נוסעים שייגשו מחר בבוקר (שישי) לתחנות האוטובוס של קו 1 בגוש דן צפויים להתאכזב: מחר תיכנס לתוקף החלטת משרד התחבורה לצמצם את פעילות הקו שתוואי נסיעתו מקביל לזה של הקו האדום של הרכבת הקלה, אף שהוא משרת מדי יום אלפי אנשים. לפי משרד התחבורה, אין הצדקה להפעלת שתי מערכות המונים באותו ציר, וצמצום תדירות האוטובוסים הוא צעד ראשון לקראתו ביטולו המוחלט של הקו בהמשך והפחתת העומס בכבישים.

אלא שגורמים בענף התחבורה טוענים כי צמצום תדירות הקווים עלול להוביל לעומס של המוני נוסעים בתחנות האוטובוס שיישארו ללא מענה. דוגמה לכך ניתנה הבוקר, לאחר השבתת הרכבת הקלה לשעות מספר בשל בעיות במערכת האיתות. לפי דיווחים ברשתות החברתיות, המוני נוסעים שלא ידעו על קיום התקלה נותרו להמתין בתחנות הרכבת, ללא מענה. לנוכח התקלה הממושכת והביקוש מצד הנוסעים תגברה חברת דן את פעילות קו 1 בעוד 15 אוטובוסים עד לשעות הצוהריים.

"זה כבר היום השני ברציפות שאני מאחרת לעבודה בגלל תקלות של הרכבת הקלה", כתבה י' בעמוד הפייסבוק של נוסעי הרכבת הקלה. "המוקד שלהם אפילו לא מודע לתקלה, התקשרתי אליהם אחרי 20 דקות שהרכבת לא זזה וזו התשובה שקיבלתי מהם".

הרכבת הקלה (צילום: נטע צ'חנובסקי)
נוסעים ברכבת הקלה בגוש דן (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה) | צילום: נטע צ'חנובסקי

המשך הפעלת הקו לאחר פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן לשימוש הציבור היה תוצאה של הפקת לקחים מהתקלות סביב הפעלת הרכבת הקלה בירושלים לפני כ-12 שנה. עם הפעלת הרכבת הקלה בירושלים בוטלו קווי האוטובוס שפעלו במקביל לה, אך החודשים הראשונים להפעלה לוו בתקלות שהותירו את הנוסעים ללא פתרון.

לפי משרד התחבורה, צמצום תדירות האוטובוסים של קו 1 תוכנן מראש להתבצע שלושה חודשים לאחר תחילת הפעלת הקו האדום, אך נדחה בחודשיים על רקע פרוץ המלחמה. הסמיכות בין מועד ביטול קו האוטובוס המקביל לתוואי הרכבת הקלה והתקלות בהפעלתה נתקלות כעת בביקורת. "הצמצום יוביל לעומס כבד בתחנות האוטובוסים ובעקבות זאת גם על תחנות הרכבת הקלה", מציין גורם בענף התחבורה, "ולא מסתמנת ירידה בביקוש לקו 1 בתקופה הקרובה".

אוטובוס קו 1 (צילום: Юкатан, רשיון CC BY-SA/ וויקימדיה)
אוטובוס קו 1. מסלול נסיעתו מקביל לתוואי הרכבת הקלה | צילום: Юкатан, רשיון CC BY-SA/ וויקימדיה

בהצעת המחליטים שהובאה לאישור הממשלה במסגרת תקציב 2024 המעודכן נקבע כי לא יתווסף שירות בהוספת קווים חדשים או בהגברת התדירות בקווים קיימים באופן שידרוש את הגדלת תקציב הסבסוד לתחבורה הציבורית. במסגרת המשא ומתן שביצעה שרת התחבורה מירי רגב סוכם כי בשעה שהשירות בקווים לא ישופר, רפורמת "צדק תחבורתי" שמקדמת השרה להפחתת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית עדיין תתוקצב. באוגוסט סוכם כי לתוכנית יוקצו 360 מיליון שקל.

סקר שפרסמה חברת Moovit בתחילת החודש הראה כי תדירות הקווים, אמינות השירות ועמידה בלוחות הזמנים היו הסוגיות העיקריות שהעסיקו את הנוסעים הישראלים בתחבורה הציבורית ב-2023, בשעה ששאלת המחיר לא זכתה להתייחסות.

ממשרד התחבורה טרם התקבלה תגובה.