לוי כ-15.6% וברשת יוחננוף כ-14.2%.

זה לא הדיון הראשון בכנסת שבו הרשתות נמצאות במוקד. רק אתמול יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, קרא לרשתות השיווק וליבואנים להימנע מעליות מחירים וטען שאין צורך בכך בגלל שער הדולר הנמוך. "אני מקווה ומצפה שלא תנצלו את התקופה הזו להעלאת מחירים", אמר.