דו"ח המועצה לצרכנות: בעיות בתקשורת  (צילום: חדשות 2)
דו"ח התלונות של המועצה לצרכנות, מדגיש את האותיות הקטנות | צילום: חדשות 2

המועצה לצרכנות מפרסמת את "דו"ח תלונות הציבור לשנת 2008" . מספר התלונות הגבוהה ביותר הגיעו מצרכני תקשורת - שירותי טלפונים, אינטרנט, כבלים ולווין.

בעיות תקשורת

מספר הטלפונים בישראל גדול ממספר התושבים. לקטינים רבים יש טלפונים ולרובנו יש יותר ממספר אחד. על פי ממצאי המועצה, ישראלים רבים השתכנעו לקנות השנה טלפון אחרי הבטחות להטבות. אבל בפועל, ההבטחות חסרות השחר שנתנו סוכני הטלפונים לא מומשו על ידי החברות.

צרכנים רבים התלוננו שחתמו על חוזה בלי שהחברות נתנו להם אפשרות לקרוא את פרטיו, בחוזים רבים כתובים התניות ופרטים, שסוכן המכירות לא הזכיר.

תלונות אחרות שמופנות לכלל החברות המספקות תקשורת העלו בעיות כמו חיובים בעבור שירותים שלא הוזמנו, שימוש בכרטיסי אשראי בגין חוב של לקוח אחר וחיובים אחרי תקופת ההתקשרות, כמו לדוגמא חיוב על תיקונים במכשירים שיצאו מכלל שימוש. המועצה קיבלה גם תלונות מצרכנים שרכשו טלפונים וגילו שהם חיים או עובדים בתחום בו הטלפון הנייד שלהם לא מקבל שירות.

מרבה ערוצים מרבה דאגות

גם צרכני הלווין והכבלים לא תמיד מרוצים, שפע התכניות לא מבטיח שקט נפשי. בתחום הזה, על פי הדו"ח, מרבית העסקאות נעשות בבית הלקוח או בטלפון. מעמדו של הלקוח נחות - הוא לא יכול השוות מחירים ושוב, גם כאן הבטחות סוכנים שניתנו בעל פה לא מומשו במציאות.

צרכני אינטרנט רבים התלוננו השנה שהוטעו בהבטחות שווא שניתנו על ידי סוכן בעל פה. גולשים רבים לא קיבלו את מהירות הגלישה שציפו לה.

חווית צפייה יקרה

לפני המשבר הכלכלי ,או למרות המשבר, ישראלים רבים רכשו השנה מכשירי טלוויזיה עם מסכי פלאזמה או אל סי די, עלייה באיכות הצפייה וקוץ בה .רבים מבעלי מסכי הענק התלוננו באזני המועצה שאין מלאי של חלפים למוצרים שנמכרים, במידה ולקוח נאלץ להחליף את הכרטיס הראשי של המכשיר, הוא צריך לשלם יותר ממחצית המחיר המקורי כדי שהפלאזמה או האל סי די ישוב לשדר.

שוד לאור ניאון בתחנה המרכזית של תל אביב

המועצה לצרכנות מצאה מספר חריג של תלונות נגד חנויות האלקטרוניקה בתחנה המרכזית בתל אביב. בדו"ח נכתב: "הצרכנים, בדרך כלל חיילים וסטודנטים, פותו להיכנס לחנות לאחר הבטחת מכשירי חשמל במתנה ובחנות הם נדרשים להראות את כרטיס האשראי שלהם לאחר שהובטח להם כי הם מקבלים מתנות בשל היותם מחזיקי כרטיס אשראי ו/או חיילים. בפועל החיילים מחויבים באלפי שקלים בגין מוצרי חשמל שלא התכוונו כלל לרכוש, ובמחיר גבוה מאד".

בחלק מהתלונות נטען שבעלי החנויות מחייבים את כרטיסי האשראי בסכומים גבוהים בהרבה מהמחיר שנקבע, הבדלים של אלפי שקלים.

הבנקים היו השנה בכותרות, גם כקורבנות אבל גם כגזלנים

במועצה לצרכנות, התקבלו מאות תלונות נגד הבנקים. תלונות על שירות גרוע, טיפול איטי בכרטיסי האשראי, משכנתאות שלא טופלו כהלכה וכמובן - עמלות גבוהות שהבנקים גוזרים לעצמם.
בדו"ח פירוט על תלונות נוספות שהתקבלו בנושאי ריהוט, טענות שעסקו באיכות מוצרים, חוסר תיאום בין פרסום למוצרים עצמם ואי עמידה במועדי האספקה.

חופשה לא נעימה

כדי לברוח מצרות היום יום הצרכן הישראלי יוצא לטייל לנפוש. אבל גם בטיסה, במלון או בצימר הגורם האנושי משתולל. צרכני תיירות פנים, ישראלים רבים שיצאו לחופש במלון או צימר, קנו ברשת מקום שקט עם נוף פנורמי. אבל את החופשה הם בילו דווקא דווקא בשקט יחסית למסלול המראה עם נוף פנורמי של חדרי הכביסה.

בנושא תיירות החוץ מרבית התלונות התייחסו לטיסות השכר, כאן על פי הדו"ח יש "בעיה מהותית" המתייחסות לשינויים במועדי הטיסות וחוסר תקשורת בין מפעילי טיסות השכר ללקוחות.
המועצה קיבלה תלונות רבות מלקוחות של בתי ספר, מכללות, גני ילדים וכו' בהם צרכנים מחו על דמי ביטול הרשמה גבוהים . המועצה ריכזה עוד תלונות בתחומי ההלבשה התחבורה , ספקי הגז רפואת החירום והביטוח.

המועצה לצרכנות לא רק מרכזת את השאלות, היא גם מנסה לקדם את זכויותיו של הצרכן הישראלי. בתחום התקשורת שזכה לתואר המפוקפק, התחום הבעייתי של השנה, המועצה הגישה לסגן ראש הממשלה ושר התמ"ת , ח"כ אלי ישי, ולשר התקשורת ח"כ אריאל אטיאס, דוח לשיפור מעמד הצרכן בתחום הטלפוניה הסלולארית בישראל, הכולל את המלצותיה לעשרה צעדים משלימים, החיוניים למניעת הפגיעה בציבור הצרכנים.

בין הצעדים, ביטול עסקאות רוכלות ע"י סוכנים גם לאחר שהחל השירות, והמלצה להתערבות למניעת העלאת מחירים בלתי מוצדקת למגזר משקי הבית. דוח המועצה הישראלית לצרכנות קובע כי מעבר כלל הצרכנים לתוכניות מיטביות עבורם בחברות הסלולר היה חוסך 860 מיליון ₪ בשנה למשקי הבית.

המועצה לצרכנות ברשת

בתחילת שנת 2008 הושק אתר האינטרנט של המועצה, במטרה להבהיר לצרכנים את זכויותיהם ואת דרכי הפעולה העומדות לרשותם במידה וזכויות אלו לא כובדו. מחצית מהתלונות שהתקבלו השנה הועברו למועצה דרך אתר האינטרנט. באתר מופיע טופס תלונות מקוון המאפשר שליחת תלונות למועצה.

הנושא השנתי של ארגוני הצרכנות בעולם בשנת 2008 היה פרסום מזון משמין לקטינים. במסגרת הפרויקט בדקו צוותי הצרכנות הפעילה של המועצה לצרכנות את המזון הנמכר בבתי הספר (במזנונים ובמכונות השתייה) ומצאו כי הוא לא תואם את חוזר המנכ"ל בנושא. כן ערכה המועצה סקר שגילה קשר ישיר בין צפייה בפרסומות בטלוויזיה לבין צריכת מזון משמין. הממצאים הועלו בוועדת החינוך של הכנסת, ובעקבותיהם הוועדה הורתה למשרדי החינוך והבריאות לפעול לאכיפת החוק

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג,אומר " המגמה שלנו, היא להפוך את הצרכן לשותף פעיל להגנה על זכויותיו, לקראת הקניה, במהלכה ולאחריה".