שנת 2020 הביאה עימה שורה ארוכה של סדרות, שריתקו אותנו למסך בפלטפורמות הסטרימינג השונות. הזמן הממושך בבית והתוכן האיכותי שמייצרות הפלטפורמות השונות דוגמת נטפליקס ודיסני, הולידו קהל מעריצים נלהב של סדרות שונות, דבר שהתבטא גם ברכישות של מוצרים המקושרים לסדרות השונות.

ב- eBay החליטו לקחת את הנושא צעד אחד קדימה, ובחנו כיצד השקה של סדרות שונות השפיעו על רכישה של המוצרים הללו במרקט פלייס של החברה.

בכל אחת מהסדרות, נבחן חודש ההשקה של הסדרה והחודשיים העוקבים לאחריו בהשוואה לחודשים המקבילים בשנה הקודמת (2019).

The Queen's Gambit – גמביט המלכה

גמביט המלכה הפכה לנושא שיחה משמעותי במהלך דצמבר 2020, הצלחתה של הסדרה הולידה עלייה של 130 אחוזים ברכישת לוחות שחמט ובמקביל גם עלייה ברכישות של פרטי אופנה משנות ה-60 שהוצגו בסדרה ביניהם שעון Bulova וצעיפי משי.

גמביט המלכה עם פיצה במקום שחמט (אילוסטרציה: רחלי רוטנר)
עלייה של 58 אחוזים ברכישת לוחות שחמט | אילוסטרציה: רחלי רוטנר


הטרנד לא פסח גם על ישראל בה נרשמה עלייה של 58 אחוזים ברכישת לוחות שחמט, עלייה של 29 אחוזים ברכישת שעוני Bulova ועלייה של 36 אחוזים ברכישת פרטי לבוש משנות ה-60.

The Crown – הכתר

"הכתר", הסדרה המתארת את חיי בית המלוכה הבריטי במהלך שנות ה-80 וה-90, זכתה לפופולאריות בעולם וגם בישראל. בעקבות הסדרה מוצרים המשויכים למילות החיפוש" "הנסיכה מווילס" עלו ב- 159 אחוזים, מוצרים הקשורים לנסיך צ'ארלס עלו ב-97 אחוזים. במקביל עלה גם הביקוש לפרטי לבוש משנות ה-80 (47 אחוזים) ולמוצרים מלונדון (46 אחוזים).

מתוך "הכתר" (צילום: Des Willie/Netflix)
מוצרים המשויכים למילות החיפוש" "הנסיכה מווילס" עלו ב- 159 אחוזים | צילום: Des Willie/Netflix


בישראל הסדרה יצרה לעצמה לא מעט מעריצים, ואלו הצביעו בארנק עם רכישות של מוצרי הנסיכה מווילס עם עלייה של 300 אחוזים, ומוצרים הקשורים לחתונה מלכותית עלו ב- 33 אחוזים כמו גם רכישה של פריטי אופנה משנות ה-80 (20 אחוזים) ומוצרים הקשורים לעיר לונדון (32 אחוזים).

Mandalorian מנדלוריאן

סדרה נוספת שסחפה אחריה צופים רבים היא מנדלוריאן מבית היוצר של סדרת "מלחמת הכוכבים". הדמות האייקונית של בייבי יודה, הפכה בעקבותיה לפריט נחשק במיוחד שרשמה עלייה של 207 אחוזים. כמו כן, נרשמה עלייה של 76 אחוזים ברכישת מוצרים הנושאים את לוגו מלחמת הכוכבים, ועלייה של 671 אחוזים במוצרים הנושאים את לוגו המותג "מנדלוריאן".

בייבי יודה - "המנדלוריאן" (צילום: מתוך האינסטגרם starwarsdaily@)
בייבי יודה, הפכה בעקבותיה לפריט נחשק במיוחד שרשמה עלייה של 207 אחוזים | צילום: מתוך האינסטגרם starwarsdaily@


בישראל נרשמה עלייה של 200 אחוזים ברכישת מוצרי בייבי יודה, עלייה של 417 אחוזים ברכישת מוצרי מנדולריין ועלייה של 62 אחוזים ברכישת מוצרי מלחמת הכוכבים.

Emily in Paris – אמילי בפריז

אמילי האמריקאית, שקיבלה עבודה חלומית בפריז, גרמה לאנשים ברחבי העולם לפנטז על העולם שהיה ושהם מתגעגעים אליו. לאחר צאת הסדרה נרשמה ב eBay העולמית עלייה של 46 אחוזים ברכישת פריטים הקשורים לחיפושים של המילה "פריז", בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, נרשמו חיפושים על הפריטים המאפיינים את אמילי ועיר האורות-- כומתות ומעילי תעלה – שגדלו ב -62 אחוזים ו -13 אחוזים בהתאמה.

מתוך "אמילי בפריז" (צילום: Stephanie Branchu/Netflix)
נרשמו חיפושים על הפריטים המאפיינים את אמילי ועיר האורות | צילום: Stephanie Branchu/Netflix

Tiger King טייגר קינג

באופן מפתיע, סדרה נוספת שעשתה לא מעט רעש בארץ, הולידה עליה חסרת תקדים במכירות בעולם, אולם לא השפיעה באופן ישיר על ישראל. "טייגר קינג", המציגה את מאלף הטיגריסים ג'ו אקזוטיק, הובילה לעלייה של 3527 אחוזים בביקוש למוצרים הקשורים "למלך הטיגריסים" ברמה הגלובלית אולם לא הציגה נתונים דומים גם בישראל.

מתוך "טייגר קינג" (צילום: Netflix)
מתוך "טייגר קינג" | צילום: Netflix

Money Heist - בית הנייר

סיפורם של הנועזים הספרדים שהחליטו לאתגר את המערכת ולשדוד את הבנק הלאומי, מחזיק את העולם כולו במתח במשך שנים. לאחר הצגת הבכורה של העונה הרביעית, נרשמה עלייה של 1025 אחוזים בפריטים על פי חיפוש "שוד כסף". מכירות המזכרות עם הביטוי בלה צ'יאו" מהשיר המפורסם שדמויות הסדרה אוהבות לבצע, עלתה ב -456 אחוזים.

בית הנייר (צילום: באדיבות נטפליקס)
נרשמה עלייה של 1025 אחוזים בפריטים על פי חיפוש "שוד כסף" | צילום: באדיבות נטפליקס

תופעה שתלך ותגדל

"הצורך לרכוש פריטים ומוצרים שמייצגים סדרות טלוויזיה, מגיע מתוך הזדהות עם גיבורי הסדרה. ככל שיש חיבור רגשי בעוצמה גבוהה יותר, כך צורך זה עולה", מסבירה ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, מרצה בבינתחומי. "ניתן להבחין בדפוס ברור של סדרות שמצליחות לייצר להיטים. אלו לרוב תהיינה הסדרות שהצליחו לגעת באופן רגשי בצופה, לאפשר לצופה ל״חיות דרך הדמות״ ולהדהות עימה הזדהות. ככל שהרגש המתעורר בזמן הצפייה ומידת ההזדהות עם הדמויות גבוהים יותר, כך הצורך להאריך את החוויה גבוה יותר".
"חשוב להבין כי למרות שבאופן רציונאלי הצופים מבינים שמדובר בדמויות בסדרת טלוויזיה, הסדרה עונה על הצורך באסקפיזם, ביכולת לברוח מהכאן ועכשיו ובכך מספקת תגמול רגשי מיידי. רכישת פרטים המזוהים עם הסדרה מאפשר להמשיך את החוויה לאורך זמן ואף להעצים אותה. רכישה של אוספים מייצרת חיבור חזק יותר לסדרה, ומשווה לה נופך פיזי היוצא מגבולות הפנטזיה הטלוויזיונית", היא אומרת.

"בתקופה הקורונה אפקט זה התעצם, מכיוון שאחד המאפיינים של המשבר הייתה תחושת חוסר אונים ולעיתים אף דיכאון וירידה במוטיבציה ובאנרגיות. במצבים אלו, הצורך בבריחה לעולם אחר הוא אף גבוה יותר והצורך להמשיך את הפנטזיה באמצעות מוצרים המייצגים את הסדרה עולה בצורה משמעותית."

"בתקופה בה רובנו נמצאים בבתים,אנו באייבי מזהים שינויים משמעותיים בהרגלי הצריכה בכל רחבי העולם, אחד מהשינויים האלו נוגע גם להרגלי צריכת התוכן שלנו", מסכים  איליה קריטוב, מנכ"ל eBay לשווקים מתפתחים. "רבים מאיתנו מבלים באופן טבעי שעות רבות יותר מול הטלוויזיה, והתוצאה היא יצירה של גיבורי תרבות חדשים בדמות גיבורי וגיבורות הסדרות השונות".

"רצינו לבחון באייבי כיצד עוד מתבטא החיבור המיוחד לגיבורים ולגיבורות הללו מעבר לצפייה בסדרות, ואכן, נוכחנו לדעת כי הצופים האדוקים מחפשים לרכוש מוצרים הקשורים באופן ישיר או עקיף לתכנים אותם אנו צורכים על המסך, תופעה שאני מעריך שרק תלך ותגדל עם הגידול בתכנים איכותיים ובפלטורמות צפייה שונות".