אם אתם מרגישים שאתם משלמים עבור הדלק הרבה יותר מאשר במדינות המערב - אתם צודקים. ממסמך שנכתב במחלקת המחקר והמידע של הכנסת ונחשף כאן לראשונה עולה כי בשש השנים האחרונות עלו מחירי הבנזין והסולר בישראל בשיעור גבוה יותר מאשר ב-15 מדינות מערב אירופה.

וזה כבר התרגום למספרים: מ-2005 עלה מחיר הבנזין בישראל בכ-53% לעומת עלייה של כ-38.5% במדינות האיחוד האירופי. מחיר הסולר עלה ב-96.7% בהשוואה לעלייה של כ-38.4% בלבד באירופה.

במונחי כוח קנייה - המחיר בישראל עומד על 1.52 אירו לליטר - בהשוואה למחיר של 1.44 אירו במדינות האיחוד האירופי - פער של 5.5%.

בישראל משלמים יותר לחברות הדלק

אבל כאן לא נגמרים הפערים - מבדיקה של רכיבי מחיר הדלק, עולה שההוצאות על תפעול ורווחי החברות ותחנות הדלק בישראל עומדים על 13.1% מהמחיר לליטר, זאת לעומת כ-8.5% בממוצע במדינות אירופה. במילים אחרות - על כל ליטר דלק אנחנו משלמים כ-90 אגורות לחברות הדלק, סכום המצטבר למאות מיליוני שקלים בשנה. גם בכל מה שנוגע למיסוי שגובה המדינה, יש מה לקנא במדינות המערב - המיסוי בישראל עומד על 56% - באירופה, ניחשתם נכון, משלמים פחות - שם המדינות מקבלות כשקל פחות עבור כל ליטר דלק.

מה גורם לפער הזה? במחלקת המחקר מצביעים על כמה סיבות עיקריות שמפחיתות את התחרות ומעלות את המחירים: בראשן הריכוזיות בשוק הדלק בישראל וכן מחסור משמעותי בתחנות בעיקר ביישובים בפריפריה. עכשיו נותר לראות האם נתוני המחקר יובילו את חברי ועדת הכלכלה לעשות מעשה - או שאנחנו נמשיך לשלם יותר על הוצאות הנסיעה שלנו.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק